Marsománie zachvátila weby NASA

Více než sto milionů přístupů během 24 hodin zaznamenal portál NASA v době, kdy rover Spirit přistál na Marsu. Amer...


Více než sto milionů přístupů během 24 hodin zaznamenal portál NASA v době, kdy
rover Spirit přistál na Marsu. Americká kosmická agentura měla ale připraveno
po celém světě více než 1 300 počítačů a nápor zájemců o aktuální informace z
rudé planety bez problémů zvládla.
Když 4. července 1997 přistál rover Sojourner na Marsu, zvedla se o činnost
tohoto vozítka po celém světě obrovská vlna zájmu. Internetové stránky NASA
byly zaplaveny množstvím přístupů, se kterým se tehdy moc nepočítalo. Za první
měsíc bylo zaznamenáno 17,3 milionů přístupů, což bylo na tehdejší dobu
obrovské číslo. Nyní, po přistání roveru Spirit, se situace opakuje. Se dvěma
rozdíly počet přístupů se počítá v miliardách a americká kosmická agentura je
na tuto situaci tentokrát velmi dobře připravena.
Zájem o Mars je přitom téměř tradiční. I když se nic zvláštního neděje,
přichází na stránky věnované výzkumu Marsu v Jet Propulsion Laboratory (JPL)
denně kolem 650 000 zájemců. V NASA se na předpokládanou invazi návštěvníků
začali připravovat už v průběhu loňského roku. Design základní stránky
http://www.nasa.gov byl přepracován.
Současná podoba webu NASA byla spuštěna 31. ledna loňského roku. To ještě nikdo
netušil, že zatěžkávací zkouška přijde tak rychle a za tak tragických
okolností. Následující den došlo ke katastrofě raketoplánu Columbia a okamžitě
poté se na tento web hlásilo v průměru kolem 3 milionů návštěvníků za hodinu.

Mise Spirit
Spirit přistál na Marsu v časných ranních hodinách našeho času v neděli 4.
ledna. Zájem o informace byl ihned obrovský, za necelé tři dny překročil počet
návštěvníků hlavní stránky NASA magické číslo jedné miliardy (pro srovnání za
celý loňský rok jej navštívilo 2,8 miliardy lidí a toto číslo bylo
pravděpodobně ještě navíc ovlivněno právě havárií Columbie). Řada lidí se také
stala diváky internetové televize NASA. Během prvních dvou dnů po přistání
zhlédlo alespoň část vysílání přes 250 000 diváků. Zájem byl také o stránky
JPL, která oba rovery řídí, a Cornellovy univerzity, která je postavila. Web
http://www.jpl.nasa.gov navštívilo za první dva dny přes 100 milionů lidí.
Velký zájem vzbudily hlavně snímky s vysokým rozlišením a panoramatické záběry.
Jen za první dva dny po přistání bylo z centrálního portálu NASA staženo téměř
15 terabajtů dat. Aby bylo možno takovým nárokům vyhovět, využívá web NASA
komerčního hostování s kapacitou, kterou je možno v případě takovýchto
krátkodobých nárůstů zájmu výrazně zvýšit. Aby se zkrátila doba přístupu
uživatelů, obsah stránek je replikován na 1 300 počítačích umístněných po celém
světě.









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.