Letní on-line otázky do ztracena

Během prázdnin se v oblasti internetu nakupila celá řada na první pohled zajímavých událostí. Jejich společným jmen...


Během prázdnin se v oblasti internetu nakupila celá řada na první pohled
zajímavých událostí. Jejich společným jmenovatelem však současně je, že
vyznívají jaksi do ztracena a představují variaci toho, co už v té či oné
podobě bylo.
Řada těchto kauz již mezitím stihla projít denním tiskem a ostatními masmédii.
Tak jsme se mohli dozvědět, že ministr Mlynář bude prosazovat, aby si poplatky
za datové přenosy mohli lidé odečíst z daní. Podobná koncepce není žádnou
novinkou (viz minulý plán na podobné daňové zvýhodnění nákupu počítače), totéž
pak platí i pro hodnocení takového počinu. Názor, ať takový či onaký, má zřejmě
většina lidí hotov předem, téměř všechny argumenty pro i proti byly totiž
řečeny již mnohokrát.
Totéž pak platí pro druhou "politickou" kauzu, registrace domén se jmény
poslanců. Příslušný podnikatel z Uherského Hradiště většinu domén nezaplatil, a
proto je podle nových pravidel CZ.NICu nemůže blokovat, pokud někdo jiný
projeví zájem (a zaplatí). Opatření CZ.NICu proti spekulativním registracím se
zdá být poměrně účinným krokem, méně přínosné jsou už debaty o tom, kdo vlastně
smí a kdo nesmí registrovat jakou doménu. Prakticky vše již totiž bylo řečeno
několikrát. To vše již na scéně mnohokrát bylo, a názorová výměna proto trochu
vzbuzuje dojem špatně napsaného a zacykleného programu. Na druhé straně: V
kruhu se točící názorové výměny jsou do jisté míry následkem toho, že až tak
zásadní věci se nedějí. Okurková sezona snad skutečně existuje i na internetu.
Další zprávy proto spíše jednou větou: Připojení k internetu o svátcích a
víkendech za paušál se v režii Českého Telecomu chystá až na podzim. CZ.NIC v
souvislosti s doménami zpřísnil manipulaci s údaji (změny v databázi bude možné
provádět pouze po zaslání ověřeného podpisu oprávněné osoby jedinou výjimkou
mají zůstat technické údaje typu adresy nameserveru), což je údajně reakce na
pokusy o podvrhy. UPC opět zdražuje měsíční poplatek za své kabelové připojení.
Americké on-line magazíny dále propouštějí a zdá se, že konec jejich trápení
stále není na dohled. V zahraničí také ubývá bezplatných služeb (omezování
freemailu na Hotmailu i Yahoo), naší zemi se tento trend prozatím vyhýbá. Jaké
jsou příčiny tohoto rozdílu? Budou asi hlavně v tom, že se vyplatí zkusit něco
prodat desítkám milionů lidí za desítky dolarů. Perspektiva prodat nějakou
službu desítkám tisíc lidí za desítky korun již z obchodního hlediska tak
nadějně nepůsobí.
Jak tedy budou provozovatelé dosud bezplatných tuzemských služeb situaci řešit?
Obávám se, že bohužel i tato otázka patří k těm, které byly již položeny
několikrát a minimálně tolikrát také zodpovězeny aby zatím vždy vyzněly do
ztracena.









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.