Konstrukce pevného disku

Seriál, který tímto příspěvkem otevíráme, se bude věnovat problematice spolehlivosti pevných disků a bezpečnosti da...


Seriál, který tímto příspěvkem otevíráme, se bude věnovat problematice
spolehlivosti pevných disků a bezpečnosti dat na nich uložených. Zaměříme se zde
mimo jiné na architekturu moderních pevných disků, jejich nejčastější problémy,
způsoby údržby nebo na metody jednoduchých oprav. Architektura disku
Pevný disk tvoří dvě hlavní části mechanická část s čtecí/záznamovou hlavou a
disky (HDA, Head and Disk Assembly) a tištěný obvod (PCB, Printed Circuit
Board). V části HDA jsou umístěny všechny mechanické části pevného disku a čip,
který plní funkci předzesilovače. Část PCB tvoří několik čipů, které ovládají
mechanické části, kódují a dekódují data na magnetickém povrchu a přenášejí data
prostřednictvím externího rozhraní. Tyto čipy jsou vždy umístěny pod HDA. U
některých pevných disků, například u proslulé série Seagate Barracuda, jsou
elektronické součásti chráněny před poškozením zvláštním kovovým krytem.
Mechanická část
Konstrukce pevného disku je založena na vzduchotěsném krytu, který chrání
mechanické součásti před vlivem okolního prostředí. Montáž mechanických součástí
se provádí ve specializovaných dílnách s téměř bezprašným prostředím, kde metr
krychlový vzduchu neobsahuje více než sto prachových částí (tzv. třída čistoty
100). V krytu HDA je otvor s hustým vzduchovým filtrem, který slouží k vyrovnání
tlaku uvnitř a vně krytu. Pokud se stane, že disk spadne do vody, voda bohužel
tímto otvorem pronikne dovnitř. Rotací disků vzniká proudění vzduchu, který tak
neustále prochází dalším filtrem, jenž zachytává případné částečky prachu.
V mechanické části jsou umístěny magnetické disky, někdy též nazývané plotny
disku, poháněné vřetenovým motorem, magnetické hlavy s polohovacím systémem a
předzesilovač, který zesiluje signál hlav a přepíná mezi nimi. Magnetický disk
tvoří kruhová hliníková plotna (vzácně se používají keramické materiály nebo
sklo), jejíž povrch je s výjimkou parkovací zóny (pokud je přítomna) vyleštěn na
nejvyšší třídu přesnosti. Vzhledem k vysoké přesnosti zpracování povrchu disků a
hlav by se tyto působením molekulárních přitažlivých sil "přilepily" k sobě.
Proto výrobci v oblasti kontaktu disků s hlavami používají speciální laserové
vroubkování.









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.