LCD o rozměrech XXL

Dnes již neplatí, že by velký LCD panel musel přijít zákazníka na stovky tisíc korun. Na trhu je řada produktů, jej...


Dnes již neplatí, že by velký LCD panel musel přijít zákazníka na stovky tisíc
korun. Na trhu je řada produktů, jejichž cena je dokonce pod hranicí 40 000 Kč
bez DPH. Řeč je o zajímavém segmentu plochých monitorů s úhlopříčkou 20 " a
větší.
LCD monitory s úhlopříčkou vyšší než 20 " musejí být ve firmách považovány za
pracovní nástroj, aby se dala obhájit jejich cena, která zdaleka ještě není tak
nízká. Bývají proto používány nejčastěji tam, kde lze využít buď přímo velkou
plochu danou vysokým rozlišením, anebo některé ze speciálních vlastností, jako
například režim obrazu v obraze (Picture-In-Picture, PIP). Cílovými zákazníky
bývají například vývojáři softwaru, kteří oceňují, že na obrazovku 20" monitoru
se vejde kompletně celé uživatelské prostředí IDE nástroje. Výhody velkého
prostoru lze využít také pro střih videa, kde je možné současně sledovat náhled
analogového výstupu přímo na vloženém obraze PIP. Dalšími zákazníky bývají i
finanční instituce či obchodníci, kteří vyžadují zobrazit současně velké
množství dat. A konečně nelze přehlédnout ani grafiky či pracovníky DTP, resp.
CAD/CAM pracovišť, kde je velká pracovní plocha doslova podmínkou produktivní
práce.

Velké i do kanceláře
V souvislosti s poklesem cen všech kategorií LCD panelů se ale objevuje nový
segment, vycházející z cenové dostupnosti nových plochých monitorů. Uživateli
se tak stávají také běžní pracovníci v kancelářích, neboť velká úhlopříčka s
odpovídajícím rozlišením zpříjemňuje běžnou práci v rozsáhlejších tabulkách,
dovoluje zobrazit i dvě strany A4 na monitoru současně a celkově může být
dobrým příspěvkem k firemní produktivitě.
Z cenového hlediska je téměř jisté, že dále bude pokračovat pokles jak cen
samotných LCD panelů, tak i kompletních LCD monitorů v těchto velkých
úhlopříčkách. I přesto, že například některé cizí trhy ukazují, že ještě u těch
nejlevnějších 20" zobrazovačů je dost prostoru ke zlevňování, budou dalšími
cenovými pohyby zasaženy významně zřejmě třídy mid-range a high-end, kde je
stále velmi vysoká míra ziskovosti jak na straně výrobce, tak i distributora.
Právě proto se mnohé produkty snaží odlišit od "šedého průměru" a zachovat si
pro zákazníky svou exkluzivitu a vysokou funkčnost, která by obhájila jejich
cenu. Takovým monitorem je například testované Eizo FlexScan L985EX-BK, který
nabízí nadstandardně bohaté možnosti nastavení barevného podání, anebo Sony
SDM-P232E spolu se panelem Samsung SyncMaster 240T, které jsou osazeny
širokoúhlou obrazovkou.
Právě zmíněné dva LCD panely s rozlišením 1 920 x 1 200 bodů jsou směřovány do
segmentu pro tvorbu, střih a přehrávání videa a jejich velké úhlopříčky
přesahující 23 palců lze využít výhodně též pro prezentace.
Ani ostatní monitory v našem testu nejsou jednolitou skrumáží identických
produktů, nýbrž je možné je rozdělit na dvě podskupiny reprezentující klasické
kancelářské zobrazovače (například Dell 2000FP, Fujitsu Siemens 5110FA, Hitachi
CML200UXW B, HP Compaq TFT2025, RoverScan Optima TX201 či ViewSonic VX2000) a
monitory určené pro profesionálnější prostředí, kde je třeba výrazněji hledět
na barevnou věrnost. Do druhé skupiny patří třeba iiyama AU5131DT, NEC
MultiSync LCD2080UX či už jednou zmiňovaný FlexScan L985EX-BK od Eizo Nanao.

Všímejte si parametrů
Mezi parametry, které ovlivňují kvalitu obrazu, patří zejména svítivost,
kontrastní poměr a úhly pohledu, podání dynamických scén je pak určeno
především dobou odezvy. Mezi nejsvítivější monitory v testu patří Samsung
SyncMaster 240T a ViewSonic VX2000, ale je nutné poznamenat, že ze
subjektivního hlediska není rozdíl mezi udávanou svítivostí 240 a 280 cd/m2
výrazněji patrný. Velké rozdíly jsou naopak mezi kontrastními poměry, které z
technických specifikací vycházejí zhruba v rozsahu od 300 : 1 až do 600 : 1.
Kontrastní poměr je u LCD monitorů definován jako rozdíl mezi plně svítícím
bílým bodem a zcela černým pixelem, a vzhledem k velmi blízké svítivosti obrazu
tedy v praxi reprezentuje zejména věrnost podání černé barvy. Při testech jsme
se ale mohli přesvědčit, že ani udávané vysoké kontrastní poměry, snad jen s
výjimkou viditelně lepšího obrazu modelu ViewSonic VX2000, neimplikují
odpovídající nárůst pohody při sledování. Naopak, právě vysoce kvalitní
obrazovky s papírově běžnými kontrasty 350 či 400 : 1, jsou osazeny ve
vynikajících monitorech NEC MultiSync LCD2080UX nebo Eizo FlexScan L985EX-BK.
V době odezvy se testované monitory prakticky neliší a shodně je tento parametr
udáván na hodnotě kolem 25 ms. Výjimkou jsou pouze produkty Eizo a Sony, které
disponují 40ms dobou odezvy. V této souvislosti je nutné poznamenat, že
existují dvě metodiky na měření responze, z nichž běžněji je využívána metody
typické odezvy (v tabulce označené jako "typ."), reprezentující průměrnou dobu
odezvy, zatímco někteří výrobci udávají parametr nejdelší možné odezvy ("max.").

Natočení i všemi směry
Velké rozdíly u testovaný produktů lze vypozorovat i mezi možnostmi pohybu a
mechanického nastavení displejů. Naklápění dopředu a vzad je samozřejmé,
některé panely dovolují také výškové nastavení či rotaci do režimu portrét.
Všechny testované monitory dovolují připojení jak analogového VGA signálu, tak
digitální spojení typu DVI. Při testech jsme ověřovali oba způsoby a musíme
konstatovat, že pro tyto úhlopříčky a zejména tak vysoká rozlišení LCD je
analogové připojení prakticky nepoužitelné. Obraz je sice generován a
elektronika v monitoru si s jeho přijetím poradí, avšak kvalita je hluboce za
možnostmi DVI, a prakticky tak degraduje celou investici do drahého 20"
monitoru. Digitální propojení má kromě nesporně vyšší kvality obrazu také další
příjemné vlastnosti automaticky je obraz umístěn do krajů displeje, není dále
třeba provádět žádné nastavení fáze či časování a v neposlední řadě i kvalita
signálu nedegraduje s rostoucí délkou použitého kabelu.

Dell 2000FP
Model 2000FP od Dellu je určen především do kanceláří, kde uživatelé ocení
nejen nevšední plochu poskytovanou panelem s rozlišením 1 600 x 1 200 bodů, ale
zároveň také zajímavý design. Tento monitor je totiž vyveden kompletně v černém
plastu s matně stříbrnými detaily, které umocňují výborný vizuální dojem. Celá
mechanická konstrukce je velmi robustní, a tak nehrozí nechtěné rozkývání
panelu, na druhou stranu však podstavec neposkytuje příliš možností
mechanického nastavení. Pokud pomineme snadné otáčení do stran, lze Dell 2000FP
pouze naklápět kupředu a zpět.
Na zadní straně monitoru jsou k dispozici vstupy pro DVI-D signál, analogový
VGA, S-Video a kompozitní videovstup. Druhé dva typy videosignálu lze
selektivně zobrazit také v režimu Picture-In-Picture (PIP, obraz v obraze) a
případně jim i nastavit parametry zabarvení a saturace. Samotné okno PIP lze
zobrazit ve třech velikostech, takže tento panel lze využít například ke
zpracování videa s analogovým náhledem přímo na monitoru. Ovládání menu je
intuitivní, neboť dvě tlačítka jsou určena přímo k vertikálnímu pohybu po
položkách a dalšími dvěma tlačítky se nastavují jednotlivé hodnoty parametrů.
Barevnou teplotu lze korigovat na 9 300, resp. 6 500 K, a dále pak také ručně v
RGB rovinách. Další dvě tlačítka na přední straně panelu jsou určena pro
přepínání jednoho ze čtveřice videovstupů a k vyvolání automatického nastavení
obrazu, které pracuje v případě, je-li na vstupu analogový signál. Dell 2000FP
je cenově velmi zajímavý model, který najde uplatnění vyjma vysloveně graficky
orientovaných pracovišť prakticky všude, kde lze použít velké LCD monitory.

Eizo FlexScan L985EX-BK
O tom, že společnost Eizo je technologickým lídrem na trhu zobrazovacích
prostředků, nás může přesvědčit například FlexScan L985EX-BK. Tento monitor je
určen přímo do nejexponovanějších aplikací pro DTP, CAD/CAM a profesionální
grafická pracoviště, kde může nabídnout nejen vynikající obraz daný kvalitou
použitého panelu, ale také velmi věrné barevné podání a extrémní variabilitu
jeho nastavení. Například barevnou teplotu je možné korigovat nejen v šesti
rovinách RGB-CMY, ale také přímo v rozsahu 4 000 až 10 000 K (po 500
kelvinech). V rozsahu ? 20 bodů lze dále korigovat barevný odstín a ? 16 bodů
jsou varianty pro korekci saturace. Výhodou je také možná úprava gama křivky v
rozsahu 1,4-3,0 s krokem 0,2, která vnitřně pracuje s 10bitovou hloubkou, což
dovoluje zobrazit až 1 021 barevných odstínů jedné složky. Velmi zajímavé je
přímé nastavení předpřipravených profilů určujících jak barevnou teplotu, tak
hodnotu gama, a dokonce i jas, který lze vyvolat buď přímo šipkovými klávesami,
anebo automaticky z počítače. Monitor se totiž prostřednictvím USB kabelu
propojuje s hostitelským systémem, kde pomocí programu Screen Manager lze ručně
nebo automaticky podle aktuálně spuštěné aplikace volit příslušné parametry
zobrazení. Další vlastnosti a výbava, které se přímo nevztahují k profesionální
práci jsou poněkud omezeny, vstupy jsou například jen dva DVI-I a D-Sub a
maximální doba odezvy displeje je 40 ms. Monitory Eizo vynikají především
precizností, např. v menu je možné dokonce i vypnout LED diodu, která se
nachází na spodní liště pod displejem signalizující zapnutí panelu. Pokud
hledáte opravdu technologicky dokonalý panel, který je určen k profesionálnímu
použití a obsahuje ty nejnovější technologie, pak je Eizo FlexScan L985EX-BK
tou správnou volbou. U produktů Eiza ale zůstává bariéra poměrně vysoké ceny,
kterou lze jako investici obhájit především u DTP či graficky zaměřených
pracovišť.

Fujitsu Siemens 5110FA
Profesionální monitor značky Fujitsu Siemens s displejem typu MVA o úhlopříčce
20,1 " disponuje standardním rozlišením 1 600 x 1 200 bodů, které dovede
zobrazit v barevné hloubce 16,7 milionu odstínů. Hlavními zákazníky tohoto
produktu jsou uživatelé, kteří potřebují plochý panel s velkou úhlopříčkou,
avšak stále ještě finančně přijatelný. Při testech jsme kladně hodnotili
například vysoký kontrastní poměr 600 : 1 a také velmi snadnou možnost otáčení
panelu do stran. Rafinovaná konstrukce nohy s oddělenou základnou umožňuje i
téměř desetikilogramovým zobrazovačem pohybovat konečky prstů. Celkově ale
možnosti natáčení a pohybů s monitorem nejsou zrovna ukázkové, chybí například
výškové nastavení a převrácení do režimu portrét. V dolní části panelu jsou
zabudovány dva 1wattové reproduktory (patří spíše mezi průměrně kvalitní
"ozvučovače"), potěší také stereojack pro připojení sluchátek. Prostřednictvím
obrazového menu a čtveřice základních tlačítek je možné displej velmi jednoduše
ovládat a také celková jednoduchost a logika ovládacích prvků jsou na vysoké
úrovni. Z barevných nastavení obrazu je možné volit teplotu v krocích 9 300, 6
500, 5 400 a 5 000 K. Detailnější korekce, jako například víceparametrové
nastavení teploty RGM-CMY zde však nenalezneme. Vzhledem k nízké ceně 39 000 Kč
bez DPH je monitor Fujitsu Siemens ideálním kandidátem pro nasazení v
kanceláři, kde nenechá nikoho na pochybách o solidnosti a technickém zázemí
uživatele.

Hitachi CML200UXW B
Černočerný panel značky Hitachi nese typové označení CML200UXW B a je určen
zejména jako multimediální a prezentační monitor. Na 20" LCD displeji se opět
prohání 16,7 milionu barev ve standardním rozlišení 1 600 x 1 200 bodů,
příjemnou vlastností je dále kontrastní poměr 500 : 1. Při testech nás potěšily
velmi měkce zobrazené přechody v mnoha úrovních šedé, které jsou dokladem
vícebitového zpracování barev v obrazovém kontroleru uvnitř monitoru. Vnější
dispozice dokladují směřování mezi prezentační zařízení, což je dokladováno
například přítomností dvojice 3W odnímatelných reproduktorů s poměrně dobrým
zvukem anebo mikrofonem vestavěným do rámu pod displejem. V menu je dostupných
poměrně málo korekcí, například barevná teplota je udávaná ve třech stupních,
popsané jako Warm (teplé odstíny), Normal a Cold (chladné odstíny). Další
pozice je rezervovaná pro uživatelské nastavení, které lze realizovat v RGB
prostoru. Zajímavostí tohoto modelu je fakt, že napájecí zdroj s
transformátorem je umístěný mimo samotný panel. I přes malé možnosti
mechanického nastavení polohy (pouze otáčení do stran a naklápění dopředu a
zpět) lze využít konzoli standardizovanou 100mm VESA FPMPMI roztečí k montáži
na zeď. Drobnou nevýhodou oproti konkurenci může být absence standardu TCO99,
který se zatím žádnému monitoru v černé barvě získat nepodařilo a ani CML200UXW
B není v tomto směru výjimkou. Slabším momentem v celkovém srovnání je ale cena
panelu, která vyšplhala až téměř ke 62 000 Kč bez DPH.

HP Compaq TFT2025
Jako nejvyšší model mezi LCD monitory HP Compaq je nabízen produkt TFT2025,
určený pro kanceláře a další pracoviště s omezenou pracovní plochou. Také tento
monitor je vybaven LCD panelem s rozlišením 1 600 x 1 200 bodů, jehož parametry
jsou: svítivost 250 cd/m2 a kontrastní poměr 350 : 1. Není to sice mnoho a v
porovnání s konkurencí v tomto testu to je také jedna ze slabších hodnot, ale
cílem TFT2025 nejsou určitě high-endová grafická pracoviště. Tomuto pojetí
odpovídá také omezená možnost nastavení například barevné teploty, kterou je
možné regulovat na hodnotách 6 500 K a 9 300 K. Velmi bohatě je řešena
manipulace s monitorem, neboť podstavec ve formě "nohy" dovoluje jak otáčení,
tak naklápění displeje a stejně tak se nám povedlo i snadno regulovat pracovní
výšku zobrazovače a přetočit jej do režimu portrét. V menu je možné dále nalézt
běžné parametry, mezi nimiž nechybí například velikost či pozice okna určeného
pro zobrazení v režimu Picture-In-Picture (obraz v obraze) z jednoho z
analogových vstupů videosignálu. TFT2025 disponuje velmi bohatými možnostmi
manipulace s displejem a mezi velkými displeji slušným zobrazením. Jednoznačnou
výhodou oproti konkurenci je agresivní cena, která se aktuálně posunula na
necelých 38 tisíc korun bez DPH, což je nejnižší částka v našem přehledu. V
každém případě nelze od tohoto produktu očekávat přehnané možnosti a stejně tak
drobné výhrady musíme mít vůči robustnosti a stabilitě celé konstrukce.

iiyama AU5131DT
Pro iiyamu, která je mezi výrobci velkých displejů a monitorů jako doma, není
model AU5131DT vlajkovou lodí, ale spíše středním proudem velkých úhlopříček. I
přesto je ale tento monitor vybaven velmi dobrým panelem s kontrastem 500 : 1 a
výkonným grafickým kontrolerem, který si hravě poradí s jakýmkoliv obrazem. Pro
příjem signálu má monitor k dispozici dvojici plně osazených DVI-I vstupů,
takže lze analogové a digitální připojení prakticky libovolně kombinovat. Také
v balení najdeme jeden digitální DVI-D a jeden analogový DVI-A kabel se vstupem
z klasické VGA karty, volitelným modulem je pak také S-Video vstup. Ovládání
odpovídá konceptu iiyamy a nelze skrývat, že není zcela ideální. Skládá se ze
dvou základních obrazovek, mezi kterými je možné přepínat, ale faktem zůstává,
že pět ovládacích tlačítek není využito naplno. Hezká a zajímavě provedená je
mechanická konstrukce, umožňující manipulaci s obrazovkou ve všech čtyřech
rovinách včetně možnosti přetáčení do režimu portrét. K tomu, aby jej bylo
možné správně zvládnout je k dispozici také software Pivot. Otáčení obrazu
zvládnou též i poslední ovladače karet nVidia, v jejich případě tedy instalace
dalšího softwaru odpadá. Barevné teploty jsou k dispozici pouze 3: standardní,
uživatelská a sRGB, která ovlivňuje a fixuje také jas i kontrast zobrazení. V
segmentu LCD monitorů úhlopříček nad 20 " je model AU5131DT pozicován jako
lehce nadprůměrný panel pro všeobecné použití a tomu odpovídá také jeho cena,
kterou se ale nemůže měřit s nejlevnějšími konkurenty.

NEC MultiSync LCD2080UX
Také NEC-Mitsubishi nasadil nejvyšší produkt z linie univerzálně použitelných
LCD monitorů a předvedl svůj displej MultiSync LCD2080UX. Jeho úhlopříčka je
standardních 20,1 " a rozlišení 1 600 x 1 200 bodů též nepřekvapí. Z dalších
parametrů stojí za zmínku určitě doba odezvy, která činí 25 ms. Vzhledem k
odlišené metodice měření, kdy těchto 25 ms reprezentuje ne typickou, ale
maximální dobu odezvy se dá říci, že NEC MultiSync je jedním z nejrychlejších
monitorů v testu. Profesionální užití je potvrzeno také velmi bohatým
zpracováním barev, neboť barevnou teplotu je možné regulovat jak ve dvou
přednastavených hodnotách (nativní a sRGB), tak pomocí dalších čtyř volně
programovatelných pozic v menu. Do těchto registrů je možné zadat přímo
barevnou teplotu (5 000 až 9 600 kelvinů se stupněm 100 K) a nebo monitor
kalibrovat přes barevné složky RGB-CMY včetně možnosti nastavení barevné
saturace. Zajímavou funkcí je bezesporu také automatické nastavení jasu
monitoru podle aktuálního obrazu na displeji. V praxi jsou tedy například
světlé webové stránky méně kontrastnější a tmavé naopak jasnější. V případě
potřeby je samozřejmě možné tuto funkci vypnout. Pro vstup signálu jsou na
spodní straně k dispozici 3 konektory (VGA D-Sub, DVI-I, DVI-D) rozdělené do
dvou skupin vstupů, mezi kterými je možné přepínat dedikovaným tlačítkem.
Ovládání celého panelu je spíše jeho slabší stránkou a občas se nevyhne méně
logickým partiím, ale lze si na něj za čas zvyknout. Designově je tento monitor
jedním z nejpovedenějších a ani mechanická funkčnost (snad vyjma obtížnějšího
naklápění panelu kupředu) nemají chybu. Pokud se vám nelíbí klasická slonová
kost kombinovaná s šedostříbrnou barvou testovaného modelu, lze zvolit panel
také v černém provedení.

RoverScan Optima TX201
Nebývá zvykem pouštět se do pátrání po původu společnosti, ale domovskou zemí
firmy Rover Computers, která vlastní značku RoverScan, je velmi překvapivě
Ruská federace. Pod křídly holdingu Rover Computers se mimo monitorů vlastní
značky skrývají také notebooky RoverBook, počítače Windrover, digitální
fotoaparáty RoverShot apod.
Monitor RoverScan Optima je určen pro univerzální použití v kancelářích a všude
tam, kde je třeba k zobrazení nutné využít velkou plochu poskytovanou 20,1" LCD
panelem. Na první pohled je patrná značná podobnost jeho konstrukce i
ovládacích prvků s taktéž testovaným Fujitsu Siemens 5110FA a dokonce i v
parametrech udávaných výrobcem se tyto dva monitory velmi přibližují. Také
RoverScan Optima poskytuje kontrastní poměr 500 : 1 se svítivostí 250 cd/m2,
což je dobrý základ pro použití za všech okolností, i když subjektivně je jeho
obraz méně barevně vyvážený, než jakým disponují dražší konkurenti v testu. V
menu, které je intuitivní, lze nastavit několik parametrů obrazu, včetně
barevné teploty, která může nabývat hodnot 5 000, 5 400, 6 500 a 9 300 K. Vedle
těchto přednastavených voleb je k dispozici i uživatelská korekce v rovinách
RGB a také určitá forma gama korekce, i když její hodnoty jsou nepopsané. Ve
spodní části displeje jsou integrovány dva jednowattové reproduktory se zvukem
odpovídajícím jejich nevelkému průměru. Hlasitost lze nastavovat z menu, nebo
rychle přímo šipkovými klávesami pod displejem. Celkově jde o zajímavý produkt,
i když faktem zůstává, že kvalitativně identické obdobné monitory jiných značek
lze získat i o několik tisíc levněji.

Samsung SyncMaster 240T
Samozřejmě že také Samsung, jedna z největších korejských korporací, má i v
našem testu svého zástupce, kterým je SyncMaster 240T. Už na první pohled je
patrná jeho nevšední úhlopříčka 24 " a také poměr stran 16 : 10. Typickým
místem použití tohoto monitoru (s amorfním polysilikonovým TFT displejem s
rozlišením 1 920 x 1 200 bodů) jsou tedy prezentace a přehrávání videa ve
firemních a teoreticky i domácích podmínkách.
To, že SyncMaster 240T nepředstavuje běžný kancelářský monitor velké úhlopříčky
je patrné například z toho, že integrovaný podstavec dovoluje jen velmi omezené
možnosti pohybu a nastavení polohy displeje vůči pozorovateli. Právě proto, že
lze předpokládat, že monitor může být umístěn i na těžko přístupných místech,
je k němu dodáváno též infračervené dálkové ovládání. Možnosti korekce
parametrů jsou sice v absolutní míře poměrně bohaté, v porovnání s jinými
produkty v tomto testu však některé specifičtější úpravy parametrů chybí.
Například barevnou teplotu je možné volit ve třech stupních, avšak jejich
hodnoty v Kelvinech jsme v menu nenalezli. Z čistých videofunkcí musíme zmínit
také režim Picture-In-Picture, při kterém lze snadno sledovat další obraz v
malém výřezu základní obrazovky. Zajímavé jsou určitě také přídavné dvoupásmové
reproduktory o výkonu 2 x 5 W, které lze buď separátně postavit po stranách
monitoru, nebo je zavěsit na bočnice panelu. Poněkud problematickou záležitost
představuje nalezení odpovídající grafické karty i DVI kabelu (jeden je
standardně v dodávce), neboť některé z nich nejsou schopny zvládnout tak vysoké
rozlišení v digitálním spojení DVI.

Sony SDM-P232W
Typickou cílovou aplikací širokoúhlého monitoru SDM-P232W od Sony je například
střih videa, kde se uplatní velmi rozměrná pracovní plocha. Ta je dána
především použitím 23" displeje s rozlišením 1 920 x 1 200 bodů, jehož obraz je
kontrolován vestavěným 200MHz barevným kontrolerem. Výsledkem je tedy nejen
samotné vysoké rozlišení, ale také barevná věrnost a v neposlední řadě stále
ještě přijatelná doba odezvy kratší než 40 ms. Ačkoliv tento zobrazovač není
prvořadě určen na hry, nemusejí mít milovníci nižších rozlišení obavy z ošklivé
interpolace obrazu jednak je sofistikovaným algoritmem obraz velmi dobře
roztažen po celé ploše (s možností několika typů jeho softwarového změkčení), a
pak také lze obraz provozovat v přirozeném rozlišení zdroje pouze ve výřezu
obrazovky. Co se týče kvality obrazu, nestojí si SDM-P232W nijak špatně, jen
kontrastní poměr 300 : 1 a zejména jas 200 cd/m2 jsou lehce podprůměrnými
hodnotami. Naopak velmi bohatě jsou dimenzovány konektory pro vstup signálů,
které zahrnují dvojici VGA D-Sub a další dvě DVI-D rozhraní. I přes přirozeně
nízkou spotřebu LCD monitorů obsahuje testovaný produkt značky Sony speciální
tlačítko Eco, jehož použití sníží podsvícení, a tím i příkon zobrazovače o
dalších cenných 20 %. A konečně nemůžeme přehlédnout ani jako vždy u Sony velmi
moderní a stylový design, kombinující barvy kovu a plast. Bohužel jsou ale díky
robustní konstrukci poněkud omezeny možnosti manipulace se samotným monitorem,
ale i tak je SDM-P232W velmi zajímavou alternativou pro softwarové vývojáře či
profesionály zabývající se střihem videa.

ViewSonic VX2000
Designově nezaměnitelný VX2000 od ViewSonicu je univerzálně použitelný panel,
který se nezalekne žádné práce. Jako jeden z mála se může pochlubit kontrastním
poměrem 650 : 1, což při svítivosti 280 cd/m2 v praxi znamená především to, že
černé plochy obrazu jsou skutečně zcela černé.
Velmi příjemné je samozřejmě i sledování videa, které navíc podporuje i doba
odezvy displeje typu MVA pohybující se typicky kolem 25 ms. Ovládání monitoru
je příjemné, ViewSonic se již po řadu let drží systému "1, směrové šipky, 2",
kdy klávesám 1 a 2 jsou funkce přiřazovány aktuálně podle odpovídající
obrazovky v menu, přičemž nejčastěji pracují 1 jako "zpět" a 2 jako "potvrzení
volby". V obrazové nabídce je možné nalézt řadu parametrů obrazu, mezi nimiž
nechybí ani teplota barev korigovatelná ve stupních 5 000, 5 400, 6 500 a 9 300
K s možností také ručního nastavení podle vah složek RGB.
Možnosti výškového a dalšího mechanického nastavení zobrazovače jsou až
tragicky chudé, lze jej snadno pouze naklápět kupředu a zpět. Na druhou stranu
absence pohyblivých součástí v "noze" činí samotnou základnu až neuvěřitelně
pevnou a robustní, což znamená, že jen velmi nesnadno lze monitor například
rozkývat do stran. Také VX2000 obsahuje 2 vestavěné reproduktory s výkonem 3 W.
Jejich zvukové parametry, jako vyvážení výšek či hloubek lze v menu ovládat,
hlasitost spolu s funkcí mute pak dovolují měnit přímo tlačítka pod displejem.
Zvuk je poměrně dobrý, ale hi-fi to pochopitelně není. Cena celého monitoru
nepřekračuje 48 tisíc, což při zmíněných parametrech je určitě nabídka k
zamyšlení.









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.