Kontrolovat používání firemních mobilních ICT zařízení?

Korporace mají logický zájem o nasazení a zapojení nejnovějších produktů do vlastní podnikové sítě. Zaměstnanci ...


Korporace mají logický zájem o nasazení a zapojení nejnovějších produktů do
vlastní podnikové sítě. Zaměstnanci potom hledají stále důvtipnější způsoby,
jak tato zařízení (zejména mobilní telefony a kapesní počítače, PDA) použít
tak, aby lidé mohli být ve spojení s firemními daty a dokázali efektivně
komunikovat. Podobně koncipovaný přístup k datům je poměrně drahý a navíc se
běžně uskutečňuje vně ochranného perimetru informačního systému podniku.
Myslím, že při snaze nadměrně kontrolovat tyto přístroje a aplikace, které na
nich běží, by nemělo vedení firem opomenout výrazný růst produktivity, jenž se
při jejich využívání případně objeví.
Pro získání nadhledu bude užitečné podívat se na internetové prohlížeče, které
jsou svým způsobem praktického nasazení analogickou technologickou oblastí.
Na počátku 90. let minulého století se právě nasazení internetových prohlížečů
ve společnostech velmi rozšířilo. Firma, ve které jsem tehdy pracovala, se
zabývala případným poklesem produktivity vlivem práce s internetem, a sestavila
proto pravidla omezující používání internetu. Paradoxně ovšem využívání
internetových prohlížečů přineslo jeden z největších přírůstků produktivity v
historii firmy. Obchodníci mohli tisknout mapy a hledat cesty k zákazníkům na
MapQuestu. Lidé z marketingu prováděli výzkum mezi potenciálními konkurenty
prostřednictvím Googlu. Oddělení lidských zdrojů mohlo hledat potenciální
zaměstnance na LinkedInu a zaměstnanci výroby nakupovali a prodávali
osciloskopy na eBay. Chytré mobilní telefony a zařízení PDA představují
podobnou výzvu. Na jedné straně reprezentují drahé, systémově neřízené
přístroje, jež přistupují k síti společnosti, a představují tak potenciální
ohrožení její bezpečnosti. Na druhé straně stejně jako prohlížeče mohou svým
efektivním provozem generovat velkou vlnu produktivity.
Zaměstnanci si sami najdou nejlepší zařízení i aplikace, užijí je často
nepředvídanými způsoby a budou se o svém úspěchu šířit dále. Samozřejmě, že se
objeví řada plýtvačů času, ale já tvrdím, že i poměrně nežádoucí stahování
vyzváněcích tónů učí lidi, jak používat technologii a vybavuje je schopností
obstarat si i jiné věci, které je učiní pracovně produktivnějšími.
Z hlediska bezpečnosti provozu mobilní komunikace vyjděme z toho, že do
podnikové komunikace bude zapojeno mnoho různorodých zařízení, více operačních
systémů a řada odlišných aplikací. Díky tomu se viry nebudou moci snadno
rozšiřovat a napadat síť. Věřte v inovativní přístup svých zaměstnanců a nechte
je experimentovat. Nakonec to pro vás vyřeší.









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.