Malé srovnání dostupných herních 3D akcelerátorů

Zatím jste se mohli dočíst mnoho teoretických informací o současných i připravovaných čipových sadách pro 3D karty...


Zatím jste se mohli dočíst mnoho teoretických informací o současných i
připravovaných čipových sadách pro 3D karty. V TestCentru jsme se podívali na
několik karet prakticky. Pro výkonnostní srovnání akcelerátorů jsme použili 2
benchmarkové programy Final Reality a GameStar Direct3D Bench.
Program Final Reality už byl v Computerworldu představen, nám předvedl i svou
horší stránku. Občas tento program 3D kartu nenajde a je třeba jej i několikrát
přeinstalovat. Teprve když se v jeho nabídce objeví externí 3D akcelerátor, lze
očekávat ty správné výsledky. GameStar je herní časopis německého IDG a jeho
benchmark je poněkud přívětivější, neboť dovoluje výběr ze všech zařízení s
instalovanými Direct3D ovladači. Poslední srovnání je jednoduchý praktický test
výpis framerate v GL Hexenovi II příkazem TIMEREFRESH na jedné uložené pozici.
Všechny testy probíhaly pod Windows 95 OSR2.1 s DirectX 5.0 typicky v rozlišení
640 x 480 s co nejvyšší obnovovací frekvencí. Aby karty mohly předvést co
umějí, byly testovány na počítači s dosud nejrychlejším procesorem Pentium II s
taktem 333 MHz a s grafickou kartou ATI Xpert@Work na AGP sběrnici. Tuto kartu
jsme otestovali také, aby se ukázaly rozdíly mezi herními a běžnými 3D
akcelerátory. Testy ukázaly hlavně rozdíly mezi čipsety, ale už ne mezi
konkrétními kartami.
Kvalitativní srovnání nemá příliš smysl, protože většina karet je založena na
čipsetech od 3Dfx a obraz vypadá prakticky stejně, navíc posouzení je velmi
subjektivní a závislé na softwaru. Případné rozdíly zmíníme u popisů
jednotlivých karet. Zvlášť nápadný je pouze rozdíl oproti klasickým 3D
akcelerátorům. Například ATI 3D Rage Pro má také dobré výsledky, ale občas
při zobrazování nastanou chyby a hlavně bilineární filtrování není tak důkladné.
Prakticky ke všem kartám se dodává pouze stručný návod na instalaci a CD-ROM s
ovladači, DirectX a demoverzemi, případně plnými verzemi několika her.
Podle způsobu instalace jsou tyto karty trojího druhu. První s čipsety Voodoo
Graphics a Voodoo2, jsou samostatné PCI-karty, které se ke stávající grafické
kartě připojí externím kabelem, monitor se pak připojuje k akcelerátoru. Karty
s Voodoo Rush jsou plnohodnotné grafické karty rozšířené o 3D funkce, instalují
se tedy stejně jako jiné grafické karty. Od všech 3Dfx se liší Matrox m3D, což
je malá PCI-kartička bez dalších konektorů, která komunikuje pouze po sběrnici.
Všechny karty fungují na principu Plug&Play a po rozpoznání ve Windows 95
požádají o disk s ovladači.
Creative 3D Blaster Voodoo2
Tento výrobek známého producenta zvukových karet byl prvním akcelerátorem v
TestCentru postaveným na Voodoo2. Rozdíl ve výkonu je opravdu znatelný. Podle
všech měření však nena-stane velký skok po přidání dru-hé karty. Tato situace
se podobá víceprocesorovému počítači, ne každý systém a aplikace dokáží výhody
více zařízení využít, navíc zrychleny nejsou všechny funkce. K testu jsme měli
8MB variantu karty, v níž jsou 4 MB použity pro framebuffer a 4 MB pro dva 2MB
texturové bloky. Za cenu přes 12 tisíc se dodává ještě 12MB verze 3D Blasteru.
Avšak pouze k 8MB jsou přibaleny plné verze her G-Police, Ultim@te Race, Actua
Soccer 2 a Incoming. Ke 3D Blasteru je přibalen i plochý kablík pro propojení
dvou karet. Druhé sloupce v tabulce se týkají právě dvou propojených karet.
Diamond Monster 3D II
Trochu pozornější pohled na Monster II a 3D Blaster ukáže, že se jedná o jednu
a tu samou kartu, liší se pouze natištěným jménem výrobce. Pokud se jejich
výkon liší, lze to považovat spíše za jev náhodný. Více se liší dodávané
konfigurace. Monster má 8 MB RAM a k základní verzi popsané v tabulce nejsou
bundlovány žádné hry. Nyní však už je k dispozici i o zhruba 1 200 korun dražší
verze se 4 hrami. K Monstrům také není přibalen kablík pro jejich vzájemné
propojení.
Hercules Stingray 128/3D
Stingray se prodává ve 2 modelech, my jsme měli k dispozici ten lepší, označený
S3318TV s 8 MB RAM a TV výstupem. Tak se stal Hercules jedinou kartou v našem
srovnání s možností přímého výstupu na televizor nebo video přes konektory
S-Video i cinch. Třetí konektor je určen
pro 3D stereobrýle. Protože jde o samostatnou grafickou kartu,
je jejím základem 2D akcelerátor Alliance ProMotion-AT25, o 3D část se
samozřejmě stará Voodoo Rush.
Matrox m3D
Tento Matrox je nejmenší, ale i nejrozporuplnější kartou z testovaných. Je
postavena na čipu PowerVR PCX2, výsledku spolupráce firem NEC a VideoLogic. S
výrobky 3Dfx je proto zcela
nekompatibilní a problematicky spolupracuje s většinou programů. Oba
benchmarkové programy např. shodně tvrdily, že tato karta nepodporuje alpha
blending a průhlednost a běžely bez těchto funkcí. TIMEREFRESH sice ukáže
nějaký výsledek, ale na obrazovce se neobjeví nic a výkon je podezřele vysoký.
Žádné benchmarky tím pádem nejsou dostatečně důvěryhodné. Podobné je to i s
funkčností ve hrách. Pro mnoho her existují patche pro PowerVR, v některých
funguje skvěle a výsledek díky vyhlazování hran a dobře provedenému filteringu
a MIP-mappingu je ještě lepší než u 3Dfx. Alpha blending a průhlednost však
značně zpomalují výkon a často se chovají podivně. Typickou ukázkou je třeba
G-Police, po aplikaci volně dostupného patche na plnou verzi mnoho průhledných
objektů zcela chybí. Avšak v demu dodaném s kartou je obraz uspokojivý, i když
do 3Dfx mu stále hodně chybí. K Matrox m3D jsou dodány 2 plné hry a 20
demoverzí.
Biostar Venus 3D Graphics
Biostar je jednou z mnoha levných 3Dfx karet od málo známých výrobců. Při testu
se přitom chovala naprosto spolehlivě. Kvůli starší verzi čipové sady
neumožňuje tak vysoké obnovovací frekvence jako karty s Voodoo2. Výkon je také
znatelně nižší, ale stále dostatečný, a kvalita obrazu stejně jako u ostatních
karet s 3Dfx čipy je prakticky dokonalá.
8 1101 / kat









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.