Když Evropa předhoní Ameriku

Jak se zdá, konzervativní Evropa našla pole, kde může předhonit svého rivala, kterému až příliš často hledí na z...


Jak se zdá, konzervativní Evropa našla pole, kde může předhonit svého rivala,
kterému až příliš často hledí na záda totiž Spojené státy. Jde o oblast rozvoje
a zavádění mobilních telekomunikačních technologií, a to jak do sféry firemní,
tak do běžného života lidí. Mobilní přístup k informacím a ke službám se dnes
stává zaklínadlem pro uši uživatelů a zlatým vejcem pro telekomunikační firmy.
Když se podíváme jenom na několik událostí minulého týdne, je zřejmé, že
mobilmánie, která zasáhla Evropu, se České republice rozhodně nevyhýbá. Je to
pokrok daný původním zpožděním kdyby u nás (a v celé Evropě) byly telefony tak
levné jako v Americe a PC stejně snadno dostupná, možná bychom se do mobilních
technologií nevrhli tak jednoznačně, jak tomu je dnes. Většina společností,
žijících z vývoje hardwaru, produktů a aplikací pro mobilní zařízení, dnes
vsadila na jednotnou strategii nabídnout služby tak dokonalé a přitom ještě
finančně dostupné, aby se jejich produkty staly nepostradatelné. Napomáhá jim k
tomu především ostrá konkurence, která nutí firmy téměř všech oborů zvyšovat
efektivnost jakýmikoliv dostupnými způsoby, a také nic si nezastírejme móda a
jí propagovaný životní styl.
Nyní trochu konkrétněji. Abstrahujeme-li od ohlášení nových výrobků, objevily
se tento týden hned tři koncepce či vize rozvoje využívání mobilních
technologií. První z nich přednesl James Freeman, ředitel rozvoje služeb z
Oskara, který analyzoval možnosti, které poskytují mobilní přístroje již dnes
na sítích GSM. Jako jiní před ním, i on konstatoval, že problém dalšího rozvoje
není v technologiích, ale v nabídce služeb, o které budou lidé stát. Poukázal
na nutnost spolupráce mobilních operátorů s dalšími subjekty, jako jsou
prodejci mobilních zařízení a aplikací, banky, asociace producentů platebních
karet (Visa, Europay, MasterCard), ISP, obchodníci a reklamní agentury.
Zdůraznění lokalizačních služeb, umožňujících poskytovat klientům informace
přímo z místa či regionu, kde se nacházejí, je bod, ve kterém se shodl s dalším
vizionářem tohoto týdne Tomášem Koutkem z Nokie. Společnost Nokia totiž
prezentovala tzv. multimedia messaging neboli posílání obrázků (třeba pozdravů
z digitálního fotoaparátu) prostřednictvím mobilních komunikátorů. Jak se zdá,
není daleko doba, kdy nám dá více práce se ztratit, než nalézt správnou cestu v
případě nejasností nám operátor, který určí naši polohu s přesností na pár
desítek metrů, nejen ukáže (textově, 2D či 3D obrázkem), kde jsme a nejbližší
cestu k našemu cíli, ale poradí i dobrý bar, nabídne lístky do kina, které si
vybereme s přesností "na sedadlo", abychom za něj prostřednictvím téhož
mobilního telefonu posléze i zaplatili. Nadšení nad skvělými perspektivami mi
kalila neodbytná otázka: "Chci, aby operátor sledoval mé kroky s přesností na
pár desítek metrů?" Další den prezentovaly společné vymoženosti společnosti SAP
a Eurotel. Nebylo to špatné, výčet výhod rychlého spojení z mobilních zařízení
do podnikových databází byl přesvědčující, praktická ukázka neselhala a rázem
byla člověku bližší představa servisního technika s PDA na opasku. Mně se na
tom nejvíc líbilo, že v tomto případě se vskutku neprodává zajíc v pytli
Eurotel jako zákazník SAPu již systém využívá. Roli ukázkového "mobilního
manažera" se nebrání ani Alexander Winkler, CEO pro provoz Eurotelu. Jedním z
východisek této prezentace bylo: "Proč čekat na GPRS, když stačí rychlá data
(HSCSD)?" Hloubku tohoto poselství umocňuje fakt, že jediným operátorem v ČR,
který HSCSD nabízí, je právě Eurotel.
Mobilní sérii tento týden uzavřel Alcatel se svými úvahami o úloze designu
mobilních telefonů. Padaly termíny jako smyslová přitažlivost, alchymie barev
či telefon pro radost. Smysl těchto výzkumů vyjádřil vcelku lakonicky Bertrand
Minckes z Alcatelu: "Úspěšný design znamená nalézt vratkou rovnováhu mezi tím,
co lidé chtějí a co si doopravdy koupí." Tak mě napadá, jak potom můžeme
odolávat tomu dítěti v nás, které touží po krásných a chytrých hračkách?"
1 1042 / dar









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.