Kasparov nevyhrál

Zápas člověk stroj opět nerozhodně aDalší zápas mezi šachistou světové třídy a šachovým programem skončil bez ...


Zápas člověk stroj opět nerozhodně
aDalší zápas mezi šachistou světové třídy a šachovým programem skončil bez
toho, aby se člověku podařilo dosáhnout vítězství. Garry Kasparov nedokázal
porazit počítač Deep Junior. Obě strany vyhrály po jedné patrii, zbývající
čtyři utkání zápasu hraného na šest partií skončilo remízou.
Ačkoliv současným mistrem světa je Kramnik, Kasparov zaujímá podle koeficientu
ELO stále první místo na světovém žebříčku. Deep Junior (program, který
vytvořili izraelští vývojáři Amir Bay a Shai Bushinski spolu s velmistrem
Borisem Altermanem) zase v loňském roce zvítězil na neoficiálním mistrovství
světa šachových počítačů. Tyto okolnosti vedly k tomu, že výsledek střetnutí
byl očekáván s velkým zájmem.
Průběh zápasu přinesl však překvapení pouze co se týče výsledku Kasparov byl
totiž stále jednoznačným favoritem. Skutečně se mu podařilo počítač přehrát v
první, druhé, třetí i šesté partii, zvítězit však dokázal pouze v úvodním
utkání. Třetí partii po vlastní hrubé chybě prohrál, ostatní ohrožené pozice se
programu Deep Junior podařilo udržet na remízu.
Poslední, šestou partii dal přitom Kasparov za remízu v pozici jasně lepší a
možná i vyhrané. Opět se tak opakoval scénář ze zápasu Kramnik vs. Deep Fritz
se všemi doprovodnými spekulacemi o možných finančních i jiných motivacích (už
od zápasu Kasparov Deep Blue před šesti lety se v takových chvílích vždy
stereotypně tvrdí, že výsledek byl domluven předem s cílem dosáhnout
maximálního dramatického účinku apod.). Skutečnosti je ale asi bližší vidět
situaci tak, že se opět ukázala známá pravda: Proti počítači, který nepociťuje
stres ani únavu, neplete se v několikatahových zápletkách ani se nedostává do
časových tísní, se sebesilnějšímu člověku hraje prostě obtížně. Není lehké
dotáhnout lepší pozice do výhry a počítač "utahat".
Na http://www.worldchessrating.com/ najdete komentované jednotlivé partie
zápasu. Vyplývá z nich, že ani Deep Junior pozicím, co hrál, v pravém slova
smyslu příliš "nerozuměl". Závěrečnou pozici čtvrté partie program například
hodnotil jako jasně lepší pro sebe i ve chvíli, kdy již ztratil jakékoliv šance
na výhru. Obecně lze říci, že Kasparov, podobně jako předtím Kramnik, v řadě
partií doplatil na svůj útočný styl. Hrát proti šachovým programům takticky
vyostřené pozice se prostě příliš nevyplácí. Dobrou zbraní není materiál
obětovat, ani povolit takovou oběť počítači. Naproti tomu ve spíše zavřených
manévrovacích pozicích programy stále tápou a nedokáží najít adekvátní
strategický plán. Pokud k tomu došlo, Kasparov svého protivníka vždy přehrál
(například v poslední partii).
Sponzorem zápasu byla X3D Technologies, která oběma stranám vyplatila celkem
milion dolarů. Kasparov obdržel půl milionu za samotnou účast, zbylých 500
tisíc si vzhledem k remíze obě strany rozdělily napůl. Hardware, na němž běžel
Deep Junior, byl údajně asi 2krát výkonnější než v případě zápasu Kramnik vs.
Deep Fritze (tehdy se jednalo o 1,2 GHz Athlon s 256 MB paměti). Zdvojnásobení
výpočetního výkonu se ovšem na síle programu příliš výrazně neprojeví.









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.