MFP ve východní Evropě

Podle IDC v roce 2003 prodej multifunkčních zařízení (MFP) v regionu střední a jižní Evropy prudce vzrostl a předpok...


Podle IDC v roce 2003 prodej multifunkčních zařízení (MFP) v regionu střední a
jižní Evropy prudce vzrostl a předpokládá se, že poroste i v roce letošním.
Objem trhu multifunkčních zařízení (MFP) se v roce 2003 zvětšil o více než 81 %
a i v příštím roce lze očekávat růst o 49,1%. Podle nejnovější studie IDC,
která zahrnuje Chorvatsko, Českou republiku, Maďarsko, Polsko, Slovensko a
Slovinsko, klesaly ceny zejména díky agresivní propagaci a technologickému
pokroku to ovlivnilo tržby, které vzrostly přibližně jen o pětinu.
Letos by se situace měla zlepšit a očekávaný nárůst by měl přesáhnout 20 %.
Dynamika růstu se v příštích letech udrží jednak díky přechodu k digitálním
přístrojům a také kvůli tomu, že trh v tomto regionu zdaleka ještě není vyspělý
a nasycený.
Ze sledovaných zemí zaznamenalo v loňském roce největší prodej Polsko a své
dominantní postavení by si mělo zřejmě udržet i v příštím roce. Na vedoucí
pozici Polska má zásluhu zejména početná populace a také rostoucí ekonomika.
Polsko letos očekává 4,9 % nárůst hrubého domácího produktu, což by prý opět
znamenalo nejlepší výsledek ze šestice uvedených států.
Druhé místo obsadil trh s multifunkčními zařízeními v České republice a třetím
největším trhem bylo Maďarsko. Celkem tyto tři země přesáhly 82 % celkového
objemu MFP trhu v CEE.
Uvedený region východní Evropy je podle analytiků IDC připravený masově
nakupovat multifunkční zařízení. Například v Chorvatsku a Polsku přesáhl objem
prodeje v roce 2003 dvojnásobek předcházející hodnoty a na Slovensku se prodej
téměř zdvojnásobil.
Inkoustové multifunkční produkty tvořily v roce 2003 přibližně tři čtvrtiny
objemu trhu, a zůstaly tak nejlépe prodávanou technologií. Stejnou pozici si
uchovají pravděpodobně i letos. Nejvíce si inkoustové přístroje oblíbily malé a
střední firmy, které koupí multifunkčních zařízení chtějí ušetřit peníze i
prostor. Přítomnost inkoustových multifunkčních zařízení v maloobchodních
řetězcích, agresivní propagace a cenová politika z těchto produktů podle IDC
dělá životaschopné konkurenty obyčejných inkoustových tiskáren. Naopak dražší
černobílá laserová zařízení představovala v minulém roce 61 % tržeb na trhu s
MFP.
Společnost HP si v roce 2003 udržela vedoucí pozici na trhu s produkty MFP.
Firma Lexmark si polepšila a skončila na druhé pozici, zatímco Canon klesl na
místo třetí. Celkově představovali tito tři výrobci více než čtyři pětiny
objemu trhu v roce 2003. Trh je podle analytiků stále nezralý a nabízí možnosti
i ostatním. Zatímco menší výrobci se budou snažit dostat své produkty do
maloobchodních sítí a k velkým distributorům, střední a větší výrobci se zaměří
na dodávání kompletních dokumentových řešení, která pomáhají zefektivnit
pracovní procesy a snižují celkové náklady na dokumentaci.









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.