Mobily se dobývají do letadel

Není to tak dávno, kdy se první mobilní telefony objevily v automobilech a posléze i v kapsách. Nyní se chystají dobý...


Není to tak dávno, kdy se první mobilní telefony objevily v automobilech a
posléze i v kapsách. Nyní se chystají dobýt další důležité území, kam měly
dosud vstup zakázán dopravní letadla. Průkopníkem je britská letecká společnost
Virgin Atlantic.
Mobilní telefony nás zaplavují i přes neustávající debaty a dohady o jejich
možné škodlivosti. Jejich rozšíření je již tak velké, že se prakticky nenajde
místnost, ve které by se alespoň jeden neukrýval. Dopravní letadla tak
zůstávala jedním z posledních míst, kde se ještě nedalo mobilně telefonovat.
Společnost Virgin Atlantic je však první, která zavedla nový systém jménem
CabinCall, vyvinutý britskými firmami BAE Systems a BT Aeronautical and Mobile
Services. A Američany asi zrovna nepotěší, že technologie je zatím určena pouze
pro evropský standard GSM. Alespoň v jedné oblasti se tak Evropa dostává na
čelo technologického vývoje...
Systém CabinCall sice neumožňuje využívat přímo mobilní telefon, ale umí si
načíst údaje z jeho identifikační karty a patřičné číslo přidělit telefonnímu
přístroji standardně zabudovanému v letadle. Majitel tak může nejen přijímat
příchozí hovory, ale i sám telefonovat. Poplatky za hovory jsou přitom
přičítány k tíži jeho účtu.
Zvolený přístup je co do vyzařování přívětivý k ostatním cestujícím, protože
nevypouští prakticky žádné elektromagnetické vlny. Spojení je zajištěno pro
celý letoun buď z pozemní stanice, nebo z družice, a je plně v moci posádky
letadla. Ta sice samozřejmě nemůže odposlouchávat hovory, avšak v případě, kdy
je telefonování nepřípustné, může prostě celou linku odpojit.
Stávající přenosová kapacita systému CabinCall dosahuje zatím 64 Kb/s a vystačí
tak spíše jen na běžné telefonní hovory, počítá se ovšem s jejím zvyšováním,
aby bylo možno využívat dalších technologií, které pronikají na mobilní
telefony (např. přístup k Internetu, audio na přání apod.).
Budoucnost ukáže, zda se nakonec prosadí přístup použitý v systému CabinCall,
anebo spíše model známý např. z metra, tedy s buňkou přímo v letounu, která by
umožňovala spojení všem mobilním telefonům. Ve druhém případě by však mohly
trpět nejen palubní přístroje, ale i všichni cestující, uzavření ve Faradayově
kleci letounu.
Dnešní omezení
Během startu a přistání je dnes v letadlech zakázáno používat všechna
elektronická zařízení, tedy i mobilní telefony. Zatímco notebooky, discmany
nebo Game Boye si však můžete po dobu letu pustit, v případě mobilních telefonů
to neplatí. Jejich používání je zakázáno po celou dobu letu.
Jsou k tomu především dva důvody. Tím prvním je potenciální možnost ovlivnění
palubních přístrojů, například výškoměru nebo vnitřních komunikačních
prostředků. Mobilní telefony mají navíc proměnlivý výkon vysílače, který roste
se vzdáleností od nejbližší buňky. Čím horší je prostředí, ve kterém mají
pracovat, tím silnější vlny vyzařují.
Druhým důvodem je problém s pozemními telefonními buňkami. I když dosah
některých přístrojů postačuje i při letech ve výšce kolem 10 km, hrozí
nebezpečí, že se jeden přístroj v letadle současně spojí s více buňkami, čímž
by rozfázoval a vyřadil z provozu celou síť v dané oblasti.
Konec oázy
I když dosud žádná studie škodlivost mikrovln na lidský organismus přímo
nedokázala, žádná ji ani přímo nepopřela. Proto budou v dohledné době na
telefony zřejmě vyznačovány hodnoty záření, které konkrétní přístroj vydává.
Výrobci mobilních telefonů se sami zasazují o zavedení systému včasného
varování. Jde nejen o varování uživatelů (kterým několik čísel obvykle stejně
řekne asi tolik jako údaj o obsahu dehtu v cigaretě), ale zejména o právní
ochranu výrobců. Ti se díky tomu vyhnou případným soudním žalobám postižených
uživatelů, jako k tomu dochází v případě kuřáků umírajících na rakovinu plic.
Stále ovšem zůstávají i pasivní telefonisté, kteří jsou vystaveni vlivům záření
bez vlastního přičinění. A tak, třebaže odpůrci mobilních telefonů přišli v
případě letadel o jednu z posledních oáz, kam tato technologie dosud nedosáhla,
lze předpokládat, že pro ně budou zavedena náležitě odstíněná oddělení. Abychom
dovedli analogii s cigaretami do lehce extrémní polohy: Lze si představit i to,
že se situace postupně vyvine jako v případě kouření až k celým nemobilujícím
letům.
A co Bluetooth?
Zatímco mobilní telefony vyzařují mikrovlny na velké vzdálenosti, bezdrátový
komunikační protokol Bluetooth působí jen v malém okruhu. Protože jej ale budou
v dohledné době podporovat téměř všechny přenosné přístroje, lze při jejich
větší koncentraci očekávat zvýšenou hladinu záření v letadlech. Ta by mohla
nepříznivě ovlivňovat palubní zařízení, a tím i ohrožovat bezpečnost
cestujících.
V tomto směru proto probíhá řada jednání zástupců leteckých společností s
výrobci přenosných zařízení. Jedním z možných řešení je možnost automaticky
vypínat tuto komunikaci v letounech. Dalším je odstínění palubních přístrojů, v
tomto případě se ovšem neřeší otázka vlivu na cestující.
0 2135 / pahn









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.