Mantinely a výhledy nové ekonomiky

Nafouklá bublina firem dot.com splaskla a nová ekonomika hledá nové cíle. Dobré projekty se však udržely a buď dobře...


Nafouklá bublina firem dot.com splaskla a nová ekonomika hledá nové cíle. Dobré
projekty se však udržely a buď dobře žijí samy o sobě, nebo je koupily firmy z
malty a cihel, které měly být původně převálcovány pouhými nehmotnými bity a
bajty.
Vliv Internetu na obchodování, což je v podstatě synonymum pro podnikání, už
ale nelze přehlížet. E-business a e-commerce se staly součástí našeho života.
Nejlépe jsou na tom ty nové firmy, které se neprofilovaly jako dot.com, ale
přinesly spíše nový software. Pro ostatní nastal čas hledání, do jakých
mantinelů novou ekonomiku i s jejími technologiemi zařadit.
Jedním z těch již vyprofilovaných jsou řešení pro CRM, tj. řízení vztahů se
zákazníky. Druhým, který svoji tvář teprve hledá, mají být v blízké budoucnosti
webové služby.
CRM se v poslední době stává zaklínadlem pro lepší prodej a je modlou nejen pro
řadu IT firem. Technologií pro CRM je na trhu celá řada a ti rozumnější už ani
netvrdí, že když si je firma koupí, bude její problém jak oslovit zákazníka,
identifikovat jej a prodat mu zboží dříve než konkurence, úspěšně vyřešen. CRM
totiž má být podnikatelskou filozofií, nikoliv pouhou sadou několika
technologií. Podle Gartner Consulting má plných 54 % projektů CRM do roku 2004
provázet určité zklamání v podobě neměřitelnosti přínosů, které je dáno
neschopností podnikových procesů tato měření návratnosti investic zajistit.
Znamená to nebezpečí v podobě nízkého naplnění očekávání. V každém případě je
již dnes pro IT firmy CRM dobrým byznysem. Podle analytických společností
Aberdeen Technology a GartnerGroup totiž jen v samotném roce 2000 utratily
firmy na celém světě za software pro CRM 10 miliard dolarů a ještě dvakrát více
za navazující služby. S tím souvisí i loňský odhad IDC ohledně e-businessu jako
celku nejvíce na něm mají profitovat právě vývojářské firmy, které budou
dodávat potřebný software.
Dnes trochu odsuzovaná a nadčasová "nová ekonomika" přece jen ukázala nové
směry a dala vznik dalším možnostem a potřebám, například webovým službám (Web
services) a službám v podobě ASP. K tomu přistupuje globalizace a jedna firma
kupuje druhou. Drtivá většina akvizic s sebou přináší i slučování podnikových
dat, která jsou uložena v různorodých informačních systémech. Aby byly tyto
informace dostupné, musí mít firmy možnost je inteligentně sloučit a aplikovat.
Web services zase mají za svoje zaklínadlo integrační možnosti v podobě
technologie XML. Zde se softwarovým vývojářům rýsuje další pole působnosti.
Kolotoč e-businessu se tak roztáčí znovu.
Dílo bude dokonáno, až na nás po dotyku obrazovky webového přístroje vypadnou
čokoládové tyčinky Mars nebo Snickers. Pak se budou hledat další možnosti
byznysu.
1 0888 / vox









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.