Kauza Shop.cz

Virtuální obchodní dům provozovaný na adrese www.shop.cz patřil k tuzemským průkopníkům takto koncipovaných aplikac...


Virtuální obchodní dům provozovaný na adrese www.shop.cz patřil k tuzemským
průkopníkům takto koncipovaných aplikací. Jak se však zdá, po téměř 7 letech
zašel jeho vývoj do slepé uličky.
Software pro virtuální obchodní dům byl představen již na Invexu v roce 1995.
Později byla aplikace provozovaná společností Inet na adrese www.shop.cz
dokonce vyznamenána cenou udělovanou dodavatelem příslušného vývojového
prostředí (WebSpeed od Progress Software). Jenže kvalita aplikace sama o sobě
úspěch internetového projektu nezaručuje.
Společnost Inet, která Shop.cz provozovala, se posléze rozdělila na dva dceřiné
subjekty. Petr Ulrich, dřívější ředitel Inetu, se začal věnovat firmě
produkující platformu Qbizm. Vlastní provoz internetového obchodu zůstal mj. na
fondu rizikového kapitálu Cash Reform, který patřil k investorům Inetu. V roce
2000 byl stanoven nový plán, který předpokládal přeorientování z prodeje
drobného zboží na nabídku určenou movitějším zákazníkům. Vývoj však nabral
nepříznivé obrátky a zamýšleného obratu se dosáhnout nepodařilo. Tisková zpráva
společnosti Cash Reform hodnotí Shop.cz jako "neúspěšnou investici, která byla
v celé své historii ztrátová". Shop.cz nikdy nedosáhl kladného hospodářského
výsledku, přičemž pro Cash Reform představoval celkově zátěž ve výši 11 milionů
Kč. Projekt byl v první fázi dotován z dalších aktivit Inetu, ovšem po oddělení
firmy Qbizm tento finanční tok samozřejmě vyschl. Velké internetové firmy
údajně neprojevily zájem Shop.cz převzít. Doména proto přešla na nového
majitele, který se ji zavázal provozovat ještě alespoň jeden rok.
Za neúspěchem projektu Shop.cz lze hledat na jedné straně prostě smůlu, na
druhé straně pak zřejmě základní koncepci tohoto projektu. Úspěšné internetové
obchody vesměs začínají jako úzce specializované a spíše opatrně přidávají
další aktivity přičemž úspěch při vstupu na další pole nemá jistý ani takový
Amazon. Zejména v době určité krize internetového podnikání se prostě vyplatí
soustředit na jádro byznysu a omezovat další aktivity představující nákladové
položky. Nabídka on-line prodeje širokého sortimentu zboží má zřejmě v tuto
chvíli smysl pouze jako vedlejší aktivita velké kamenné firmy typu Tesca.
Společnost Cash Reform oznámila, že jde o její první neúspěšnou investici.
Ocenit lze každopádně minimálně informační otevřenost, s níž se k celé
záležitosti postavila. Podrobná tisková zpráva o neúspěšném projektu včetně
vyčíslení utrpěné ztráty je v českých internetových podmínkách zatím
zvláštností.









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.