Letní nabídka pro fotografy

Nezadržitelný posun k digitální fotografii můžeme pozorovat nejen na stránkách odborného tisku, u zahraničních turi...


Nezadržitelný posun k digitální fotografii můžeme pozorovat nejen na stránkách
odborného tisku, u zahraničních turistů nebo na firemních webových stránkách,
ale i v běžné "české realitě". Stačí se toto léto při výletu na české hrady a
zámky nebo koupaliště dobře rozhlédnout, a hned je jasné, že většina intenzivně
fotografujících spoluobčanů již digitální techniku využívá.
Digitální snímky tedy nepořizují pouze zanícení fotografové, ale i ohromné
množství příležitostných, dovolenkových a svátečních fotografů. Ti mají
samozřejmě trochu jiné priority, navíc je v mnoha případech od koupě odrazuje
cena a zdánlivá složitost digitálních fotoaparátů; odvážnější se někdy
odhodlají ke koupi těch úplně nejlevnějších digitálních fotografujících
"hraček". Povětšinou velmi brzy zjistí, že digitální fotoaparát je dobrá věc,
ale že by asi potřebovali něco lepšího, něco se spolehlivou automatikou,
případně i optickým zoomem. Pro uživatele z této skupiny a "vyšších" je na trhu
ohromné množství pro různé potřeby přizpůsobených značkových přístrojů.

Přístroje v testu
Pokročilí a náročnější fotografové ocení (a to i finančně) fotoaparáty se
širšími možnostmi, například s velkým rozsahem zoomu (v dnešním testu Olympus
Camedia C-770 UZ Movie, Konica Minolta Dimage Z2), s kvalitním širokoúhlým
objektivem (Olympus C-5060 Wide Zoom) a s vysokou variabilitou nastavení
(všechny tři zmíněné i další prověřované fotoaparáty).
Zkušenější fotografové se mohou orientovat podle podobných kritérií nebo dát
přednost menším rozměrům s vysokou rychlostí fotografování (Sony Cyber-shot
DSC-W1), nejmenším rozměrům (Canon Digital Ixus IIs) či klasické eleganci
(Olympus m[mju:] 410 Digital). Pokud budete klást důraz na obecný poměr
cena/výkon, pak se možná rozhodnete pro Canon PowerShot A75 nebo Kodak
EasyShare DX7630, pokud požadujete natáčení kvalitního videa, tak patrně
zvolíte model Konica Minolta Dimage Z2 či Olympus Camedia C-770 UZ Movie.
Další, snad největší skupinu představují fotografové, kteří využívají pouze
základní funkce a orientují se podle jednotlivých "nejzajímavějších" parametrů:
ceny (zajímavý poměr ceny k nabízeným vlastnostem a funkcím představuje Canon
PowerShot A75), rozlišení (Kodak EasyShare DX7630 disponuje šestimegapixelovým
čipem), tvarů (dle vkusu), rychlosti práce (Sony Cyber-shot DSC-W1 je v sekundě
připraven fotografovat), velikosti náhledového displeje (opět Sony či Kodak;
disponují 2,5", respektive 2,2" úhlopříčkou), velikosti objektivu (Konica
Minolta Dimage Z2 nabízí 10násobný optický zoom), jednoduchosti ovládání
(Olympus m[mju:] 410 Digital), videa ve známém formátu (Olympus Camedia C-770
UZ Movie jej ukládá do formátu MPEG-4) nebo podle již zmíněných rozměrů (Canon
Digital Ixus IIs).
Jak je z tohoto nástinu patrné, jednotlivé kategorie se značně prolínají a
vzhledem k aktuálním, již docela nízkým a blízkým cenám není rozhodování o
pořízení vašeho příštího přístroje zdaleka jednoduché. Navíc již dnes neplatí,
že stylové, drobné přístroje musejí zákonitě postrádat manuální režim nebo že o
polovinu větší rozlišení znamená adekvátně větší množství detailů. Rovněž nelze
prohlásit, že kvalita obrazu či spolehlivost fotoaparátu roste úměrně s cenou
ten nejlevnější testovaný kousek pořizuje ve většině situací zcela brilantní
snímky.
Poměrně náročné je rovněž obecné hodnocení jednoduchosti ovládání. Pokročilejší
nastavení vždy vyžaduje určité zaučení a rychlost práce roste s praxí. Různí
výrobci prosazují různé přístupy a podle našich zkušeností je spokojenost
víceméně věcí osobního vkusu. Někdo preferuje větší množství ovládacích prvků
na těle fotoaparátu, jiný dá přednost jednoduchosti. Pro prvně jmenované mají
velký význam uživatelsky nastavitelná tlačítka či položky menu, druhé to spíše
obtěžuje.
Nyní se tedy zaměříme na jednotlivé modely a jejich vlastnosti, kterými nějakým
způsobem "vyčnívají z řady".

Canon Digital Ixus IIs
Nejmenší přístroj v tomto testu je pokračovatelem již zaběhlé série stylových
digitálních fotoaparátů společnosti Canon. Stříbrozlaté kovové tělo má
charakteristický jednoduchý hranatý tvar s výraznou kulatou obrubou kolem
malinkého objektivu.
Způsob ovládání je stejný jako u jiných přístrojů této značky, což znamená, že
nastavení je rozděleno na obecnější (menu) a specifické pro daný režim (func).
Kromě této zvláštnosti je nastavení přehledné a směrový ovladač lze při vypnuté
nabídce využít k nastavení režimu automatiky, blesku, samospouště, sekvenčního
fotografování a makra. Ixus IIs nabízí pouze dva fotografické režimy
automatický a manuální přičemž v manuálním nastavení lze využít i sekvenční
snímání, kombinaci blesku s dlouhým časem, ruční nastavení vyvážení bílé,
barevné úpravy obrazu a různé způsoby měření expozice. Trochu nepohodlné je to,
že pro zobrazení vyfotografovaného snímku je nutné přepnout režim (a poté zpět)
a že snímek smažete jen s použitím obou rukou (vzhledem ke vzdálenosti tlačítka
pro potvrzení).
Inteligentní automatika vyhodnocuje záběr v několika segmentech a ve všech
standardních situacích si poradí bez problémů. V šeru hlásí neúspěšné zaměření,
ale snímek je často čitelný, ač velmi tmavý. Na minimální velikost objektivu je
obraz velice kvalitní a přes nižší rozlišení je množství detailů podobné, ne-li
vyšší, než u dále popisovaného a rovněž stylového fotoaparátu Olympus m[mju:]
410 Digital. Nicméně optický zoom je u tohoto přístroje pouze dvojnásobný.
Ixus IIs nahrává zvukové poznámky a video se zvukem. Jako všechny drobnější
fotoaparáty je i tento přístroj napájen speciálním akumulátorem, přičemž
nabíječka je ve standardní výbavě.

Canon PowerShot A75
Druhý testovaný přístroj patří do klasické řady fotoaparátů Canon PowerShot
Axx, je tedy určen pro lehce až středně pokročilé fotografy, přičemž vzhledem k
pořizovací ceně, použití PCMCIA karty a napájení na tužkové baterie umožňuje
velmi ekonomický provoz. Rovněž jeho ovládání zůstalo nezměněno, ale tlačítka
jsou nově rozmístěna a dovolují trochu svižnější práci. Líbilo se nám také
snadné přepínání mezi fotografováním a zobrazením snímků pomocí přepínače hned
pod voličem režimů, který se jednoduše ovládá palcem pravé ruky. Vylepšení se
dočkal i displej má nyní úhlopříčku 4,6 cm a jemný rastr 118 000 bodů.
PowerShot A75 nabízí plně automatický i manuální režim, celkem 11 scénických
programů se spolehlivou inteligentní automatikou (shodnou s většinou ostatních
digitálních přístrojů této značky). Díky přisvětlení si poradí i v náročnějších
světelných situacích, přičemž čidlo polohy zajistí otočení snímků pořízených na
výšku. PowerShot A75 je vybaven kvalitním objektivem s trojnásobným zoomem,
který kreslí velmi brilantně pouze směrem ke krajům snímku je patrná barevná
aberace (fialové kontury na kontrastních hranách).
Fotoaparát dokáže natáčet ozvučené 30sekundové videoklipy ve VGA rozlišení,
přičemž u videa není možné použít ani optický, ani digitální zoom; záznam zvuku
je velmi citlivý. Klipy lze přímo ve fotoaparátu ořezávat. Kromě jiného má
fotoaparát podporu skládání panoramatu, navazující na přiložený software.

Kodak EasyShare DX7630
Kodak přináší do běžného spotřebitelského segmentu v cenové hladině poblíž 10
tisíc vysoké, šestimegapixelové rozlišení a velký displej, navíc se zde
objevuje kvalitní objektiv s trojnásobným optickým zoomem.
Koncepci ovládání fotoaparátu s otočným voličem a joystickem uprostřed používá
Kodak již nějakou dobu. Určité vylepšení jeho funkčnosti přináší aretace polohy
"vypnuto", ale podle našich zkušeností není tento způsob nastavení zamýšleného
režimu (s polohou vypnuto uprostřed) příliš pohodlný. Na druhou stranu pohyb v
nabídce je pomocí joysticku velmi svižný. Přímo na těle přístroje je dále
ovládání blesku, makra, sekvenčního fotografování, bracketingu, zmíněný otočný
volič nastavuje automatický, scénické, poloautomatické, manuální a uživatelské
režimy. Režimů přístroj nabízí vskutku požehnaně, jenom scénických je 16,
dostupné je rovněž natáčení videa (jako u většiny přístrojů bez použití zoomu).
Automatika fotoaparátu je velmi rychlá a v běžných situacích úspěšná, dokonce i
bez namáčknutí spouště dokáže přístroj pořídit snímek za nepatrné 0,3 sekundy.
Nicméně stabilita podání barev (resp. vyvážení bílé) znatelně kolísá, patrná je
rovněž snaha o zajištění líbivějšího tónování snímků. V šeru pak DX7630 sice
zpravidla zaměří dobře, ale obrázky jsou celkově dosti tmavé s vysokou hladinou
šumu. Naopak kresba objektivu je velmi dobrá a úbytek ostrosti směrem k okrajům
je téměř neznatelný.
Pokud uvažujete vzhledem k vyššímu 6Mp rozlišení o výřezech detailů, tak zde
máte samozřejmě výrazně větší prostor než u přístrojů s polovičním rozlišením.
Nicméně prokreslení detailů u takového výřezu nečekejte stejné jako u snímku
pořízeného přístrojem s nižším rozlišením, ale větším optickým zoomem.
Kromě jiného přístroj Kodak EasyShare DX7630 nabízí funkce barevných korekcí,
otočení snímku podle polohy fotoaparátu a dva druhy digitálního zoomu
(interpolaci a výřez).

Konica Minolta Dimage Z2
Tento originálně tvarovaný fotoaparát je v současnosti nejdostupnějším ultra
zoomem na trhu. Ne příliš stará řada Dimage Zx má výrazně oddělenou optickou
část od "madla" obsahujícího čtyři tužkové baterie a originální koncept
sklopného displeje, který tak plní funkci displeje i hledáčku.
Výrobce se pravděpodobně snažil vzhledem přístroj co nejvíce odlišit od svých
modelů vyšší řady, a tak mu nadělil poněkud nezvykle masivní ovládací prvky s
ohromnými popisy. Když od tohoto odhlédneme, nabízí Dimage Z2 vyspělé funkce
včetně inteligentní automatiky, plně manuálního režimu, možnosti připojení
externího blesku a natáčení ozvučeného videa v rozlišení až 800 x 600 bodů.
Ergonomie přístroje umožňuje ovládání jednou rukou, přičemž funkce řady
tlačítek se mění podle aktuálního režimu vyžaduje to určité zaučení, ale práce
je pak o to rychlejší. Na svou konstrukci ultra zoomu je Z2, co se týče startu
i reakce na stisk spouště, velmi svižný. Rychlost však trochu omezuje fakt, že
fotoaparát v rámci prediktivního ostření upřednostňuje průběžné doostřování
před pokyny uživatele po nějaké výraznější změně obrazu (zaměřením do jiné
vzdálenosti nebo jiných světelných podmínek) musíte sekundu až dvě počkat, až
se doostří, a až pak vás začne fotoaparát poslouchat (např. posune zoom).
Objektiv s desetinásobným zoomem a perfektně ostrou kresbou dovoluje
fotografování skutečně zajímavých detailů a momentek. Automatika přitom počítá
se stupněm přiblížení (snaží se použít co nejkratší čas) a upozorňuje na
případné riziko rozhýbání obrazu. Ve většině situací je automatika úspěšná, ale
při slabším osvětlení kombinovaném navíc s přiblížením se již "nechytá". Při
použití vyšší citlivosti se navíc v obraze objevuje poměrně nepříjemný šum.
Mezi další zajímavé parametry Dimage Z2 patří rychlé sekvenční fotografování
(10 1Mp snímků za sekundu), progresivní snímání, makro od 3 cm či střih videa v
přístroji.

Olympus Camedia C-5060 Wide Zoom
Jak vzhled, tak i cena přímo křičí, že tento přístroj je určen pro skutečně
náročnější amatérské až poloprofesionální fotografy. A jeho parametry a
výsledky, kterých jsme s tímto fotoaparátem docílili, to jen potvrzují.
I přes větší rozměry není Camedia C-5060 o mnoho těžší než ostatní
"nekompaktní" přístroje, ale zato na prostorném těle nabízí celou řadu
ovládacích prvků. Stiskem jediného tlačítka můžeme vyvolat příslušnou nabídku a
otočným kolečkem (vpravo, pod voličem režimů) pak nastavit požadované hodnoty
nebo režim. Ovládání lze navíc prostřednictvím definice oblíbených položek a
funkcí křížového ovladače do velké míry přizpůsobit potřebám uživatele. Díky
tomu je práce s fotoaparátem velmi svižná.
Camedia C-5060 disponuje špičkovým objektivem se čtyřnásobným zoomem a
nadstandardně širokým úhlem záběru, který v nejširší poloze odpovídá 28 mm u
kinofilmu. Objektiv kreslí ve všech polohách velmi brilantně s téměř
neznatelným úbytkem jasu a ostrosti směrem k okrajům snímku. Snímací čip dokáže
ve spolupráci s elektronikou vykouzlit perfektní, realitě odpovídající obraz s
téměř nulovým šumem, a to i ve velmi náročných světelných podmínkách. Za
běžného osvětlení dokáže automatika bleskově vyhodnotit situaci a snímek je
pořízen za velmi příjemnou necelou půlsekundu po stisku spouště. Za šera pak
přesnému zaostření napomáhá pomocný paprsek.
V netradičních situacích se vám bude hodit pohyblivý displej, který je možné u
tohoto přístroje díky výklopnému a otočnému kloubu nastavit do téměř libovolné
polohy (pro pohled zespodu, ze strany, shora i zepředu). Zajímavostí tohoto
přístroje je možnost práce se dvěma formáty paměťových karet: xD-Picture Card a
PCMCIA, včetně kapacitních Microdrive disků, které se vám budou hodit zvláště
při fotografování v nekomprimovaném formátu RAW nebo TIFF.

Olympus Camedia C-770 UZ Movie
Tato novinka je vlastně plynulým pokračováním řady "ultra zoomů" značky Olympus
a díky zmenšeným rozměrům se řadí mezi nejmenší fotoaparáty se širokým rozsahem
optického zoomu vůbec. Ovládání přístroje zůstává u zavedeného stylu
společnosti Olympus, zapínání a současně i volba režimu se provádí posuvným
ovladačem na zadní straně přístroje. Desetinásobný zoom a 4megapixelové
rozlišení ocení především milovníci detailů, které je s tímto přístrojem možné
fotografovat i z poměrně velkého odstupu může se jednat o plaché tvory nebo
nedostupné přírodní či architektonické objekty. Příjemné je, že ani při
maximálním přiblížení neklesá světelnost objektivu pod f3,7 za rozumného
osvětlení a s trochou praxe tak není problém získat ostrý (nerozhýbaný) snímek
i při maximálním přiblížení. Ve většině situací zajistí automatika přístroje
naprosto brilantní obraz, spíše v konzervativních barevných odstínech. Problémy
vzniknou (stejně jako u většiny digitálních fotoaparátů bez pomocného
přisvětlení) při snaze o fotografování v šeru. Nicméně i v řadě situací, kdy si
automatika není jistá, je přesto výsledný snímek použitelný. Naprosto skvělých
výsledků pak Camedia C-770 dosahuje při fotografování v nočním režimu, kde
dokáže zachytit barvy i v situacích, kdy většina ostatních přístrojů kreslí už
jen v jediném odstínu. Naopak menším problémem by mohla být patrná barevná
aberace (barevný "stín" podél kontrastních okrajů).
Oproti předchozím modelům se u Camedie C-770 zlepšila rychlost vykreslování
obrazu v LCD hledáčku, i tak ale zaostává za podobnými modely jiných značek
(rychlý pohyb je stále znatelně trhaný). Na druhou stranu je LCD displej větší;
úhlopříčka má příjemných 4,5 cm.
Jak již samotný název přístroje napovídá, výrazného pokroku doznala funkce
natáčení videa, které je nyní v rozlišení 640 x 480 bodů zaznamenáno s naprosto
plynulou frekvencí 30 snímků za sekundu (a samozřejmě i se zvukem). Příjemné je
rovněž použití dobře přenositelného formátu MPEG-4 a doplnění softwaru Ulead
Video pro střih videosekvencí. Rychlé obvody pro natáčení videa byly využity i
v sekvenčním fotografování, kdy snímky mohou být v plném rozlišení pořizovány s
odstupem 0,6 sekundy až do naplnění paměťové karty. Ve srovnání s podobnými
modely na trhu je však Camedia C-770 UZ Movie poměrně drahá.

Olympus Á[mju:] 410 Digital
Charakteristické oblé tělo řady m[mju:] se rovněž dočkalo vítaného zmenšení
tloušťkou 34 milimetrů a hmotností 160 gramů se model 410 Digital řadí mezi
skutečně kapesní fotoaparáty, které se do kapsy nejen vejdou, ale zároveň ji
ani při delším nošení neroztrhají. Stylovosti fotoaparátu odpovídá i jednoduché
ovládání, jež vystačí s osmi tlačítky (včetně zoomu a spouště).
Fotoaparát má úpravu "all-weather", což znamená, že se s ním dle informací
výrobce nemusíte bát fotografovat či chodit v dešti. Nepřežeňte to ale, ačkoliv
všechna dvířka mají pryžovou izolační manžetu, objektiv (ani ve vypnutém stavu)
nikterak speciálně chráněn není.
Vzhledem k tomu, že na těle přístroje jsou čistě základní tlačítka (ovládání
makra, blesku, samospouště a scénických režimů), je zde trochu složitější
mazání snímků prvním stiskem tlačítka se dostáváme do menu, a teprve zde volíme
tuto často používanou funkci. Přístroj nabízí 8 scénických režimů (přizpůsobí
chování automatiky pro fotografování portrétu, nočních scenérií Portrét, Noční
scéna, Autoportrét, Krajina, Krajina s portrétem, Pláž a sníh, Kuchyně,
Interiér) a natáčení ozvučeného videa; manuální nastavení zde není dostupné.
Stejně jako ostatní přístroje této značky, pořizuje i m 410 Digital hezky
barevné noční snímky. Nicméně při fotografování ve slabě osvětleném prostoru
není úspěšnost zaostření zdaleka stoprocentní. Vzhledem k minimálním rozměrům
objektivu je žel nutné počítat s určitým omezením kvality obrazu, což se
projeví na celkové ostrosti snímků, zvláště pak směrem k jejich okrajům.

Sony Cyber-shot DSC-W1
Společnost Sony nemá o nápadité koncepce nouzi, takže pokud Cyber-shot DSC-W1
vypadá zdálky docela obyčejně, zblízka ihned zaujme nezvykle velkým náhledovým
displejem na zadní straně a po zapnutí doslova bleskovým vysunutím objektivu a
zahájením činnosti.
Největší displej v našem přehledu má úhlopříčku 6,3 cm a pracuje se s ním
skutečně velmi příjemně. Nicméně rozlišení je poměrně hrubé, celkový počet bodů
je 123 200. Druhou výraznou vlastností přístroje je jeho rychlost stačí
stisknout vypínač, spoušť a za neuvěřitelných 1,8 sekundy je první snímek
hotový.
Rozmístění ovládacích prvků je příjemně ergonomické, díky opěrce pro ukazovák
na přední straně fotoaparátu jej lze pohodlně ovládat jednou rukou. Zajímavou
funkcí je zobrazování aktuální polohy voliče na displeji během přepínání
uživatel tak nemusí z displeje spustit zrak.
Automatika Cyber-shotu DSC-W1 pracuje v běžných světelných podmínkách
spolehlivě, inteligentní vyhodnocení záběru vybírá vždy "reprezentativní
partie", podle kterých ostří a určuje expozici, což se zvláště pozitivně
projeví v záběru s vysokým kontrastem (část na slunci, část ve stínu), kdy je
hlavní motiv většinou exponován správně (vypálené nebo slité jsou potom méně
důležité oblasti).
Cyber-shot DSC-W1 nabízí automatický, 6 scénických a jeden manuální režim,
přičemž v manuálním režimu (a zřejmě i v automatických) používá pouze dvě clony
f2,8 a f5,6, časy nabízí až do 30 sekund a průběžně zobrazuje odchylku od
doporučovaných hodnot. Ve slabém osvětlení si fotoaparát pomáhá vlastním
světlem, a daří se mu proto téměř vždy nastavit správné hodnoty. Kresba
objektivu je výborná, bez znatelného zkreslení. Na pětimegapixelové rozlišení
není při standardním nastavení v obraze příliš detailů, snad kvůli silnější
redukci šumu. Barevné podání je líbivé, výrazně posunuté do teplejších odstínů.
Celkem běžná funkční výbava je u přístroje rozšířena o zobrazení histogramu,
barevné efekty a možnosti nastavení sytosti, kontrastu a ostrosti obrázků.
Snímání videa není nijak zvlášť zajímavé k dispozici je jeden typ MPEG videa s
výsledně poměrně trhaným obrazem.
Tento velmi kompaktní a lehký fotoaparát se napájí dvěma tužkovými bateriemi,
ve standardním balení je i nabíječka.









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.