Lidé nesmějí mít strach udělat chybu

"Nejdůležitější je umět uvažovat v dlouhodobém horizontu," říká Bernard de Valence, generální ředitel společnos...


"Nejdůležitější je umět uvažovat v dlouhodobém horizontu," říká Bernard de
Valence, generální ředitel společnosti Hewlett-Packard pro střední a východní
Evropu (ale i Rakousko, Švýcarsko, Řecko a Turecko), Střední Asii, Střední
východ a Afriku. "Na společnosti Hewlett-Packard si velice vážím toho, že
existuje naprostý soulad mezi mým žebříčkem hodnot a žebříčkem hodnot firmy. Ty
hodnoty, které podporuje Hewlett-Packard, jsou blízké i mně," pokračuje Bernard
de Valence a nepůsobí to jako fráze.
Pro HP pracuje už od roku 1978, kdy nastoupil do továrny HP v Grenoblu. Pak
odjel do USA jako manažer IT a do Evropy se vrátil na pozici finančního
manažera pro továrny HP ve Francii. Následovala opět cesta do Spojených států,
tentokrát na post finančního a administrativního ředitele HP pro Kanadu,
Latinskou Ameriku a asijsko-pacifickou oblast. Zpět do Evropy přijíždí jako
finanční ředitel pro celou Evropu, Střední východ a Afriku a asi před půldruhým
rokem je jmenován do své současné funkce. Je ženatý a má sedm dětí.
Který člověk byl nejdůležitější pro rozvoj vaší kariéry?
Moje žena. Podporuje mě, dodává mi sebedůvěru. Nemůžeme mluvit o Bernardovi de
Valence jen jako o generálním řediteli Hewlett-Packardu pro východní Evropu,
Afriku a Asii, ale vždycky musíme uvažovat o člověku v celé jeho komplexnosti.
Tento přístup je podle mého názoru velice důležitý i ve vztahu k zákazníkům. To
jsou přece také lidé, kteří mají své rodiny, své záliby, své životy a já se
vždycky snažím jednat s nimi tak, jak bych chtěl, aby jiní jednali se mnou.
Už jako zaměstnanec Hewlett--Packardu jsem založil a po tři roky vedl malou
společnost. Díky ní jsem pochopil, jak strašně důležité je naslouchat klientům.
Když chybí vnímavost k potřebám zákazníka, nejsou vám nic platné ani skvělé
technologie, ani vynikající lidské zdroje.
Vy řídíte velice rozlehlé multikulturní území. Co to vyžaduje?
Já jsem velice chtěl dělat tuhle práci. Poprvé jsem na vlastní kůži poznal
obrovskou rozmanitost světa, když jsem pracoval jako finanční ředitel
Hewlett-Packardu pro asijsko-pacifickou oblast, Latinskou Ameriku a Kanadu;
tehdy jsem se doopravdy začal cítit jako "světoobčan".
Když jsem se později dozvěděl o možnosti řídit oblast, kde dnes působím, věděl
jsem od začátku, že je to práce, o které sním. Jsem velice vděčný za možnost
pracovat v nejrůznějších zemích. Snažím se co nejvíc mluvit s lidmi, se
zaměstnanci, zákazníky, snažím se poznávat jejich problémy, jejich zájmy,
jejich přání, jejich úspěchy. Myslím, že díky vztahům s lidmi, které jsem
navázal na nejrůznějších místech světa, jsem dnes schopen vidět věci v širším
kontextu, jsem schopen poměrně rychle pochopit priority té které země a
vniknout do národních specifik. To mi umožňuje nacházet řešení problémů našich
zákazníků, pomáhá mi to při práci pro společnost Hewlett-Packard a samozřejmě
nesmírně to obohacuje i mě samotného.
Myslíte si, že manažeři v postkomunistických zemích se něčím liší od ostatních?
Ve všech těchto zemích na mě dělá velký dojem úroveň vzdělanosti a také mládí
managementu. Ovšem navzdory svému mládí jsou ti lidé současně velice dospělí,
odpovědní a znalí věci. Na rozdíl od některých svých kolegů ze Západu však
vůbec nejsou arogantní a namyšlení, takže jednání s nimi probíhá ve velice
přátelském a příjemném ovzduší. Jistě, tyto země čeká ještě spousta práce, ale
jsem přesvědčen, že v budoucnu bude tento region hrát klíčovou roli. Nebude to
samozřejmě snadné, protože světu dnes vládne velice soupeřivý duch a nikdo
nemůže usnout na vavřínech. Velmi důležité je podporovat vzdělání, protože
další generace budou muset obstát v ještě tvrdším konkurenčním boji.
Jak si vybíráte své podřízené?
Zjistit úroveň technických dovedností je relativně velice snadné. Nesmírně
důležité však je, jak nový člověk zapadne do týmu a čím může přispět. Ve
společnosti Hewlett-Packard probíhá přijímací řízení formou pohovorů, které
jsou velice neformální. Nejde nám o to, abychom adepta zastrašili nebo
zdeptali, důležitý je dialog. Pro výsledek je nakonec nejdůležitější celkový
dojem, jakým uchazeč působí, jeho chování, komunikační dovednosti, schopnost
týmové práce. Já sám si vždycky kladu otázku: "Chtěl bych toho člověka za
šéfa?". Pokud odpověď zní "ano", přijmu ho.
Udělal jste ve své profesionální kariéře chybu, kterou byste už nechtěl
opakovat?
Spoustu. Ale musím říci, že ve firmě Hewlett-Packard kvůli chybám nikoho
neponižujeme, ani nevyžadujeme přehnanou sebekritiku. Nikdo nemá patent na
rozum a to, co bylo dobré pro dnešek, nemusí být dobré pro zítřek.
Ale abych se vrátil ke svým chybám. Jistěže jsem jich udělal mnoho. Některé
zapříčinil špatný úsudek, někdy jsem chyboval proto, že jsem rozhodoval příliš
rychle, bez znalosti všech potřebných informací. Ve společnosti Hewlett-Packard
se v tomto směru snažíme o otevřenost, snažíme se vytvářet prostředí, kde lidé
nemají strach udělat chybu a k chybě se přiznat. Mám zkušenost, že ti lidé,
kteří sami dokáží přijít na to, že chybovali a kde chybovali a tuto chybu umějí
přiznat, jsou nejlépe ze všech schopni vzniklý problém vyřešit.
Co vás nejvíc baví na počítačích?
Nejvíc se mi líbí, že je to obor, který vám každý den chystá nějaké překvapení.
Je to fantastické prostředí, kde se technologie od základů mění každé tři roky.
Je to zároveň prostředí, které není omezeno na pouhé technologie, spousta
prostoru zbývá na práci s lidmi a stále důležitější jsou služby zákazníkovi.
Většina klientů neformuluje své problémy v termínech technologických, jejich
problémy jsou problémy byznysu. A my musíme nejdřív pochopit podstatu jejich
podnikání, jejich cíle. Technologie jsou sekundární.
Na jednu se ale teď zeptám. Merced?
Tento 64bitový mikroprocesor, na kterém pracují společně Hewlett-Packard a
Intel a který se objeví na trhu v příštím roce, bude představovat jeden z
nejvýraznějších posunů v technologii čipu. Bude vhodný jak pro Windows NT, tak
pro HP Unix. A vzhledem k tomu, že se naše společnost podílí na vývoji tohoto
čipu, budeme schopni jeho možností ve svých produktech maximálně využít.
Děkuji vám za rozhovor.
8 1293 / jaf









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.