Kam kráčí Google

Když před sedmi lety, v září 1998, vznikl Google, nikdo netušil, že svou historii začala psát jedna z dosud nejúspě...


Když před sedmi lety, v září 1998, vznikl Google, nikdo netušil, že svou
historii začala psát jedna z dosud nejúspěšnějších internetových firem. Svůj
obchodní model založil na on-line reklamě (respektive na službách, v jejichž
rámci je inzerce placena), a propracoval se dokonce i na burzu. Současná cena
akcie - 400 dolarů - vysoko překonává všechny předpoklady analytiků a nezdá se,
že by její rostoucí tendence polevovala. Google se rozrůstá finančně,
personálně i geograficky. V současnosti zaměstnává
téměř pět tisíc lidí na plný úvazek a má roční obrat v řádu miliard
dolarů. Je tedy na místě položit si otázku, jak se bude dál vyvíjet.
Google je dnes široké veřejnosti znám především jako poskytovatel vyhledávacích
služeb. Na tomto poli však čelí konkurenci ze strany Yahoo a Microsoftu, ale
třeba i nedávno založené společnosti Blinkx. Google se proto vrhá i na další
aktivity. Analytici přitom spekulují, zda zůstane věrný internetu, anebo jestli
bude nabízet služby i v odlišných segmentech, jako je například vyhledávání v
podnikových datech. Prozatímní kroky Googlu napovídají spíše o první
alternativě.

Široké portfolio služeb
Google se stal jedním z největších provozovatelů bloggingových služeb (Blogger)
a z velké míry udává trendy, kterými se toto odvětví bude ubírat. Google nabízí
také aplikaci Picasa, díky které je možné spravovat, editovat či sdílet
fotografie. Aktivity vyvíjí i v oblasti instant messagingu, a to
prostřednictvím služby Google Talk a v mnoha dalších segmentech (viz rámeček).
Aby toho nebylo dost, Google rovněž tlumočil San Franciscu plán nabízet
tamějším obyvatelům bezdrátový přístup k internetu, přičemž v sídle své firmy,
kalifornském Mountain View, už povolení místních úřadů k takové činnosti má.
Pro podnikovou klientelu poskytuje specializovaná vyhledávací jednoúčelová
zařízení Google Mini a pro státní správu či specializované společnosti
geograficky založenou službu Google Earth.
Google začal podnikat v tolika oblastech, že se někteří analytici, jako
například Mark Mahaney ze Citigroup, obávají, aby se touto roztříštěností
nezbavil možnosti účinně konkurovat ve své klíčové podnikatelské činnosti, tedy
vyhledávání na internetu. Jiní ale zase poukazují na to, že Google začíná
podnikat v oblastech, kde nemá příliš mnoho zkušeností. Nedostatek expertízy v
různých oblastech nahrazuje spojování těchto aktivit do jednoho celku, což se
často nemusí jevit jako nejvhodnější alternativa. Gary Stein z firmy Juniper
Research se však těchto rizik neobává. "Google pokrývá všechny klíčové části
on-line byznysu a je schopen je nabídnout jako jednu službu. Žádná rizika v tom
nevidím," tvrdí Stein.
Otázkou tedy zůstává, jak se bude chtít Google se svým rozmanitým portfoliem
nabídek prezentovat na veřejnosti. Zda se přetransformuje do webového portálu,
jako je například Yahoo či Microsoft Network (MSN), nebo zda i nadále bude
vystupovat především jako společnost, která nabízí vyhledávací služby.
Dosavadní oficiální stanovisko Googlu je jasné - nejsme žádný portál a vše, co
děláme, směruje k jedinému cíli, a tím je setřídění celosvětově dostupných
informací a jejich snadné zpřístupnění široké veřejnosti.

I konkurence sílí
Oblast vyhledávacích služeb přitom zažívá doslova boom. Řada providerů, kam
nepatří jen výše zmíněné Yahoo a MSN, ale i spousta začínajících firem, totiž
zjistila, že vyhledávat lze také pouze specifické typy informací, takže na trhu
začíná dobře fungovat vyhledávání místních podnikatelských subjektů,
zpravodajství, obrázků a fotografií, multimediálních souborů, blogů, podcastů,
geografických map, pracovních příležitostí apod. Velmi zajímavým segmentem se
poslední dobou ukazuje i poskytování vyhledávacích služeb určených pro mobilní
zařízení.
To všechno pro Google znamená, že tvrdošíjně setrvávat na současných pozicích
není možné. Uživatelé přitom vyžadují od svých vyhledávacích strojů nejen velké
množství odkazů, ale i to, aby odpovědi co nejvíce odpovídaly jejich zadání.
Dotazovací stroje tak musejí mnohem více zohledňovat to, s čím k nim dotazující
přicházejí a jakou odpověď od nich očekávají.
Google musí také myslet na to, že kvůli tomu, že klíčovým zdrojem jeho financí
je internetová reklama, je i značně zranitelný. Analytici jsou přitom
přesvědčeni, že by mu určitá diverzifikace příjmů pomohla, a to i v rámci
reklamního trhu. Zatímco dnes je základním parametrem takzvané paid search
(tedy zobrazování odkazů inzerentů odpovídající předcházejícímu dotazu
uživatele a placené za odklik), vhodné je prý rozšířit i příjmy generované
například zobrazováním plošné inzerce.
"Google je pro investory rizikovou firmou, protože její výnosy závisejí z velké
části jen na jednom typu on-line příjmu. Yahoo například vyvíjí a prodává
reklamu v podstatně širším portfoliu," říká Philip Remek, analytik společnosti
Guzman & Company. V současnosti to Googlu potíže činit nemusí, neboť o paid
search je značný zájem, ale v budoucnu se to může změnit. Stein je navíc
přesvědčen, že se Google zbytečně ochuzuje o inzerenty, kteří o paid search
zájem nemají. "Google by měl rozšířit své portfolio nabídky reklamy, aby
uspokojil i další potenciální klienty," dodává Stein.

Potíže Googlu
Ne všechny aktivity Googlu se ale setkávají se vřelým přijetím. Světlo světa
spatřily i kontroverzní služby, které poškozují jeho jméno.
Prvním takovým případem byla služba webové elektronické pošty Gmail,
představená v dubnu minulého roku. Kamenem úrazu bylo přidávání reklamních
textových odkazů do zprávy na základě analýzy slov e-mailu (například při slovu
fotbal byla přidána reklama prodejce sportovního oblečení apod.). Google se
tehdy bránil tím, že text zkoumá počítač a že jde o automatizovanou techniku
podobnou například antivirové kontrole.
Další se týkalo propuštění jednoho ze zaměstnanců Googlu, Marka Jena, a to
údajně na základě faktu, že informace o svém zaměstnavateli uveřejnil v blogu.
Sám Google situaci nikdy nekomentoval, přesto si vysloužil řadu negativních
reakcí od lidí, kteří navíc poukazovali na to, že sám Google je provozovatelem
úspěšné služby Blogger.
A konečně zůstávají v živé paměti i potíže, které Google inicioval spuštěním
své služby Google Book Search (dříve Library), jež zpřístupňuje plné texty
knih. Google byl totiž napaden jak autorskými svazy, tak sdruženími vydavatelů
a nakladatelů, že při tom porušuje autorská práva.


Některé služby nabízené Googlem

n Obecné vyhledávání informací na webu (www.google.com)
n Books (books.google.com) - vyhledávání v textech knih
n Products (froogle.google.com) - vyhledávání produktů a porovnávání jejich cen
n Groups (groups.google.com) - vyhledávání v diskuzních skupinách
n Images (images.google.com) - vyhledávání obrázků či fotografií
n Local (local.google.com nebo maps.google.com) - lokální vyhledávání firem,
map či dopravních informací
n News (news.google.com) - vyhledávání ve zpravodajství
n Video (video.google.com) - vyhledávání audiovizuálního obsahu
n Blogs (blogsearch.google.com) - vyhledávání v blozích
n Gmail (gmail.com) - webová elektronická pošta
n Blogger (blogger.com) - služba bloggingu
n Desktop search (desktop.google.com) - aplikace pro vyhledávání v souborech na
PC
n Earth (earth.google.com) - geografické obrázky Země
n Picasa (picasa.google.com) - aplikace pro organizaci a sdílení obrázků
n Talk (www.google.com/talk) - instant messaging včetně podpory hlasu
n Toolbar (toolbar.google.com) - add-on browseru pro snadnější přístup ke
službám Googlu
n Search Appliance a Google Mini (www.google.com/enterprise) - nabídka
placených zařízení pro vyhledávání uvnitř podnikových dat
n Base (base.google.com) - databáze informací získaných od uživatelů
n Analytics (www.google.com/analytics) - hostovaný systém analýzy webových
stránek
n AdWords (https://adwords.google.com) - služba pro on-line inzerci









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.