Kde je ráj na Zemi

Bazény na pracovišti a rostoucí platy mohou zaměstnancům zvednout sebevědomí, ale kvalitní vzdělávací program a lid...


Bazény na pracovišti a rostoucí platy mohou zaměstnancům zvednout sebevědomí,
ale kvalitní vzdělávací program a lidské zacházení mají téměř stejnou sílu.
Pokud právě přemýšlíte o tom, že vaše práce za moc nestojí, akcie se vám na
burze propadají, a celkově se cítíte jako prodejný chudák, tento článek vás
může trochu probudit.
Proč? Protože právě teď někde ve společnosti JM Family na Floridě je šťastná
zaměstnankyně, která obrací tyto stránky s jemností někoho, kdo má čerstvě
nalakované nehty. Ve svém úřadě v pracovní době. A až dokončí leštění svých
nehtů, pravděpodobně bude chvíli snít o plavbě na Bahamy na firemní
plachetnici. Nebo možná přemítá, co udělat s 15% bonusem z podílu na zisku,
který ji brzy její zaměstnavatel připíše na účet.
Tak tohle je ten správný
život a nepotřebujete mít za šéfa ani Billa Gatese, abyste ho dosáhli. Časopis
Fortune ve spolupráci s autory knihy "Nejlepší zaměstnavatelé Ameriky" Robertem
Leveringem a Miltonem Moskowitzem, a s využitím podobné metodiky, jakou tito
autoři použili pro své knihy, vybral 206 společností. Aby mohla být firma
zařazena do seznamu, musela existovat nejméně 10 let a mít minimálně 500
zaměstnanců. Levering a Moskowitz, kteří sledují nejlepší zaměstnavatele od
roku 1981, prozkoumali svou databázi obsahující více než 1 000 společností a
pro letošní seznam vybrali jako nejvhodnější kandidáty 206 společností.
Hodnocení byla sestavena po rozsáhlém průzkumu, analýze a dotazování více než
27 000 zaměstnanců ve stovkách společností z celé Ameriky. Hodnoceny byly
takové faktory jako např. procento zaměstnanců z řad menšin a žen, růst počtu
pracovních míst, úroveň spontánní fluktuace, volba mezi výší platu a
zaměstnaneckými akciemi, program prodeje zaměstnaneckých akcií nebo počet hodin
odborných školení každoročně nabízených zaměstnancům.
Vstupte do ráje
Od posledního hodnocení v lednu 1998 se ve firmách mnohé změnilo. S
nezaměstnaností blízkou 30letému minimu, musí společnosti dělat vše možné, aby
si udržely své kvalitní zaměstnance. Jedním velmi populárním způsobem je
nabídka velkých příjmů prostřednictvím firemních akcií 28 společností na
seznamu dává akcie všem zaměstnancům, od ředitele až po hlídače parkoviště.
Avšak jiný způsob rozsáhlá školení a rozvoj zaměstnanců je považován za stejně
důležitý, protože přináší prospěch jak zaměstnancům, tak zaměstnavateli.
100 nejlepších zaměstnavatelů investuje do vzdělávání svých zaměstnanců miliony
dolarů v průměru každý zaměstnanec stráví školením 43 hodin ročně, což je skoro
o den více než vloni. Tak např. makléřská firma Edward Jones (číslo 11)
poskytuje novým makléřům 17týdenní studium, které stojí 50 až 70 tis. dolarů na
hlavu.
Protože je velmi atraktivní být nejlepším, několik společností ze seznamu
štědře rozdává další výhody, které jsou tak rozmanité, jako např. stříhání
vlasů na pracovišti, opravy bot nebo snídaně zdarma. Tím vlastně umožní
zaměstnancům ušetřit čas, který by dané činnosti museli věnovat doma. A pokud
se k tomu přidá ještě možnost pečování o děti, kterou nabízí např. SAS
Institute, není důvod k nespokojenosti. Aktivity jako tyto dávají firmám
lidskou tvář, tedy něco, co má většina dotazovaných v oblibě. Většina
zaměstnanců taky nemá chuť zapadnout do rozjetého kolosu, kde nebudou mít
možnost prosazení vlastních myšlenek. Kreativní práce je pro ně velmi důležitá.
Nezanedbatelný je i vztah vrcholového managementu k zaměstnancům. Tak např.
prezident společnosti AlliedSignal posílá každý měsíc svým zaměstnancům (je
jich 45 tisíc) 2stránkovou zprávu o věcech, jako je zdravotní pojištění apod.
Tato zpráva má ve firmě 99% čtennost. A několikrát za měsíc snídá se
zaměstnanci, které náhodně vybral počítač. Dalším obdobným příkladem je šéf
společnosti Ingram Micro, který nikdy neodmítá telefonní hovory od svých
podřízených. Dokonce jim dal k dispozici i své domácí číslo. "Pokud něco děláme
správně, chci o tom vědět. Pokud bychom něco mohli dělat jinak a lépe, také to
chci vědět," říká Jerre Stead.
Jak to dopadlo?
Ale zpět k samotnému žebříčku. I když se jedná o hodnocení všech amerických
firem, oblast informačních technologií se zde rozhodně neztratila. Hned na 3.
příčce se umístila softwarová společnost SAS Institute (datové sklady, podpora
rozhodování atd.), když ji předstihly jen Synovus Financial a TDIndustries. Na
10. příčce je Hewlett-Packard a na 27. místě Microsoft.
Zatímco Intel má číslo 49, dodavatel vývojových a testovacích nástrojů
Compuware je na 51. místě. Z nepočítačových firem, které jsou u nás známé,
stojí za zmínku Johnson&Johnson na 64. příčce nebo Harley-Davidson na 77.
místě. Na předních místech jsou i letecké společnosti Southwest Airlines (4.
pozice) či Continental Airlines (40. pozice) a hotelové společnosti Marriott
International (č. 44 má 125 663 zaměstnanců) nebo Four Seasons Hotels (č. 70).
Největším počtem 780 tisíc "spokojených" zaměstnanců se může pochlubit
dodavatelský řetězec Wal-Mart (66. pozice).
9 0481 / ramn

Umístění firem působících v IT (počet zaměstnanců):
3. SAS Institute (3 402)
6. PeopleSoft (4 640)
8. Deloitte&Touche (24 234)
10. Hewlett-Packard (67 000)
16. WRQ (664)
24. Cisco Systems (11 700)
27. Microsoft (18 300)
30. Great Plains (736)
35. Autodesk (1 765)
45. J.D. Edwards (3 196)
49. Intel (40 797)
51. Compuware (7 159)
59. Computer Associates (6 804)
62. Lucent Technologies (10 8305)
63. Sun Mircosystems (16 439)
75. Ernst&Young (29 772)
82. Quantum (4 354)
94. 3M (38 822)
95. 3Com (9 154)









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.