LCD monitory šetří místo i lidské oči

Analýzy nejrůznějších trendů v oblasti monitorů ukazují, že končí doba hlubokých a rozměrných monitorů s vakuov...


Analýzy nejrůznějších trendů v oblasti monitorů ukazují, že končí doba
hlubokých a rozměrných monitorů s vakuovými obrazovkami a že ploché,
ergonomické monitory získávají stále větší podíl na trhu. Velký inovační
potenciál má zejména technologie TFT (Thin Film Transistor), kterou používají
všechny nové LC-displeje (Liquid Crystal Display).
Velkou předností plochých LCD monitorů je bezesporu malá potřeba pracovního
místa. Pro domácího uživatele nemusí být tato výhoda tak důležitá, ale v
kanceláři s několika pracovišti se může zvýšený nárok na plochu ukázat jako
podstatný. Protože 17" displej je dnes již standardem pro kancelářskou práci,
zmenšuje se u klasických přístrojů vlastní pracovní prostor na stole a také
opěrná plocha pro paže a ruce. Také se těžko dodržuje doporučovaný odstup 60 cm
od obrazovky. U LCD monitoru je ovšem vše jinak.
Při posuzování TFT displejů nesmíme zapomínat, že rozměry se dají srovnávat jen
omezeně. Obrazový formát, který u obrazovkového monitoru může zobrazit jen
displej velkých rozměrů, se u LCD zobrazí již při menší úhlopříčce.
Malý odstup od zákazníka
Zejména při styku se zákazníky se menší hloubka stává významnou předností. Kdo
musí jednat s lidmi, neměl by mezi ně a sebe stavět bariéru, jakou představuje
monitor s vakuovou obrazovkou. Na druhé straně by ovšem obrazovka, která slouží
jako zdroj informací, neměla zcela zmizet ze zorného pole.
V praxi se dobře uplatní také větší úhel prohlížení, protože i ze strany lze
obsah obrazovky rozeznat lépe než u vypouklých modelů. Proto se "štíhlým"
obrazovkám dává přednost zejména v hotelových recepcích, v bankách,
pojišťovnách apod.
Nepřekonatelná ergonomie
Vedle úspory místa mají LCD monitory i další přednosti z hlediska ergonomie.
Obraz na TFT displejích je většinou kvalitnější a pro oči příjemnější. Protože
nemají zakřivený tvar, nejsou ani okraje nijak zkreslené. Také nevyzařují teplo
jako normální monitory, které se chovají jako topná tělesa. Dále nedochází k
elektromagnetickým emisím.
TFT dohánějí zpoždění
Podíl TFT monitorů na trhu je zatím ještě výrazně malý, ale své zpoždění už
začínají dohánět. Jestliže bylo v roce 1997 v západní Evropě 99,6 % monitorů
CRT proti 0,4 % LCD, lze tento poměr dnes odhadnout na 96 : 4. Pro rok 2002
předpovídá BNA (Bryan Norris Associates) dokonce podíl 84,7 ku 15,4 procenta. V
Rakousku jsou si uživatelé zřejmě lépe vědomi předností TFT, protože zde je
podíl plochých monitorů o něco vyšší, i když stále jen o necelé procento.
V různých uživatelských skupinách jsou pak ještě další rozdíly. Zatímco ve
firmách zabývajících se počítačovými sítěmi a tvorbou profesionálních aplikací
představovaly TFT v roce 1997 asi 1 %, v běžných (ne IT) podnicích to bylo jen
asi 0,2 % a privátní úsek kulhal kolem 0,1 %. Podle BNA se to ale může dost
změnit již kolem roku 2000. V první jmenované skupině uživatelů by již více než
třetina monitorů měla být TFT. V běžných podnicích se podíl odhaduje na 5 %, v
privátní sféře na 3 %.
Choulostivá cenová otázka
Ceny TFT monitorů výrazně klesají, byť se tento trend v poslední době poněkud
zpomalil. Jestliže v roce 1997 stál 15" LCD monitor asi 80 000 korun (2 180
euro), prodává se dnes skoro za polovinu. Při celkovém poklesu cen v
počítačovém průmyslu by to ještě nebylo nic tak pozoruhodného, avšak poměr k
obrazovkovým monitorům se výrazně přesouvá ve prospěch plochých monitorů.
17palcový stál v roce 1997 kolem 16 000 korun (436 euro), tedy asi pětinu
srovnatelného LCD monitoru. Dnes však už obrazovkový monitor stojí celou
třetinu plochého. Při zmenšujícím se cenovém rozdílu se TFT stává zajímavým i
pro další skupiny uživatelů.
Podle zjištění Institutu pro výzkum trhu DisplaySearch, specializovaného na trh
monitorů, bylo v I. čtvrtletí 1999 prodáno o plných 806 % LCD monitorů více než
ve stejném období předchozího roku. Celkem to bylo 850 000 kusů, o 86 % více
než v předchozím čtvrtletí. "Stolní PC, která se v Japonsku prodávají s
integrovanými LCD monitory, jsou hlavní hnací silou tohoto vývoje," vysvětluje
Ross Young, prezident institutu DisplaySearch.
55 % všech japonských stolních počítačů se dodává s LC displeji. V USA je podíl
takových balíků podle Younga ještě mizivě nízký, totiž 1,7 %. Pro "notebookové"
zákazníky má LCD boom ovšem vážné nevýhody: Vzhledem ke zvyšující se poptávce
je k dispozici méně displejů s tekutými krystaly pro výrobu přenosných
počítačů, což v budoucnu povede k vzestupu jejich cen.
Jakkoli se tedy pokles cen především kvůli nedostatečným výrobním kapacitám v
posledním období téměř zastavil, dlouhodobě je vítězství TFT monitorů
nepopiratelné. když se jednou zakalkulují i skryté náklady jako úspora na
chlazení místností a ochrana proti emisím, cenový poměr se ještě zlepší.
9 2176 / pen









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.