Letecký simulátor F/A-18 Korea

V posledních letech se stalo velmi nepříjemným zvykem, že každý nový letecký simulátor, který si dělá zálusk na ...


V posledních letech se stalo velmi nepříjemným zvykem, že každý nový letecký
simulátor, který si dělá zálusk na členství v první lize, má hardwarové
požadavky na samé špici současné technologie. Naštěstí, občas se objeví výjimka.
Firma Graphic Simulations Corporation byla donedávna hráčům her na PC prakticky
neznámá. Zato mezi hráči leteckých simulátorů na Macintoshi měla dobré jméno, a
zcela právem: při většině svých návštěv kolegů détépáků jsem okupoval nějakého
nebohého Macka a strávil pěkných pár chvil s Hellcats simulátorem stejnojmenné
americké námořní stíhačky.
Ať se nám to ovšem líbí nebo nelíbí, skutečný trh počítačových her je zatím
nedílně spjat s platformou IBM PC, takže není divu, že společnost GSC zamířila
i do těchto sfér. Hned první výstřel, F/A-18 Hornet 3.0 ukázal, že tradiční
autoři PC simulátorů mají nad čím přemýšlet. Za několik měsíců následoval další
simulá-tor pod velmi podobným názvem F/A-18 Korea. Oba dva simulátory jsou si
velmi podobné, dokonce do takové míry, že by snad od GSC bylo slušné, kdyby
Korea byla k dostání i jako datadisk pro Horneta 3.0. Díky tomu čtete vlastně 2
recenze: většina toho, co se zde dozvíte o Koree, platí i o Hornetu 3.0, těch
několik rozdílů bude shrnuto na závěr.
F/A-18 Hornet je bojový letoun, používaný zejména americkým námořnictvem a
námořní pěchotou. V počátečních fázích jeho vývoje se uvažovalo o 2 verzích,
stíhací a útočné, posléze se ale ukázalo, že rozdíly mezi nimi jsou minimální,
takže je možné a dokonce výhodné mít verzi jednu, univerzální. Odtud tedy
pochází docela unikátní označení letounu, a to je také základem skutečnosti, že
Hornet neboli sršeň je jedním z nejuniverzálnějších bojových letadel
současnosti. Protože je také horkým kandidátem na budoucí hlavní bojový letoun
naší armády, je jasné, že pro našince je jeho simulátor obzvlášť atraktivní.
Realističnost: ano či ne?
F/A-18 Korea patří do rodiny simulátorů, které se obvykle označují za vysoce
realistické a jejichž výrobce to neopomene v inzerátech a na krabici zdůraznit
textem ve smyslu "tento simulátor testovali skuteční letečtí piloti". Obecně
vzato, je velmi sporné, jestli za současného stavu technologie vůbec lze udělat
simulátor, který by snesl označení "vysoce realistický" (a pokud ano, je
otázka, zda by si někdo tak složitý simulátor vůbec koupil). Pokud ale budeme
tato tvrzení posuzovat relativně vzhledem k ostatním současným simulátorům,
zaslouží si produkt firmy GSC v mnoha ohledech opravdu jedničku.
Tak třeba radar, klíčová součást každého simulátoru moderního letadla. V režimu
vzduch-vzduch nabízí, pokud dobře počítám, celých 8 různých režimů (u většiny z
nich lze navíc nastavovat několik parametrů činnosti), v protizemním režimu je
jejich počet poloviční. Na svého sršně můžete navěsit prakticky všechny hlavní
typy zbraní: protiletadlové střely AIM-9 Sidewinder a AIM-120 AMRAAM, neřízené,
kontejnerové, protiletištní, opticky i laserem naváděné bomby, protizemní
střely Maverick, protiradarové střely HARM a dokonce i atomové bomby B-57.
Hlavním bojištěm v F/A-18 Korea je, jak ostatně název napovídá, asi
nejpopulárnější hypotetické bojiště moderních simulátorů, Korejský poloostrov.
Kromě toho na vás čeká výcviková oblast na Havajských ostrovech (pozor na
prolétávající Boeingy plné turistů) a další oblast, tentokrát určená zejména
pro hry více hráčů v Nevadě. V obou cvičných oblastech najdete víc než dost
různých terčů, ale samozřejmě to hlavní jsou ostré boje v Koreji. V nich na vás
čeká hned několik typů MiGů (konkrétně 21, 23 a 27), obligátní Su-27 a
samozřejmě celá řada dalších spojeneckých i nepřátelských letadel všech
kategorií. Pokud se místo po vzdušných cílech začnete rozhlížet po zemi,
najdete na ní různé tanky, protiletadlová děla, jeepy, obrněné transportéry,
SCUDy, vlaky, továrny, domy, palivové nádrže, mosty, prostě spousty a spousty
různých přátel i nepřátel.
Hornet 3.0 používá pro zobrazení čistě vektorovou grafiku, zcela prostou
jakýchkoliv textur. Díky tomu běhá velmi slušně i na nejpomalejších Pentiích a
na rychlejších počítačích utáhne i rozlišení 1 024 x 768. Hornet vytváří stejně
dobrý, ne-li lepší pocit z letu, než jiné simulátory s mnohem většími
hardwarový-mi nároky. Doba se ovšem mění, 3D akcelerátory ovládají svět, takže
v F/A-18 Korea najdete i podporu pro 3Dfx karty. Ta na všechny objekty včetně
povrchu země navlékne skvělé textury, na oblohu přidá průhledné mraky a kouřové
stopy a vůbec všeobecně vylepší vzhled programu, kterému pak po grafické
stránce nelze opravdu nic vytknout.
Spíše jen drobné nedostatky
Pár věcí vytknout lze. Hlavní problém tohoto simulátoru jsou mise a hlavně
kampaně. Podobně jako naprostá většina ostatních simulátorů současnosti, i
F/A-18 Korea vychází z řady předdefinovaných misí. To samo o sobě není příliš
dobré, protože brzo se jednotlivé mise naučíte a víte, kdy co odkud přiletí,
čímž hra ztrácí na zajímavosti. Tyto pevné mise ale navíc nejsou spojeny do
žádné rozumné kampaně, pouze jsou postupně nabízeny ve skupinách s rostoucí
složitostí: z každé skupiny si vyberete jednu, odletíte ji a bez ohledu na
výsledek dostanete na výběr misi z další skupiny.
Vzato kolem a kolem je ale F/A-18 Korea jeden z těch lep-ších simulátorů, které
jsou momentálně dostupné a obzvlášť pokud váš počítač nepatří k naprosté
špičce, může vás simulátor na pěkných pár hodin zaujmout.
(Tento článek byl připraven ve spolupráci s redakcí časopisu Score).
8 1885 / pah









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.