Microworkz: nahoru a dolů internetovou rychlostí

Firma Microworkz sice vznikla už v roce 1991, plné pozornosti médií se však těší až poslední rok, kdy několikrát r...


Firma Microworkz sice vznikla už v roce 1991, plné pozornosti médií se však
těší až poslední rok, kdy několikrát rozhýbala svět Internetu a osobních
počítačů. Dlužno dodat, že ne vždy v pozitivním slova smyslu. Poslední signály
mohou znamenat, že se situace kolem této firmy konečně jakýmsi způsobem
ustálila. Těžit by z toho měli hlavně zákazníci.
Od jednoho ke druhému
Hybnou silou firmy Microworkz je bezesporu její zakladatel, (spolu)majitel a
ředitel Rick Latman. Ten se před rokem rozhodl zahájit výrobu osobních
počítačů. První plnohodnotný TheWorkz ještě větší zájem neupoutal. S cenou 650
dolarů (bez monitoru) byl totiž jen jedním z mnoha srovnatelných strojů. Ba ani
druhý pokus zPC nabízený ve třech variantách od 400 do 800 dolarů (opět bez
monitoru) ještě větší kruhy na vodě nevyvolal. To se podařilo až na třetí pokus.
První velká vlna
Začátkem letošního roku se začalo proslýchat, že Microworkz chystá něco opravdu
zajímavého. Postupně se vynořovaly různé informace, až se v předjaří objevilo
oficiální oznámení, že od dubna bude prodávána řada Webzter, a to za revoluční
cenu od 300 do 700 dolarů za kus. Opět bez monitoru, avšak s neomezeným ročním
připojením k Internetu v ceně 250 dolarů. Nejlevnější Webzter Jr. tak stál v
podstatě jen 50 dolarů.
To samozřejmě neuniklo pozornosti ani tisku, ani potenciálních zákazníků. Firma
Microworkz byla zaplavena tisíci objednávek. Zatímco plánovaná (v době
oficiálního zahájení prodeje se výrobní haly teprve dostavovaly) produkce byla
200 tisíc kusů měsíčně, za první měsíc obdržela firma 400 tisíc objednávek.
Jednoduchou aritmetikou zjistíme, že poptávka výrazně převýšila nabídku.
Když se konečně rozjela výroba naplno, začala už nedočkavější část kupujících
ztrácet trpělivost. Vázla výroba, vázly dodávky, vázly reklamace, zadrhávalo se
prostě vše. Firma rozšířila výrobní kapacity, přijala nové zaměstnance a
vyměnila téměř celé vedení.
Před oznámením dalších produktů už podle slov Ricka Latmana dokázala dodat nový
počítač do 7 dnů od objednávky. To však bylo trochu pozdě, protože počet
nespokojených zákazníků překročil únosnou mez a firma získala poměrně špatné
jméno.
Neslavný konec
Poslední ránu z milosti dostala rodina Webzterů od poskytovatele EarthLink,
který byl výhradním partnerem pro jejich připojování k Internetu. Ukázalo se
totiž, že hlavní užití těchto počítačů bylo namířeno jinam, než do Internetu. Z
tisíců prodaných strojů se k užívání služeb EarthLinku přihlásil jen necelý
jeden tisíc zájemců. To bylo pro EarthLink samozřejmě poněkud má-lo. Proto se s
Microworkz rozešel a zaměřil svou pozornost jiným směrem (nyní chystá prodej
dotovaných iMaců). Nový Webzter už si asi nikdo nekoupí. Tato kapitola je
jednou provždy uzavřena.
Změna ringu
Poučen z nedávné minulosti rozhodl se šéf firmy Microworkz k dalšímu kroku.
Tentokrát pro potenciální kupce připravil iToaster, který bude konkurovat spíš
WebTV než osobním počítačům. V malé šedé (časem i černé) krabičce je uložen
sice standardní hardware, původní operační systém je ale hybridem mezi BeOSem a
Linuxem.
Také všechny aplikace (internetový prohlížeč, poštovní program, textový editor,
tabulkový procesor a grafický editor) jsou původní, což s sebou nese výhody i
nevýhody. Sice jim zatím nehrozí viry, ale prohlížeč zároveň nepodporuje různé
přídavné moduly jako ShockWave, RealPlayer, QuickTime nebo Windows Media. A co
je už dnes na pováženou nelze zde přehrávat ani zvuk ve formátu MP3. Na tom
všem se podle slov zástupců firmy pracuje a chystá se i rozjezd vylepšené,
"multimediálnější" verze iToasteru, která by se měla objevit ještě do Vánoc.
iToaster je určen lidem, kteří si nechtějí lámat hlavu s počítači, ale zároveň
chtějí využívat Internet. Na tento počítač není možno instalovat nový software
(bude ke stažení pouze ze servisní stránky Microworkz, mimo jiné se chystají i
některé oblíbené hry ve stylu Dooma), na disk lze ukládat jenom data z
instalovaných programů a z Internetu.
Zapíná a vypíná se alespoň podle slov jeho tvůrců jako běžný domácí spotřebič a
s jednoduchým přídavným modulem jej lze připojit i k televiznímu přijímači.
Vlastní iToaster je tedy něco na způsob set-top boxu. Na pracovní ploše kterou
není možno upravovat je zhruba 20 ikon s odkazy na programy a na zdroje v
Internetu, se kterými se firma Microworkz dohodla na spolupráci. Tím tato
sestava opravdu silně připomíná přídavnou skříňku pro WebTV, oproti svým
konkurentům však nabízí nižší cenu a větší kvalitu obrazu (800 x x 600 bodů při
16 mil. barev oproti 640 x 480 u WebTV).
První dávka se skládá z 10 000 strojů, které jsou nabízeny výhradně z domovské
stránky Microworkz (http://www.micro workz.com/). Patronem pro připojení k
Internetu je tentokrát AT&T. Cena základní jednotky (bez monitoru za dalších
129 a modulu pro připojení k televizi za bezmála 30 dolarů) je stanovena na 199
dolarů. Přístup k Internetu je buď dotován reklamami, které mají vyhrazené
místo na obrazovce po celou dobu připojení k Internetu, nebo poplatkem necelých
12 dolarů měsíčně. I když firma původně chystala i jiné cenové modely, prozatím
od nich ustoupila.
Poučení
Jak je vidět, v Americe se dá velký interentový podnik rozjet i s málem. Část
vstupního kapitálu lze získat zejména díky kreditním kartám a systému placení
on-line. Zákazníci totiž platí za počítač v okamžiku objednávky, dostanou ho
ovšem až poté, co jej firma (za jejich peníze) vyrobí.
Protože u počítačů třídy PC jde spíše o montáž ze standardních dílů, je možno
použít systému dodávek "just in time", který klade minimální nároky na sklady a
tím také váže jen malou část peněz do skladových zásob. Pokud ovšem zmíněný
princip funguje i v praxi. Jak se ukázalo v tomto případě, nelze na dodavatele
stoprocentně spoléhat, tudíž celý systém může provozovat jen podnikatel se
silnými nervy.
Dalším poučením je fakt, že plnohodnotný počítač, který by měl být primárně
využíván pro přístup k Internetu, svůj účel většinou neplní. Pokud chce někdo
prodávat dotovaný počítač, musí si zákazníka zavázat na delší dobu a
složitějšími kličkami nebo musí vyrobit specializovaný stroj, který není
schopen ničeho jiného než právě práce v Síti. Jak přiznává sám Rick Latman,
jeho firma se z dosavadních chyb poučila a dále hodlá přistupovat k zákazníkům
i obchodním partnerům poněkud seriózněji.
9 2158 / pahn









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.