Kouzlo čísel

Po přetahování o největší počet zhlédnutých stránek (iAudit, iDot) je na světě další statistika, ve které se vy...


Po přetahování o největší počet zhlédnutých stránek (iAudit, iDot) je na světě
další statistika, ve které se vyplatí být prvním. Jde přitom o to, kdo je u nás
nejpoužívanějším bezplatným poskytovatelem internetu. Za čísly zahrnutými do
tzv. iPanelu opět stojí společnost Taylor Nelson Sofres.
Statistika vznikne jednoduše: Ptáte se uživatelů internetu na to, přes jakého
poskytovatele se připojují, a jednotlivé ISP potom seřadíte podle četnosti
odpovědí (na prvním místě se podle posledního průzkumu umístila společnost
Tiscali, druhý byl Volný, třetí Quick, čtvrtý RedBox podrobnosti najdete v
aktuální části CW 7/2001). Při pohledu na výsledky se možná na chvíli zarazíte
dohromady dají více než 100 %. To je ovšem pochopitelné, protože řada lidí
používá více bezplatných poskytovatelů paralelně.
A právě tady vzniká první problém: Proč se připojení k internetu zdarma vlastně
nabízí? Zaprvé je to kvůli nabídce dalších, již placených služeb. Bezprostřední
příjem však mají poskytovatelé v první řadě od Českého Telecomu, který jim
platí provize z "prointernetovaných" impulzů. Ačkoliv poskytovatelé nejsou s
výší provize příliš spokojeni, nejde zřejmě o příjem zanedbatelný, protože jsou
ochotni dlouho surfujícím uživatelům dokonce věnovat drobné dárky.
Druhým příjmem poskytovatele bezplatného připojení je samozřejmě reklamní
využití často navštěvovaných serverů. Jenže i zde je problém: Nabídka připojení
a on--line reklama spolu bezprostředně nesouvisejí. Můžete být klidně připojení
přes jednoho poskytovatele a přitom proklikávat stránky jiného. Prvnímu z obou
konkurentů generujete příjem v podobě provizí od Českého Telecomu, druhému zase
peníze z reklamního využití serveru. Samozřejmě si nelze představovat, že by se
někdo mohl připojováním přes bezplatného ISP nebo odklikáváním článků na
štědrých serverech živit.
Nicméně v době, kdy penězovod tekoucí do internetu vyschl (nebo se to tak
alespoň prezentuje), nabídky tohoto druhu přece jen o lecčems vypovídají.
Minimálně o tom, že věci jsou mnohdy složitější a nikoliv bezezbytku popsatelné
kategoriemi "on-line horečka" vs. "on-line krize".









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.