Kde jsou peníze?

Nářky nad příjmy z internetové reklamy jsou charakteristické pro většinu serverů nejen u nás, ale i na západ od na


Nářky nad příjmy z internetové reklamy jsou charakteristické pro většinu
serverů nejen u nás, ale i na západ od našich hranic. Tam dokonce snížení zisků
za bannery vedlo k úpadku spousty dot.comů a reklamních společností.
Reakce jsou různé: Některé servery se nechají sponzorovat, jiné se vrhnou do
barterů s dalšími podobně postiženými, a některé zvolí agresivní taktiku, kdy
proužky se spoře oděnými děvami propagují on-line bazar. Musíme si však položit
otázku, zda je on-line reklama opravdu tak neúčinná, aby se firmám nevyplácelo
do ní investovat? Podle mého soudu není. Shrňme si nyní argumenty, proč se
dosud tolik peněz na internet nehrne. Zaprvé, mnohdy bývá zmiňován klesající
click rate, kterým bývá nízká účinnost zdůvodňována. To však není smysluplným
argumentem, protože na běžné inzeráty v papírových médiích přece také nikdo
"nekliká" a procento lidí, kteří na jejich základě vytočí číslo na zelenou
linku inzerenta, je také mizivé. Přesto účinnost této nevirtuální reklamy nikdo
nezpochybňuje (alespoň veřejně).
Navíc v české populaci se nachází stále dosti velký podíl těch, kteří se s
internetem teprve učí zacházet, a tudíž mají tendenci na bannery klikat, takže
jejich potenciál stále ještě není vyčerpán. O tom, že click rate nemusí být
vším, svědčí i případ nejmenovaného serveru, který při použití informativního
banneru dosáhl sice mizivé hodnoty prokliknutí, ale zato získal slušné množství
objednávek od těchto návštěvníků. Naopak při nasazení "sexy" banneru se sice na
stránky nahrnulo mnohem více lidí, ale z nich si nikdo nic nekoupil, a je
pravděpodobné, že díky ztrátě času, kterou utrpěli, se nezlepšila ani pověst
firmy.
Dalším důvodem, proč jsou příjmy serverů za propagaci dosud nižší, než by bylo
zdrávo, je tradice. Do mnoha větších firem hlavně v Česku internetová revoluce
ještě nedorazila, a proto se na tento typ zviditelnění dívají stále skrze
prsty. Internet má také dosud do značné míry pověst média, které je zadarmo, za
obsah se až na absolutní výjimky neplatí, což se negativně odráží i v tom, že
většina inzerentů prostě nechce utrácet za něco, co by mělo být "skoro
zadarmo". Ze strany reklamních stratégů větších firem (nabízejících třeba
spotřební zboží v off-line obchodech) je slyšet také hořekování nad složením
internetové populace. Její velkou část totiž tvoří nemajetní studenti. Situace
se však velmi rychle mění a bylo by nošením dříví do lesa tvrdit, že se
internet stává mainstreamem, navíc vychýleným spíše směrem k vyšším příjmovým
skupinám, jako tomu bylo před pár lety v USA. Jistý díl odpovědnosti však nesou
i samotné servery. Bannery jsou přece jen v dnešní době trochu nenápadité a
stejně jako jakékoliv jiné formy reklamního sdělení budou časem ztrácet svoji
účinnost.
Jaký je tedy závěr? Domnívám se, že není daleko doba, kdy si ti chytřejší,
kteří o reklamních budgetech rozhodují, uvědomí dosah internetu i jeho
jedinečné výhody (hlavně cílení na příslušné skupiny zákazníků), a nasypou
našim provozovatelům serverů do kasiček více korunek.









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.