Maloobchod počítačových her

Počítačové hry jsou relativně novou komoditou na našem trhu, a proto je velmi zajímavé sledovat jejich vývoj i z hled...


Počítačové hry jsou relativně novou komoditou na našem trhu, a proto je velmi
zajímavé sledovat jejich vývoj i z hlediska způsobů distribuce. Je otázkou, zda
se bude situace u nás vyvíjet stejně jako například ve Velké Británii. Zde
organizace NASCR (National Association of Specialist Computer Retailers,
http://www. nascr.org) sdružuje "nezávislé" prodejce počítačových her ve Velké
Británii, tj. takové, kteří nejsou součástí velkých obchodních řetězců.
V současnosti má 250 členů (každý vlastní několik obchodů) a podle jejích údajů
je ve Spojeném království zhruba 5 000 obchodů s výpočetní technikou, které
prodávají hry jako součást svého sortimentu, 20 000 obchodů, které je prodávají
v rámci širšího sortimentu (například Tesco) a 2 000 obchodů specializovaných
jenom na hry. Zejména poslední údaj, tedy 2 000 specializovaných herních
obchodů, je opravdu úctyhodné číslo, jestliže bychom provedli porovnání pouze
dle počtu obyvatel (což je vzhledem k naší ekonomické situaci více jak
optimistické), vyšlo by nám, že by v České republice mělo být okolo 300
takových obchodů. Jak je tomu ve skutečnosti?
V České republice žádná podobná organizace neexistuje, ale obchodů, které
prodávají výlučně počítačové hry, je zhruba dvacet v celé zemi. Zeptali jsme se
proto Soni Palarčíkové z distribuční firmy On Time Solutions (ta v ČR zastupuje
některé významné výrobce počítačových her), co o tom soudí.
Kolik je podle vašeho názoru v ČR obchodů s výpočetní technikou, které
prodávají i počítačové hry, kolik obchodů je prodává jako součást svého širšího
sortimentu a kolik se specializuje na prodej počítačových her?
My sami dodáváme do více než 300 počítačových obchodů, z toho naprostá většina
z těchto obchodů bere hry jako doplňkový sortiment.
Domníváte se, že malý počet specializovaných obchodů je jenom důsledkem toho,
že hry jsou u nás relativně dražší než v západních zemích, nebo je to projev
dlouhodobého trendu, který je možno pozorovat i tam (přesun prodeje ze
specializovaných obchodů do supermarketů)? Pokud se jedná o druhý případ, je
možné říci, že maloobchod počítačových her je u nás v určitém slova smyslu více
vpředu?
Stejně jako ostatní komodity i prodej her se bude postupně přesunovat více do
oddělení supermarketů, ve kterých si zákazníci mohou koupit tyto hry, ale
zároveň nakoupit i další zboží.
Jakou podle vás mají budoucnost firmy jako například JRC, které upřednostňují
spíše svoji malou maloobchodní síť před prodejem velkým řetězcům?
Výhodou specializovaných obchodů je školený a odborný personál, který může dát
přesné rady a informace zákazníkovi.
Jaký je váš názor na budoucnost tohoto odvětví? Jaký segment prodeje je pro vás
dnes nejvýznamnější a jaký to bude v budoucnosti?
V budoucnu se hry určitě budou prodávat především po Internetu. Je samozřejmě
otázkou, v jak dalekém časovém horizontu se většina prodeje bude realizovat
tímto distribučním kanálem, dokonce je možné, že jednou (to bude ale opravdu
chvilku trvat) si budete moci hry na Internetu pronajímat, tedy platit pouze za
dobu hraní. Z filmem a ostatními komoditami by to mohlo být obdobné.
Děkujeme za rozhovor.
9 3298 / or









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.