Letošní Vánoce: Tiskárny, LCD, MP3 přehrávače i DVD

Zatímco elektrořetězce víceméně internet úspěšně ignorují, předvánoční souboj o zákazníka na tomto typu trhu ...


Zatímco elektrořetězce víceméně internet úspěšně ignorují, předvánoční souboj o
zákazníka na tomto typu trhu vrcholí. Prakticky nic nenasvědčuje tomu, že by
zájem o internetové obchody stagnoval. Computerworld provedl krátký průzkum
mezi nejznámějšími elektronickými obchodními domy a internetovými obchody s
počítači, digitální technikou, elektronikou a elektrospotřebiči. Na pomoc
přispěly žebříčky návštěvnosti webových stránek Navrcholu.cz a Toplist.cz. U
nich jsme využili seznamy především v kategoriích internetových obchodů.
Na základě zmíněného průzkumu jsme například zjistili, že za posledních 30
prodejních dnů nyní před Vánoci obrat oproti podobnému období jindy v roce
vzrostl přibližně o 100 a více procent. Ještě zajímavější je meziroční
srovnání, které vyznívá velmi optimisticky u některých provozovatelů dosahuje
nárůst obratu 100 i více procent ve srovnání s loňským rokem. Je vidět, že
čeští zákazníci si postupně začínají zvykat na tento druh nákupů. Dokonce také
věří, že vybrané zboží stačí dorazit ještě pod stromeček.

Proč ty tajnosti?
Dotazy Computerworldu bylo obesláno 25 nejznámějších internetových obchodních
domů a e-shopů. Do průzkumu jsme zařadili i několik velkoobchodů s počítačovou
technikou. Z tohoto množství se vrátilo pouze 7 odpovědí, ze kterých čerpáme a
které dokreslují stav internetových prodejů v čase předvánočním.
Ostatní neodpověděli, případně odpověděli ve stylu: "Velice se omlouváme, že se
nebudeme vašim dotazům věnovat, je to z toho důvodu, že jsme velmi vytíženi v
tomto předvánočním shonu." Doufejme, že budou mít čas se věnovat alespoň
nakupujícím zákazníkům.
Zarážející fakt je ten, že pouze jediný zástupce zkoumané skupiny se odvážil
zveřejnit skutečně dosahované obraty a jejich další odhady. Ostatní hovořili
pouze o relativních nárůstech. Ondřej Fryc, obchodní ředitel společnosti
Internet Mall (provozuje mimo jiné i servery www.bilezbozi.cz, www.pcexpert.cz,
www.multimarket.cz atd.), který se stal onou výjimkou, takový stav komentuje:
"Doufám, že zveřejňování hospodářských výsledků, a to včetně zisku, případně
ztráty, se stane běžnou zvyklostí seriózních internetových obchodníků. Pokud
jde o obrat, je třeba navíc vždy říci, zda se jedná o částku s DPH a je-li
informaci možné ověřit (např. účetní závěrku mají největší obchodníci povinnost
dávat na obchodní rejstřík, ale minimum firem to skutečně dělá). Předpokládám
ostatně, že se nikdo nemá za co stydět. Tak proč ty tajnosti?"
Ondřej Fryc uvádí, že obrat teď před Vánoci stoupl o 100 %. "Realizujeme zhruba
20 milionů týdně," dodává. O struktuře zvýšených obratů nám podala více
informací Roxana Báťková, marketingová ředitelka společnosti Triax CZ. Tato
firma je výhradním obchodním zástupcem a tvůrcem internetového hypermarketu
Kvanto.cz. Jeho vlastníkem a provozovatelem je však firma Tanger Infosystems.
"Internetový hypermarket Kvanto.cz má několik oddělení, zaměřených na různé
druhy sortimentu od bílé techniky až po klenoty. Z toho jasně vyplývá, že
obraty u jednotlivých segmentů se různí. Tradičně jsou největší v oblasti bílé
techniky. Pokud jde o zvýšení obratu v posledních 30 dnech, nejvýraznější
nárůst ve srovnání s jinými měsíci jsme zaznamenali v prodeji klenotů (jsme
výhradním internetovým prodejcem největšího středoevropského výrobce šperků a
zpracovatele drahých kamenů Granát, prodáváme totiž za stejné ceny jako ve
vzorkových prodejnách výrobce) a audio-video techniky. U klenotů se jedná o
nárůst zhruba 300 %, u audio-video techniky asi o 100 %. Celkově tvoří listopad
a prosinec mezi 30-40 % celkového obratu Kvanto.cz. To je samozřejmě dáno nejen
zvýšeným zájmem ze strany zákazníků, ale taky zvýšenou inzertní aktivitou na
naší straně," říká Roxana Báťková.
Dále však charakterizuje vznikající potíže, které v internetovém hypermarketu
Kvanto.cz nyní před Vánoci musejí řešit: "Tradičně se potýkáme s problémem
nedostatku zboží u výrobců např. Panasonic, Philips, ale i jiní výrobci
audiotechniky jsou velice problematičtí. Stejný problém s dodávkami jsme měli
již loni."
U dalších respondentů hovoří čísla rovněž o vysokých nárůstech. "Oproti běžnému
měsíci se jedná o 100-150% nárůst v prodejích," odhaduje Viktor Horel, Product
& Sales Manager společnosti Acomp prodej výpočetní techniky. Podobné číslo
uvádí i Petr Král, manažer internetového obchodu Vltava.cz. Roman Novotný,
ředitel společnosti Obchodní dům.cz, hovoří dokonce o dvoj až trojnásobku
běžných prodejů.
Petr Peška ze společnosti Ycnega Technologies uvádí obrat s vysokou relativní
přesností: "Oproti běžnému měsíci jsme za posledních 30 dní měli obrat 2,75krát
vyšší, což znamená nárůst o 174 %."
V trochu jiné pozici je společnost Actebis, jejíž internetový obchod A-shop je
přístupný pouze zaregistrovaným firmám zabývajícím se dalším prodejem výpočetní
techniky, tzn. dealerům a ne klasickým koncovým uživatelům. "Z toho bude
vycházet i úhel pohledu při formulaci odpovědí," uvádí zástupce společnosti
František Peterka a charakterizuje nárůsty: "V listopadu se jednalo o zvýšení
prodejů o 25 %, v prosinci zatím 38 % a stále roste (stav k 11. 12. 2003)."

Srovnejme si čísla
Vedle de facto očekávaného vánočního růstu září u některých provozovatelů
zvyšování objemů prodejů i ve srovnání s minulým rokem. Pro mnoho z nich je
takové zvýšení příjemným překvapením. "Obrat za rok 2003 odhadujeme na
přibližně 350 milionů korun včetně DPH, což je 380% nárůst," říká Ondřej Fryc a
dodává: "Očekáváme přibližně 6 milionů korun zisku před zdaněním. Výsledky jsou
nad očekávání dobré. Ještě v polovině roku jsme odhadovali o 100 milionů méně."
Petr Král z Vltava.cz zase hovoří o meziročním růstu obratu 100 %.
Roman Novotný ze společnosti Obchodní dům.cz uvádí rovněž dvojnásobný obrat ve
srovnání s předchozím rokem a hodnoty komentuje: "Naše odhady růstu byly
poměrně konzervativní, přece jen dosahujeme již obratu v řádu stovek milionů
ročně. Skutečnost je nad naším očekáváním řádově o 30-40 % více."
"Letošní výsledky prodejů na Kvanto.cz budou s loňským rokem srovnatelné,"
naopak uvádí Roxana Báťková ze společnosti Triax CZ a odhaduje důvody:
"Přestože je internetový shop čím dál zavedenější, existují rovněž negativní
skutečnosti, které prodeje snižují. Jedná se o rostoucí počet obchodů na
internetu, neustálé snižování cen zboží např. v oblasti bílé techniky a
audio-video techniky, postupné smazávání cenových rozdílů mezi nákupem na
internetu a ve velkých kamenných obchodních sítích (např. Electroworld vs. ceny
na internetu)."
Mírný nárůst obratu odhaduje Viktor Horel ze společnosti Acomp prodej výpočetní
techniky: "Letošní rok bude z hlediska obratu podobný jako ten minulý. Nárůst
očekáváme pouze mírný cca 10-15 %."
Velmi podobně je na tom Actebis, který předpokládá zvýšení prodejů o 13-15 %
oproti roku 2002. František Peterka z této společnosti ovšem uvádí: "Obrat by
mohl být ještě větší, pokud by výrobci stačili vykrýt všechny naše objednávky."
Petr Peška ze společnosti Ycnega Technologies opět uvádí exaktní relativní
údaje: "Za posledních 30 dnů byl obrat 1,53krát vyšší než za stejné období v
minulém roce, což znamená nárůst o 53 %." A jak se Ycnega Technologies staví k
těmto výsledkům? "V podstatě jsme podobné hodnoty očekávali. Je třeba uvážit,
že například u LCD monitorů oproti loňskému roku výrazně klesla cena, a v
nárůstu obratu se tedy skrývá ještě strmější nárůst počtu prodaných kusů. V
současné době nám běží reklamní kampaň na Seznamu, jejíž výsledky ještě nejsou
uzavřeny, ale i z průběžných hodnot vyplývá, že úspěšnost prodeje závisí nejen
na reklamě, ale především na kvalitě e-shopu, kvalitě nabídky, cenách,
sortimentu, prodejci a v neposlední řadě na typu prodávaného zboží."

DVD jdou na dračku
Mezi zajímavé údaje rovněž patří to, jak se změnil oproti loňskému roku
zákazníky nejžádanější sortiment a případně jak se změnily podmínky jeho
prodeje. "Určitě se snížila průměrná cena nákupu," reaguje na téma Roxana
Báťková a pokračuje s vysvětlením: "Je to logické. Například jedna z
nejprodávanějších myček nádobí stálá loni 15 tisíc korun a dnes je tato cena o
5 tisíc korun nižší. Je pravdou, že zákazníci nakupují jiný sortiment než loni,
ale to je způsobeno především změnou a rozšířením našeho sortimentu, reklamními
kampaněmi výrobců a řadou dalších externích faktorů."
Sortiment se změnil rovněž v obchodech společnosti Internet Mall, což objasňuje
Ondřej Fryc: "Je to dáno tím, že převážnou část loňského roku jsme prodávali
pouze bílé zboží. Nyní máme sedm specializovaných obchodů s kompletním
sortimentem elektro. Bílé zboží v něm však stále hraje rozhodující roli."
Změna proběhla rovněž na serveru Vltava.cz, kterou charakterizuje Petr Král:
"Otevřeli jsme nové oddělení elektroniky a spotřebního zboží. Zařadili jsme se
tedy mezi internetové obchodní domy." S rozšířením sortimentu přišla také
Ycnega. "V loňském roce jsme prostřednictvím internetu prodávali jen LCD
monitory. Vzhledem k neustále se vyvíjejícímu sortimentu je obtížné přesně
odpovědět, co je konkrétně nejaktuálnější."
K zákazníky nejvyžadovanějším produktům letos před Vánoci patřily zejména
výrobky s novými technologiemi. Ondřej Fryc uvádí: "Obrovské nárůsty
zaznamenaly MP3 přehrávače, DVD a domácí kina." Podobně na tom je i Acomp
prodej výpočetní techniky, kde Viktor Horel říká: "Nově jsme do nabídky
zařadili DVD DivX přehrávače, které se staly hitem letošních Vánoc. Tvoří nyní
více než 50 % obratu." Tomu, že DVD technologie penetruje masy, nasvědčují i
slova Petra Krále z internetového obchodního domu Vltava.cz, který
charakterizuje vlastní média: "Knihy a CD jsou stabilní komodita závislá na
atraktivitě titulu. Prodej DVD jako takových je však například v porovnání s
rokem 2001 neuvěřitelný. DVD jdou skutečně ,na dračku."
Stav potvrzuje rovněž Petr Peška z Ycnega Technologies: "Velmi mile nás
překvapil zájem o prodej DVD přehrávačů značky Yamada, které dovážíme do Česka
a také prodáváme na www. yamada.cz. Vzhledem k tomu, že se jedná o novou značku
na českém trhu, zájem a množství objednávek pro nás byly velmi překvapující."
K dalšímu nejčastěji nakupovanému sortimentu patří podle Františka Peterky z
Actebisu například LCD monitory a přenosné počítače. Mezi námi a světem podle
něj není příliš velký rozdíl: "Český trh v podstatě s malým zpožděním kopíruje
celosvětový trend." Podle Romana Novotného z Obchodni-dum.cz je překvapující
nárůst prodeje digitálních fotoaparátů: "Ačkoliv jsme růst předpokládali, je
výrazně nad očekávání. Digitální fotoaparáty si dnes již kupují i běžní
uživatelé dříve to byli spíše ,počítačoví nadšenci."
Na druhou stranu nejsou u všech produktů zaznamenávány růsty. "Překvapil nás
nižší zájem o prodej parfémů, než jsme původně očekávali," říká Roxana Báťková
a pokračuje: "Parfémy jsme zákazníkům nabídli za výrazně nižší ceny než v
kamenných obchodech nebo u konkurence na internetu. Přesto se žádné závratné
tržby nedostavily. Problém jsme analyzovali, a myslím, že jsme objevili také
jeho důvod. Ještě přednedávnem neexistovaly samoobslužné parfumerie (drogerie s
omezeným sortimentem méně exkluzivních značek nepočítám). Nesamoobslužný nákup
byl pro mnohé zákaznice i zákazníky nepříjemný nebylo možné si vyzkoušet
libovolný počet vůní a navíc se kupující dozvěděl cenu parfému až z úst
prodavačky. Dnes existují samoobslužné sítě parfumerií umístěných především ve
velkých nákupních centrech, které nabízejí pro zákazníky rovněž výrazně nižší
ceny, než tomu bylo ještě přednedávnem. Cena nákupu na internetu je sice stále
o něco nižší u produktů, jakými jsou parfémy, se však stírá cenou poštovného."

Co chtějí pod stromeček
Tím, jaká přání mají Češi a Češky pro letošní rok a jaké dárky budou opravdu
pod letošním vánočním stromečkem čekat na rozbalení se zabýval průzkum agentury
Sten/Mark, jehož zadavatelem byla společnost Samsung. Z výsledků průzkumu
vyplývá, že více než dvě třetiny (70 %) respondentů ve věku 25 až 52 let mají
již představu o tom, co si k Vánocům přejí a čím překvapí své blízké.
Více než dvě třetiny české populace (77 %) hodlají za dárky letos utratit do 9
tisíc korun. Letošní Vánoce budou převážně ve znamení praktických drobností,
jako je oblečení, kosmetika a knížky, ale vysoký zájem bude také o elektroniku.
Tento profil zcela odpovídá objemu peněz, které hodlají lidé za dárky utratit,
a faktu, že více než polovina domácností má tři i více členů a ušetřené
finanční prostředky se tedy rozpočítávají na větší počet dárků.
Žebříček dárků z kategorie elektroniky vede počítačové vybavení (15 %), jako je
tiskárna či plochý monitor, následované již tradičním favoritem českých Vánoc
mobilním telefonem (12 %), dále digitálním fotoaparátem nebo kamerou (9 %) atd.
Vedle elektroniky se budou pod letošním vánočním stromečkem nadělovat tradiční
dárky. Na úplném vrcholu popularity mezi vánočními dárky je kosmetika (88 %),
následovaná oblečením (84 %), knihami (78 %) a hračkami (68 %).

Periferie vládnou
Největší zájem bude o počítačové vybavení, přičemž převládat budou drobnosti
(36 %) či menší periferie, jako jsou například tiskárny (20 %). Na druhou
stranu je patrné, že současným trendem v oblasti výpočetní techniky jsou ploché
monitory, které si přeje více než polovina dotázaných, kteří uvažují o tomto
typu dárku. Velký zájem bude dále o CD vypalovačky (20 %), DVD jednotky i
vypalovačky (11 %) a také o počítačové hry a software.
Podle výzkumů je digitální technologie na svém vítězném tažení a její
popularitu potvrzuje více než polovina dotázaných, kteří si chtějí koupit nebo
si přejí digitální fotoaparát. Digitální kameru by si pod stromečkem přála
vidět více než třetina respondentů. Při konečné volbě bude opět hrát svoji roli
cena, neboť více než polovina respondentů považuje za svoji maximální cenovou
hranici 15 tisíc korun.
Hitem letošních Vánoc budou mobilní telefony nižší a střední třídy s velkým
barevným displejem, které si hodlá koupit více než polovina (51 %) respondentů,
kteří uvažují o koupi mobilního telefonu jako vánočního dárku. Třetina
dotázaných (32 %) má zájem o telefon s polyfonním vyzváněním a 27 % o telefon
se hrami (s podporou Javy). Telefon se zabudovaným fotoaparátem si přeje
třetina dotazovaných (33 %), ovšem k jeho koupi se chystá jen 14 % respondentů.
Zájem bude také o telefony s podporou technologie Bluetooth. Více než dvě
třetiny respondentů uvažují o koupi telefonu v cenové relaci do 6 000 korun.
Tomu odpovídají i funkce telefonů, o které je největší zájem (barevný displej a
polyfonní vyzvánění) a které jsou již implementovány také v nižší třídě
mobilních telefonů.

Technika je kritériem
"Technické parametry" (47 %) jdou ruku v ruce s "preferencí značkových
výrobků" (31 %), a stávají se tak klíčovými faktory při volbě elektroniky. Cena
je důležitá pro 15 % dotázaných. Většina respondentů z těch, kteří letos budou
kupovat nebo si přejí elektroniku, jako dárek preferuje značkové výrobky (84 %).
Více než čtvrtina české populace (28 %) hodlá za dárky letos utratit částku do
3 tisíc korun a třetina Čechů počítá s vánočním rozpočtem do 6 tisíc korun.
Respondenti hodlající za dárky utratit od 6 do 30 tisíc korun (36 %) se
pochopitelně zaměřují více na počítačové vybavení, DVD přehrávače nebo domácí
kina, než ti spořivější. Šperky a klenoty jsou přitažlivé pro dotázané
utrácející v rozmezí od 15 do 30 tisíc korun (6 %).
Z výsledků průzkumu vyplývá, že ve většině případů si navzájem nadělíme to, co
si opravdu přejeme. Některá přání týkající se zejména kategorie dražších dárků
(jako je např. digitální kamera) zůstanou zřejmě nevyslyšena. Na druhou stranu
je patrné, že aktivní populace je realistická i co se týče svých přání a
nepreferuje takové dárky od svých blízkých, které by si sami nemohli dovolit.
Potvrzuje se také předpoklad, že cenově dostupnější drobnosti jsou tradicí a
většina respondentů je pevně přesvědčena, že je letos koupí. Žebříčku letošních
Vánoc tak vévodí kosmetika (66 %), následovaná oblečením (64 %), knihami (62 %)
a hudebními CD nosiči (35 %).

Česká pošta "nestíhá"
Internetových obchodníků jsme se rovněž dotazovali, do jakého data ještě
přijímají objednávky na zboží tak, aby je mohli doručit ještě před Vánoci, tj.
aby bylo možné produkty použít jako dárky pod stromeček. "To se liší od typu
zboží a druhu používané dopravy," uvádí pro internetový obchodní dům Kvanto.cz
Roxana Báťková a upřesňuje: "Úplně poslední objednávky, které ještě před
Vánocemi vyřídíme, budou ty, které dojdou 19. prosince v pátek ve středu jsou
pak již Vánoce. Největší problém bývá paradoxně s menším zbožím, k jehož
přepravě používáme Českou poštu ta před svátky nestíhá."
Podobně na tom je Acomp prodej výpočetní techniky, kde Viktor Horel uvádí:
"Pokud bude objednané zboží skladem, jsme schopni vyřídit objednávku podanou
19. prosince tak, aby zákazník dostal zboží v pondělí 22. prosince." Roman
Novotný ze serveru Obchodni-dum.cz zase uvádí: "Na to nemáme paušální odpověď
nestanovili jsme zatím žádné konečné datum příjmu objednávek. Záleží na
konkrétní objednané značce, modelu a způsobu doručení. U zásilek posílaných
poštou garantujeme dodání pro objednávky přijaté do pondělí 15. prosince do
večerních hodin. Pro osobní odběry u nás na pobočkách budeme přijímat
objednávky až do posledních dnů těsně před Vánoci. V každém případě u každé
přijaté objednávky zákazníkovi potvrzujeme, zda zboží dodáme ještě do Vánoc,
nebo zda to již není možné (už teď některé modely nejsou dostupné). Nemůže se
tak stát, že zákazník není informován, čeká na objednaný dárek, a ten mu není
doručen."
Datum 22. prosince uvádí jako nejzazší termín rovněž Petr Král z obchodního
domu Vltava.cz. Ondřej Fryc ze společnosti Internet Mall k termínům objednávek
říká: "Objednávky na zboží, které máme skladem, přijímáme i 23. prosince
dopoledne, expedujeme v poledne a doručíme ještě ten den večer. To platí pouze
pro doručení po Praze. Do jiných měst potřebujeme objednávku nejpozději v pátek
19. prosince dopoledne."
Nákupy na poslední chvíli lze podle Františka Peterky provést například v
Actebisu: "Do 23. prosince 19:00 hodin je možné odebrat zboží přímo ze skladu."
Podobně kritický termín umožňuje i Ycnega Technologies, v jejíchž obchodech lze
podle Petra Pešky expedovat zboží až do 23. prosince. "Hodně však záleží, zda
bude mít zákazník zájem právě o takové zboží, které bude skladem, aby mohlo být
včas doručeno," upřesňuje Peška.

Souboj s ignoranty
"Majstrštyk" v ignoraci internetu prezentuje již několik týdnů řetězec
Electrocity, jehož manažeři zřejmě drahnou dobu neviděli úvodní stránku svého
vlastního webu. Jak jinak si vysvětlit něco tak neuvěřitelného, co zobrazuje
(viz titulní strana Computerworldu). I díky tomu se na druhou stranu daří
internetovým obchodům argumentovat, proč nakupovat právě u nich a ne u kamenné
konkurence.
"Snažíme se držet nízké ceny, dobré služby a nabízet vždy nejširší sortiment v
daném segmentu," uvádí výhody Kvanto.cz Roxana Báťková a ke srovnání s
internetovou konkurencí říká: "Snažili jsme se také vytvořit shop
hypermarketového typu s nabídkou zboží z různých segmentů, který by však byl
pro uživatele přehlednější, než je tomu u našich internetových konkurentů."
Na téma nepřítomnosti kamenné konkurence na internetu říká: "Mají strach
především z cenového srovnávání. To platí 100% u prodejců, jakými jsou
například Electrocity a Datart. Jejich zboží je ve srovnání s cenami zboží na
internetu mnohem dražší. Electro World má ceny nabízených produktů sice nižší
než jeho konkurenti, jeho bolestí je však omezená nabídka značek a typů zboží.
Schválně si zkuste jít do Electro Worldu pořídit například větší zásuvkový
mrazák s dobrými parametry. Myslím, že takový nenaleznete. Samozřejmě nelze
takový případ paušalizovat na veškerý sortiment."
Viktor Horel z firmy Acomp prodej výpočetní techniky soudí, že kamenné řetězce
mají jiný okruh zákazníků. "Proto se nedivím, že zbytečně nevyhazují peníze za
internetovou nabídku," dodává. Ke konkurenčním výhodám domácího elektronického
obchodu říká: "Nabízíme kvalitní zboží za více než slušné ceny. Navíc některé
produkty nikde jinde nekoupíte."

Internet má výhody?
Vyšší ceny kamenných řetězců a rozdíly ve způsobu provozu oproti internetovým
vysvětluje František Peterka z Actebisu: "Kamenné obchody musejí své náklady
spojené s nájmem, se skladováním a dalším provozem zahrnout do ceny. Zboží je
ale ihned k dispozici, zákazník si může vybrat a vyzkoušet je. Internetové
obchody pracují nad sklady svých dodavatelů nemají vlastní, nemusejí být na
očích, neřeší reklamace, nemají technickou podporu, zboží je k dispozici se
zpožděním nejméně 24 hodin, lze nabídnout i dovoz zdarma, přesto jsou náklady
výrazně nižší i 30 až 40 %. Proto si mohou dovolit nižší prodejní ceny, které i
tak přinášejí zisk. Z toho plyne, že kamenné obchody by musely prodávat totéž
zboží za výrazně různé ceny, a to asi dost dobře nejde."
Výhody internetových obchodů provozovaných firmou Internet Mall vypočítává
Ondřej Fryc: "Za prvé je to doručení zboží vlastní logistikou po celé ČR. Náš
řidič zboží při doručení rozbalí, předvede, podepíše záruční list a předá
fakturu. Jsme schopni přijet na konkrétní čas, a to i večer. Dále pak na webu
poskytujeme on-line informace o skladové dostupnosti a možném termínu doručení
v detailu zboží. Poskytujeme rovněž splátkový prodej na dálku úvěrovou smlouvu
podepíše až řidič v okamžiku doručení. Dokonce máme také vlastní sklady a
kamennou prodejnu v Praze, kde je možné menší zboží osobně vyzkoušet a případně
si ho hned odnést."
S rozvozy zboží je na tom podobně i Obchodni-dum.cz. Roman Novotný říká:
"Rozvozy zboží zajišťujeme našimi vyškolenými řidiči, kteří zboží zákazníkovi
řádně doručí až do bytu, zboží s ním překontrolují a potvrdí záruční listy.
Konkurence obvykle doručuje zboží sběrnými službami, které pouze předají
"krabici", zákazník nemá možnost kontroly zboží před převzetím a záruční list,
který je uvnitř výrobku, musí posílat na potvrzení zpět na adresu internetového
obchodu."
Ke konkurenčním výhodám elektronických obchodů Ycnega Technologies říká Petr
Peška: "Hlavní výhodu našich e-shopů vidím v šíři sortimentu, v neustále
aktuálních informacích, ve spolehlivosti dodávek a především v prodejcích i
produktových manažerech, kteří jsou skutečnými odborníky. O daných produktech
jsou schopni vždy poskytnout maximum informací a poradit s výběrem optimálního
řešení pro daného zákazníka." Na adresu kamenné konkurence dodává: "Osobně se
mi zdá, že u většiny položek je cena nabízená těmito obchody výrazně vyšší, než
jsou ceny v e-shopech. Naopak zboží, které bývá prezentováno v reklamních
letácích ve ,skvělých cenách, se často na internetu vůbec neprodává a obvykle
se jedná o velmi levné, ale svými parametry podprůměrné zboží. To si vysvětluji
tím, že se jedná buď o speciální série vyrobené pro tyto řetězce nebo o zboží z
výprodejů zásob výrobců."
Jediný, kdo s Computerworldem ze strany elektrořetězců komunikoval, byl Datart.
Jeho generální ředitel Pavel Sláma nám k využití webu ve své společnosti řekl:
"Datart, jako specialista na prodej spotřební techniky, samozřejmě plánuje
využít web v daleko širší míře než doposud ať již z hlediska poskytovaných
informací či následného prodeje prostřednictvím naší www.datart.cz. Příkladů
využití internetu je ale již celá řada. Jedná se například o autorizaci
žadatele o nákup na splátky, určení termínu možného závozu zboží zákazníkovim,
technologicky podporujeme dokonce majitele Wi-Fi zařízení v okolí našich
větších prodejen se lze bezplatně připojit k internetu pomoci PDA nebo
přenosného počítače. Internet využíváme i pro zadání, zpracování a výrobu
elektronicky pořízených fotografií apod."









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.