Kopírky na přelomu milénia

Co je to kopírka? Odpovědi na tuto otázku se mohou značně různit v závislosti na zkušenostech toho kterého uživatele...


Co je to kopírka? Odpovědi na tuto otázku se mohou značně různit v závislosti
na zkušenostech toho kterého uživatele. Ač si o sobě stále dovolím tvrdit, že
nejsem žádný velký pamětník, přesto si ještě matně vzpomínám na mechanické
zařízení zvané "cyklostyl", z nějž jako následek točení klikou vycházely modré
až fialové kopie podivné kvality, prosáklé neodolatelnou a jen velmi pomalu
vyprchávající vůní denaturovaného lihu.
Toto zařízení se u nás hojně používalo ještě v době, kdy na západ od našich
hranic už dávno zuřila éra analogových kopírek. I my jsme však pozvolna začali
"xeroxovat" tedy kopírovat na strojích firmy Xerox, jejíž jméno se stalo
synonymem pro kopírování. Nicméně přišly další značky a počet hráčů na poli
kopírování, byť především v oblasti stolních zařízení, se ještě rozrostl s
nástupem digitalizace vždyť co je dnešní kopírka z funkčního hlediska jiného,
než kombinace skeneru a tiskárny?O multifunkčních zařízeních, která v sobě
kombinují možnosti kopírky, skeneru, tiskárny, faxu a kdo ví čeho ještě a která
jsou zpravidla určena pro jednotlivce nebo menší skupinu uživatelů, píšeme v
Computerworldu poměrně často. Úkolem tohoto Tématu týdne je tedy podívat se
spíše na větší kopírky a produkční systémy, které stále zůstávají doménou
tradičních výrobců jako Agfa, Canon, Minolta, Océ, Sharp, Ricoh, Utax nebo
Xerox.
Je samozřejmé, že tento seznam výrobců není úplný, stejně tak, jako nemůže být
úplný seznam všech strojů zmíněných v našem článku. Co firma, to spousta
originálních technologií a produktů. Naším cílem proto není podat jejich
kompletní výčet, ale ukázat jednotlivé kategorie produktů, jejich možnosti a
funkčnost, a to vše na pokud možno typických příkladech.
Pokud se chystáte kupovat kopírku, měli byste si důkladně promyslet, co od ní
očekáváte. Základem pro volbu kopírky určité kategorie jsou odpovědi na
následující otázky: Kolik kopií budete dělat měsíčně? Jakými funkcemi má být
přístroj vybaven? Jak velké místo máte v kanceláři k dispozici? A konečně jak
dlouho budete kopírku s těmito parametry potřebovat, tedy za jakou dobu budete
potřebovat výkonnější stroj a zda se nevyplatí koupit jej rovnou?
Stolní kopírky
Na takovéto přístroje můžete kromě specializovaných distributorů narazit třeba
i v supermarketu. Určeny jsou pro osobní potřebu jednoho nebo několika málo
uživatelů a jejich kapacita se pohybuje v rozmezí 500 až 1 500 kopií měsíčně.
Do této kategorie patří svými parametry také většina malých multifunkčních
zařízení (viz CW 5, příloha TW, str. 4).
K výhodám patří rychlé zahřátí přístroje na provozní teplotu hned po jeho
zapnutí, takže první kopii můžete mít v ruce do minuty. Další výhodou je
jednoduchá údržba (výměna toneru) a nezanedbatelným plusem je také nízká
pořizovací cena.
Nevýhody stolních kopírek spočívají v rychlosti kopírování, která nepřesahuje 5
až 10 kopií za minutu, v poměrně vysokých provozních nákladech, v mnohdy
nedostačující vybavenosti funkcemi (většinou jsou určeny pouze pro kopírování
dokumentů formátu A4) a často také v nedostupnosti servisu na místě.
Byla-li řeč o vysokých provozních nákladech, je v tomto případě rozhodujícím
kritériem především množsví spotřebovaného toneru. Při porovnávání nákladů na
stránku u jednotlivých kopírek je proto vždy třeba vztahovat uváděné údaje k
velikosti plochy, která je na kopii pokryta tonerem. Tato velikost je uváděna v
procentech a výrobci cartridgí standardně počítají jen s 5% pokrytím plochy
tonerem. Je-li tedy u cartridge uvedena např. životnost 2 000 kopií, může to v
praxi znamenat jenom cca 1 200 kopií při 8% až 15% pokrytí stránky, což
odpovídá běžnému průměru. Budete-li však kopírovat grafiku nebo fotografie,
můžete se lehce dostat na 25% až 50% pokrytí papíru tonerem.
Kopírky pro kanceláře a větší skupiny uživatelů
Takovýto stroj se nám zpravidla vybaví pod pojmem "kopírka". Při jejich
nasazení se předpokládá vytištění zhruba 1 000 až 50 000 kopií měsíčně. V této
kategorii najdeme stroje, které se vejdou na stůl (výkonem i cenou však
vybočují z výče uvedené stolní kategorie) i samostatně stojící "vysoké" modely.
Předností jsou nízké provozní náklady a také vysoká spolehlivost těchto
zařízení.
Kancelářské kopírky jsou bohatě vybaveny nejrůznějšími funkcemi. Mezi ně patří
například možnost zvětšování a zmenšování předlohy, některé stroje jsou dokonce
vybaveny zoomem, který umožňuje zvětšování a zmenšování v krocích po 1 %
velikosti.
Dalším příslušenstvím je podavač předloh nebo automatický podavač, který se sám
postará o zkopírování většího množství předloh (cca 20 až 50) vložených do
zásobníku. Reverzní automatický podavač umožňuje navíc oboustranné kopírování
poté, co se zkopírují přední strany dokumentů, umí balík obrátit, aby mohlo
proběhnout kopírování zadních stran.
Jiným důležitým doplňkem je třídič, který umožňuje roztřídit několik (obvykle
10 až 40) kopií původního balíku originálních dokumentů. Lze tak vyrábět
malonákladové brožury nebo manuály, speciální periferie dodávané ke kopírkám
umějí zvládnou i jejich sešití. To už se ale dostáváme do nejvyšší kategorie.
Produkční stroje
Tato zařízení zvládnou přes 50 kopií za minutu. Jejich předností oproti
kancelářským kopírkám jsou nižší nároky na pravidelnou údržbu (cca po každých
100 000 kopiích) a nejnižší cena za kopii. Na druhou stranu mají tyto kopírky
větší požadavky na místo, než modely z předchozí kategorie.
Rozdíly mezi jednotlivými kategoriemi kopírek jsou samozřejmě také v ceně.
Digitální kopírky mohou být vybaveny možností editovat obraz předlohy před jeho
vytištěním, samozřejmá je spolupráce s počítačem a lze je využít jako síťové
tiskárny. Mezi další doplňky patří například duplexor, který umožňuje dělat
oboustranné kopie při jednom průchodu papíru strojem, nebo speciální zařízení
pro kopírování knih. Další kapitolou, za kterou se však musí hodně připlatit,
je barva. Když už ji ale máme, není problémem ani připojení externího RIPu
(Raster Image Processor), s jehož pomocí lze zpracovat prakticky všechny běžné
výstupy z DTP studií. S pomocí kopírky tak můžete tisknout vysoce kvalitní
prospekty nebo dokonce knihy.
Ušetřit za kopírku z druhé ruky?
Klasifikaci kopírek jsme zahájili úvahou o koupi nové kopírky. Kancelářské
kopírky a produkční stroje jsou sice zařízení na jednu stranu velmi nákladná,
na druhou stranu však zpravidla velmi spolehlivá. Proč tedy nekoupit starší
kopírku v dobrém stavu od někoho, kdo už je nucen si pořídit výkonnější?
Rozhodnete-li se pro toto řešení, měli byste se přesvědčit o dobrém stavu
nabízeného zařízení. V první řadě byste měli vyzkoušet, zda kopírka produkuje
výrazné kopie s čistým pozadím pokud ne, je už kopírovací mechanismus "unavený"
a tomuto stroji se raději vyhněte. Posléze je potřeba prohnat několik kopií
přes všechny periferie (podavače, třídiče atd.) a sledovat, zda se někde
netvoří tak "oblíbený" paper--jam. Prohlédněte si vnitřek stroje pokud je
čistý, je pravděpodobné, že byl stroj pravidelně udržován.
Jste-li dosud se vším spokojeni, vyplatí se ještě porovnat stav počítadla kopií
s předpokládanou životností stroje. Tu lze přibližně zjistit jako součin
nejvyššího měsíčního výkonu udávaného výrobcem x 12 (měsíců) x 5 (let). Obvykle
se nevyplatí kupovat kopírku, která má za sebou více než polovinu svého
životního cyklu.
Kupujeme nový stroj
V případě, že kupujete novou kopírku, neměly by nastat potíže s jejím
technickým stavem, mohli byste však narazit na nepříliš čisté praktiky
některých prodejců, které by se vám zejména v budoucnu nemusely vyplatit.
Takovým trikem může být například přímá vazba servisu na prodejní oddělení:
Servis výrazně nadhodnotí cenu nebo dobu trvání opravy vaší staré kopírky a
spojí vás s prodejcem, který vám okamžitě nabídne nový stroj pro začátek třeba
jenom na zkoušku. Oprava se protahuje, zkušební stroj je potřeba vrátit a vám
tečou nervy, protože kopírku prostě potřebujete. Odtud už je jen krůček k
odkoupení zkušebního stroje, jehož nové funkce a možnosti se vám navíc líbí
(otázka ovšem je, zda je potřebujete).
Záludnosti se mohou skrývat i v záruční smlouvě. Nabízí-li prodejce delší
záruku, než jakou běžně nabízí výrobce, avšak za neúměrně vysokou cenu,
pravděpodobně na tom nevyděláte. Prodejce může také nabízet delší záruku na
náhradní díly, ne však na práci v tom případě si ale buďte jisti, že si cenu
dílů nechá zaplatit právě prostřednictvím práce.
Při opravách se lze setkat i s praktikami, na které jsme zvyklí například z
autoservisů opravář nejprve vymění dražší součásti, teprve pak dojde na ty
drobnější, v nichž ve skutečnosti spočívá váš problém.
Ať už se situace vyvine jakkoli, měli byste být na takové praktiky připraveni,
abyste dokázali zvrátit jednání ve svůj prospěch.
9 2145 / Mafn









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.