Klíčem pro akvizici bylo hostované CRM

Oracle se rozhodl převzít veškeré aktivity Siebelu co od tohoto kroku můžeme očekávat? Jak už jste se mohli dočís...


Oracle se rozhodl převzít veškeré aktivity Siebelu
co od tohoto kroku můžeme očekávat?

Jak už jste se mohli dočíst na titulní straně, kde je uvedena zkrácená
faktografie uvedené akvizice, kupní cena činila přibližně 3,61 miliardy dolarů.
Je to cena přijatelná? Je portfolio Siebelu pro Oracle vhodné? Jaké aktivity
budou uvedeným spojením ovlivněny? Na to se vám pokusíme v následujících
řádcích odpovědět.
Siebel je veřejnosti znám především jako dodavatel špičkových produktů CRM
(Customer Relationship Management, systémy pro řešení vztahů se zákazníky),
tedy něčeho, co se v portfoliu Oraclu dosud příliš nezabydlelo a co této
společnosti pro komplexní nabídku podnikového softwaru zatím relativně chybělo.
Siebel přitom dnes disponuje asi 4 500 firemními zákazníky, u nichž je
provozováno asi 3,4 milionu operátorských stanovišť. Larry Ellison, nejvyšší
představitel firmy Oracle, při tiskové konferenci uvedl, že produkty Siebelu
budou do komplexní nabídky Oraclu začleňovány tak, jak to umožní časové plány.
Sada Siebel CRM prý bude zahrnuta přímo do produktové skupiny Fusion, jež
představuje vizi Oraclu pro obchodní aplikace nové generace. "Díky tomu, že
Siebel představuje špičku v tomto oboru, bude vytvoření CRM odnože projektu
Fusion daleko méně riskantní a také jednoduší," dodal k budoucí strategii
začleňování Larry Ellison. Podle analytiků je jisté, že Oracle bude v
následující době původní aplikace Siebelu podporovat. Vše prý ale směřuje právě
k sadě Fusion.

Hostované CRM
Klíčovým důvodem, proč se Oracle rozhodl pro akvizici Siebelu, je však řešení
Siebelu pro hostované CRM. Podle Ellisona jde o velmi důležitou položku, která
bude i nadále firmou Oracle silně podporována a budou do ní vkládány značné
investiční prostředky. Ellison předpokládá, že veškeré funkce, které jsou
obsaženy v uvedeném řešení Siebelu, budou implementovány do současné nabídky
Oracle On Demand. Analytici se přitom domnívají, že tato služba bude pro Oracle
přínosná hlavně v tom, že firemní pokladna získá pravidelný příjem, generovaný
smluvně zavázanými dodávkami služeb. "V tomto případě měl Oracle zájem spíše o
zákazníky než o samotnou technologii," říká Paul Hamerman ze společnosti
Forrester Research. Sám Ellison však musí v této oblasti řešit i osobní dilema
vlastní totiž majoritní podíl ve společnosti NetSuite, která službě Siebel
OnDemand konkuruje.

Přechod bude snazší
Ellison také upozorňuje na to, že řada zákazníků, kteří využívali software od
Oraclu zároveň s řešením Siebelu, po spojení obou firem volali. Mnoho
implementací Siebelu totiž pracovalo nad databázemi Oraclu, takže do úvahy
přicházela mimo akvizici i nějaká forma strategické aliance, kdy by se
například sjednotily licenční politiky či aktualizace. Mnoho zákazníků také
požadovalo konzistentní konzultační služby týkající se implementací celých sad
aplikací. Oracle si slibuje, že přechod řešení Siebelu pod její křídla bude
výrazně snadnější, než tomu bylo v případě PeopleSoftu. Vedení Siebelu totiž s
akvizicí souhlasí a řada klíčových zaměstnanců zřejmě ve firmě zůstane pracovat
i nadále. Například sám Thomas Siebel přislíbil, že se na projektech Siebelu v
rámci Oraclu bude podílet v několika následujících letech. Odmítl však blíže
specifikovat, jak dlouho a také jakou formou (zda půjde o plný úvazek, či o
nějakou formu jiné spolupráce).
Na rozdíl od PeopleSoftu, kdy vedení s převzetím Oraclem nesouhlasilo,
analytici očekávají i snadnější průběh integrace obou společností. "Siebel
představuje, co se týče zapojení do aktivit Oraclu, daleko menší riziko, než
znamenala akvizice PeopleSoftu," dodal Ellison a analytici s ním vesměs
souhlasí firma má totiž nejen zkušenost s PeopleSoftem, ale i se situací, kdy
PeopleSoft krátce před spojením s Oraclem začlenil do svého portfolia také
řešení od firmy J. D. Edwards.
Akvizice může podle vedení společnosti Oracle některé funkce ve firmě
duplikovat jde především o výzkumné a vývojové týmy pro CRM, které existují v
obou současných korporacích. Oracle také očekává, že počet zaměstnanců v této
oblasti po předchozím detailním výběru poklesne. V současnosti však prý není
možné stanovit o kolik. Například v případě PeopleSoftu byl nakonec počet
zaměstnanců sjednocené firmy snížen zhruba o pět tisíc.
Koupí Siebelu by se Oracle měl dostat v oblasti softwaru pro CRM na pozici
světové jedničky, když předstihne i společnost SAP, pro kterou uvedená koupě
představuje vážné ohrožení. Ta podle analytiků bude muset ve velmi krátké době
dokázat, proč pro zákazníky představuje i nadále vhodnější volbou. Oracle se
totiž netají tím, že hodlá díky nové akvizici zaútočit na vedoucí postavení
SAPu v oblasti podnikového softwaru v Evropě.

Ohrožená spolupráce
To, že Oracle koupil Siebel, podle některých pozorovatelů ohrožuje službu
Siebel OnDemand. Siebel na ní totiž úzce spolupracuje se společností IBM,
jedním z hlavních rivalů Oraclu. Ačkoliv představitelé obou sjednocujících se
firem tvrdí, že služba bude i nadále pokračovat v nezměněné podobě, analytici
jsou přesvědčeni, že spolupráce s IBM bude dříve či později ukončena. Siebel
přitom pro IBM znamená klíčového partnera v programu Software as Services, což
je síť nezávislých dodavatelů softwaru, již nabízejí hostované aplikace
spravované právě firmou IBM. Když byla přede dvěma lety služba Siebel OnDemand
spuštěna, obě společnosti ji označovaly dokonce jako joint venture a jako
platformu zvolily systémy WebSphere a DB2. Dnes lze vidět pozici IBM v úplně
jiné podobě. Siebel službu OnDemand postavil na aplikaci Siebel 7.5.2, jež může
pracovat na jakémkoliv aplikačním serveru a také nad libovolnou databází. Pokud
se tedy Siebel rozhodne pro jinou alternativu, nic mu v cestě nestojí.
Radost ale může mít další konkurent v oblasti hostovaných řešení firma
Salesforce.com. Ta pro své služby za posledních pět let získala 308 tisíc
zákazníků, zatímco Siebel jen asi 40 000. Šéf Salesforce.com Marc Benioff
předpovídá službě Siebel OnDemand brzký krach. "Byla vytvořena pro DB2 a
WebSphere a pro datová centra IBM. V tom Oracle pokračovat nebude. Nebude přece
prodávat DB2," řekl doslova Benioff. Někteří analytici s ním souhlasí. "Koupě
Siebelu Oraclem je pro Salesforce.com snem převedeným do reality, tvrdí Peter
Goldmacher z analytické firmy SG Cowen & Co.









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.