Mluvíme o penězích

Ve hře Dig od LucasArts, tvůrců mimořádně populárního Monkey Islandu a her s tematikou Hvězdných válek, ovládáte ...


Ve hře Dig od LucasArts, tvůrců mimořádně populárního Monkey Islandu a her s
tematikou Hvězdných válek, ovládáte kosmonauty zkoumající neznámou planetu.
Součástí vašeho vybavení je, kromě náramkového komunikátoru, kompasu a
podobných užitečných vymožeností, i počítačová hra Moon Lander. Cílem této hry
ve hře je přistát s danou zásobou paliva na měsíčním povrchu, tj. zažehnout
brzdicí trysky ve správnou chvíli na správnou dobu tak, aby přistávací modul
nevytvořil nový kráter na přivrácené straně.
To je odkaz na jednu z nejstarších počítačových her vůbec, Lunar Lander od
firmy Atari z roku 1979, která existovala i ve verzi pro programovatelné
kalkulátory. A letos, dvanáctého července, se Lunar Lander dožil další
reinkarnace, tentokrát pod jménem Lander. Zde ovládáte plně třírozměrný model
přistávacího modulu, dosedáte do realisticky zpodobněné krajiny, samozřejmostí
je větší počet přistávacích modulů, které máte k dispozici, a ještě větší
množství krajin, kam míříte.
Z tohoto místa by bylo možné odvinout možná zajímavou úvahu o současné módě
remaků starších počítačových her, uronit slzu nad neopakovatelnou "hratelností"
těchto klasických výtvorů, jíž se zaklínají redaktoři všech časopisů o
počítačových hrách.
Ale je tu ještě jeden aspekt. Během neuvěřitelně krátké doby vzniklo nové
odvětví zábavního průmyslu, které se dnes svým obratem může směle měřit s
filmovým nebo hudebním průmyslem. Tržby z prodeje videoher překonaly tržby z
filmů v západní Evropě už na začátku devadesátých let. Dvě největší britské
firmy, Eidos a Codemasters, utržily každá přes sto milionů dolarů (přes tři
miliardy korun), při zisku v řádech čtyřicet milionů dolarů (přes miliardu
korun). Jak vidíte, poměr zisku k obratu je, jako ostatně všude, kde se
prodávají myšlenky místo zboží, extrémně příznivý.
Viděno chladným okem finančního analytika představuje trh počítačových her
jedno z nejrychleji rostoucích odbytišť, kde investice sice nejsou bez rizika
což ovšem nejsou nikdy ale potenciální zisk je značný. Jistě proto není náhoda,
že velké firmy, které s oborem alespoň okrajově souvisejí, silně investují do
nákupu zavedených značek a firem. Příkladem je třeba hračkářský obr Hasbro
(drží mimo jiné práva na stolní hry společností Avalon Hill, Milton Bradley,
Parkers a další), který koupil Microprose (zavedený autor leteckých simulátorů
a strategických her), nebo aktivita filmových společností, jako je Fox
Interactive či LucasArts.
Poněkud jiná je situace v naší zemi. Pokud je autorovi článku známo, české
banky odmítají půjčit na jakýkoliv projekt, který není zaštítěn stoprocentní
zárukou, a investiční venture kapitál tu de facto neexistuje. Kromě toho panuje
přesvědčení, že vývojem a výrobou počítačových her není možné vydělávat peníze,
protože: a) to zaměstnance baví a každý ví, že zábava není žádná pořádná práce;
b) každý ví, že počítačové hry jsou ztráta času a nikdo je nehraje; c) i když
se hru nakrásně podaří vyvinout a vyrobit, stejně si ji nikdo nekoupí, protože
každý ví, že hry se jenom kradou.
Čtenář promine mírnou nadsázku v předchozím odstavci, ale skutečností zůstává,
že (i když to možná není přímo váš názor) tyto předsudky stále přetrvávají a
jsou překážkou (i když zdaleka nikoli jedinou) rozvoje tohoto odvětví v České
republice. Jedinou výjimkou a o to hodnotnější je úspěch firmy Illusion
Softworks v čele s Pavlem Vochozkou, kterou založila a financovala, což je pro
české poměry současnosti dosti typické, firma specializující se na vymáhání
nedobytných pohledávek, Cash Reform Group. Jejich první hra, Hidden &
Dangerous, se právě teď probíjí na vrcholky žebříčků prodejnosti v Evropě, a
věru, že si vede velmi zdatně.
Doufejme, že jejich úspěch přesvědčí i ostatní potenciální investory o tom, že
na tomto poli se naskýtá příležitost, která nebude trvat věčně.
9 2253 / orn









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.