Katrina ukázala nedostatky v IT

Dnešní IT a infrastruktura nejsou na přírodní katastrofy zatím dobře připraveny. Analytici jsou přesvědčeni, že s...


Dnešní IT a infrastruktura nejsou na přírodní katastrofy zatím dobře připraveny.

Analytici jsou přesvědčeni, že se lze při příští katastrofě typu hurikánu
Katrina dlouhotrvajícím komunikačním výpadkům vyhnout pomocí nových technologií
a vylepšené procedury pro mimořádné události. Mnozí z těchto odborníků se
shodují hned v několika faktech. Rádiové a telefonní ústředny či jiné významné
komunikační prostředky by měly podle nich být umístěny nad úrovní mořské
hladiny. Pozornost by se měla upřít zejména na technologii WiMax a sítě typu
mesh. Dalších několik analytiků přichází s návrhem, aby privátní sektor
vytvořil sdružení, které nakoupí zařízení typu přenosných celulárních systémů a
produkty pro satelitní komunikaci, jež v případě mimořádné situace bude možno
sdílet.
Otázka, jak nejlépe ochránit komunikační systém před takovými pohromami jako
Katrina, se tak stává středem pozornosti.
Charles Fleckenstein, mluvčí firmy Sprint Nextel, popisuje typickou situaci,
kdy posádka člunu za účelem opravy marně hledala celulární vysílač pod vodou,
jelikož nefungovalo propojení s lokálním telefonním systémem. Celé okolí totiž
neexistovalo.
Hlavním tématem zůstává, jak efektivně vytvořit novou komunikační
infrastrukturu. "V New Orleansu je třeba přebudovat veškerou celulární
strukturu. Celý komunikační systém je nutno vyzdvihnout nad úroveň hladiny
moře," doporučuje analytik Ken Dulaney. Hossein Eslambolchi z firmy AT&T oproti
tomu navrhuje vybudování infrastruktury z optických kabelů, jejichž konstrukce
vodě odolává. Dále doporučuje telekomunikačním prodejcům, aby se zaměřili při
napájení svých základnových stanic a ústředen na využívání alternativní
energie, například solární. Profesor na státní univerzitě v Blacksburgu Scott
Midkiff prosazuje jako efektivní řešení nasazení bezdrátových sítí v topologii
typu mesh. Tato typologie totiž dokáže velice pružně reagovat na výpadky
konektivity, čímž se usnadňuje její spravování. Problémy se stoupající hladinou
by mohla vyřešit varianta létajících vysílacích stanic. "Každá taková stanice
by mohla být ukotvena na palubě balonu nebo jiného vzdušného zařízení."
Ve zpustošených oblastech ukázala svou vysokou použitelnost rovněž satelitní
komunikace. Například rafinerie obchodující s ropou a zemním plynem trpí po
zásahu hurikánu Katrina rozsáhlým poškozením svého vybavení, ale i narušením
telekomunikačního spojení. Proto firma Valero Energy používá 20 satelitních
telefonů a kolem 40 rádiových buňkových telefonů pro komunikaci mezi centrální
rafinerií v San Antoniu a dvěma rafineriemi v Jižní Louisianě. "Obě rafinerie v
Jižní Louisianě byly přímo zasaženy hurikánem Katrina," přibližuje Rick Davis,
vedoucí IT u firmy Valero. "Při zkolabování pozemních komunikačních sítí se
ukázalo dorozumívání prostřednictvím satelitních telefonů jako velice
efektivní. Po bouři jsme mohli okamžitě komunikovat z centra v San Antoniu s
ostatními rafineriemi 24 hodin denně a pracovat na obnově zničených zařízení,"
dokončuje Davis.

Přicházejí radioamatéři
Jelikož komunikační a energetická infrastruktura v postižených oblastech je v
dezolátním stavu, jevilo se jako nejschůdnější řešení využití radioamatérů,
jejichž koníček je v Americe velmi rozšířen. Americký červený kříž požádal o
pomoc přes 500 radioamatérů, aby pomohli vytvořit komunikační infrastrukturu
mezi úkryty pro evakuované lidi. Rádiový systém totiž potřebuje ke svému
provozu jen vlastní zdroj energie v podobě baterie či energetického generátoru.
Dobrovolníci z řad radionadšenců tak přinášejí na své náklady celá rádiová
zařízení včetně pohonných hmot do energetických generátorů. Navíc pomáhají se
svým zařízením a přenosnými počítači obnovovat i e-mailovou komunikaci přes
internet.

Zloději internetu
"Internetoví podvodníci ukrývající se pod pláštěm hurikánu Katrina používají
metody phishingu i spamu a začínají lovit nic netušící dobrosrdečné oběti po
internetu." Bohužel takový komentář Christophera Faulknera, prezidenta a
výkonného ředitele webhostingové firmy CI Host, popisuje dnešní realitu. Po
katastrofě způsobené hurikánem Katrina se objevilo na internetu přes tisíc
domén obsahujících názvy Katrina nebo hurikán Katrina. Nabídky zájemců za
domény obsahujících tato slova se vyšplhaly přes 50 000 dolarů. Za mnoha z
těchto domén se však skrývají webové stránky se zákeřným obsahem. Katastrofické
následky hurikánu Katrina přilepily mnoho lidí k televizi, PC a podněcovaly k
dobročinným gestům. Volání o pomoc směřovala z různých koutů a ne vždy si však
dárci ověřovali, kdo volá. V mnoha případech jejich ostražitost klesla natolik,
že kliknuli na e-mail v dobrém úmyslu pomoci, často ovšem jejich příspěvek
nesměřoval do správných rukou.
Jednu ze lstí, jak dostat od štědrých dárců peníze, využívají phishingové
stránky, které předstírají organizovanou pomoc. Tito podvodníci se
prostřednictvím stránek ptají lidí, jak chtějí oblastem zasaženým katastrofou
pomoci, a získávají tak osobní a finanční informace. Získané informace dále
používají k odcizení peněz nebo identity.
Hrozba jménem Katrina souvisí i se spamovým nebezpečím. Zákeřné e-maily
obsahující text i obrázky odkazují na stránky o zdevastovaných oblastech s
dalšími podrobnostmi. Po kliknutí na odkaz však mimo slibovaných podrobností o
pohromě návštěvník obdrží i nežádaný bonus ve formě virů, trojských koní a
adwaru.
Jiný konkrétní typ spamu, nazývaný fee-based spam, zase přináší informace o
soukromé organizaci, která zakládá záchranný tým v Alabamě, Mississippi nebo v
Lousianě. Organizace ve spamovém e-mailu prosí o finanční podporu v rozsahu od
500 do 1 000 dolarů na zaplacení potřebných lidí a prostředků, aby mohla na
zpustošeném místě hledat svoje milované. Samozřejmě, že to členové organizace
neudělají, ale vezmou peníze a zmizí. Firma CI Host testuje filtrování slov
obsahující jméno Katrina, aby mohla automaticky odhalovat spam. Činí tak u
svých 220 000 hostujících webových stránek. Zablokuje pak 8 až 10 tisíc
spamových nebo phishingovými e-mailů za hodinu.


Obnova přináší i klady
Náklady na restauraci komunikační infrastruktury v oblastech zasažených
hurikánem Katrina se odhadují na stovky milionů dolarů. Samotná obnova má
přitom trvat až několik měsíců. Například Sprint Nextel odhaduje škody na
zhruba 150-200 milionů dolarů. Ještě větší ztráty hlásí telekomunikační
operátor BellSouth 400 až 600 milionů dolarů. Ostatní se zatím podle svých slov
raději nevyjadřují.
Ale obnova přináší i pozitivní jev společnosti mohou snadno obnovit své
produkty, aniž by musely čekat na okamžik, kdy budou použité systémy splaceny.
"Až obnovíme provoz v naší síti, bude výkonnější než kdykoliv předtím," říká k
postupu prací například Patrick Kimball ze společnosti Verizon Wireless.









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.