MP3: Piráti a byznysmeniPavel Houser

Napster, Gnutella a další často skloňovaná jména programů tohoto typu mají minimálně dvě tváře: jednu dobře vidi...


Napster, Gnutella a další často skloňovaná jména programů tohoto typu mají
minimálně dvě tváře: jednu dobře viditelnou, která souvisí s porušováním
autorských práv a pirátským šířením hudebních nahrávek. Odvrácená tvář však
současně předznamenává výrazný technologický posun, další revoluci ve sdílení
informací.
Studie, provedená nedávno společností VNU Entertainment and Marketing
Solutions, zjistila, že mezi lednem 1997 a březnem 2000 poklesly tržby za
prodej hudebních CD v "kamenných" obchodech nacházejících se do 5 mil kolem
amerických univerzitních kolejí/městeček ("kampusů"). Viník tohoto poklesu byl
nasnadě: programy umožňující pirátské šíření hudby, např. Napster. Blíží se pro
hudební průmysl opravdu těžké chvíle?
CEO Napsteru Hank Barry ovšem vzápětí výsledky výše zmíněné studie zpochybnil.
Řekl, že zjištěný pokles nemá nic společného s Napsterem, ale jde spíše o to,
že lidé si stále více kupují hudbu on-line (buď přímo v elektronické podobě,
nebo posléze doručenou na klasickém CD) a ve velkých retailových obchodech typu
Wal-Martu. Navíc může být pokles prodeje způsoben i tím, že ceny klasických
cédéček se v USA za poslední tři roky údajně podstatně zvýšily.
Napster není jediný
Vývojáři v Nullsoftu (firma známá zejména jako tvůrce MP3 přehrávače Winamp)
vyvinuli něco na první pohled podobného Napsteru, program jménem Gnutella. Na
rozdíl od Napsteru neslouží Gnutella jen ke sdílení nahrávek ve formátu MP3,
ale pro výměnu souborů jakéhokoliv typu. K hudebnímu pirátství se přidalo
zejména šíření erotických obrázků.
America Online po koupi Nullsoftu další vývoj této aplikace zastavila. Stalo se
to zejména v souvislosti s fúzí mezi AOL a mediálním gigantem Time Warner.
Protože společnost Time Warner patří k předním producentům hudebních CD,
nechtěla se AOL s ohledem na svého partnera podílet na vývoji programu
zneužívaného pro hudební pirátství.
Zásah AOL však přišel pozdě, Pandořina skřínka již byla otevřena. Gnutella
pronikla mezi uživatele Internetu. Za pomoci zpětného inženýrství byl vzápětí k
dispozici zdrojový kód a klony Gnutelly šířené pod licencí Open Source
zaplavily Síť.
Ukázalo se, že s Gnutellou je ještě těžší pořízení než s Napsterem. Zatímco
Metallica mohla předat provozovatelům Napsteru seznam lidí, kteří porušovali
její copyright, a Napster tyto uživatele následně ze systému vyřadil, v případě
Gnutelly odpovědný provozovatel služby vůbec neexistuje. Hudební skupiny a
vydavatelské společnosti mohou jen těžko hledat subjekt, který by následně
zavalily stížnostmi (či žalobami). Open Source software má v tomto případě
černou tečku v podobě ne právě následováníhodného projektu.
Lze předpokládat, že poškozované subjekty problém pirátství nakonec nějak
zvládnou. Brzy se jistě objeví nějaké cesty pro bezpečnou elektronickou
distribuci hudby. Podívejme se ale na druhou stránku věci: Napster a Gnutella
představují i revoluci ve sdílení informací, internetovém vyhledávání a obecně
v elektronickém byznysu jako takovém.
Vyhledávání dnes a zítra
Zatímco dnešní internetová vyhledávací služba vám ukazuje nikoliv on-line stav,
ale situaci ve své databázi, modernější komunikační technologie se přibližují
zrcadlení situace skutečně v reálném čase. Namísto centrální databáze přichází
decentralizovaná architektura, kdy se připojený počítač začíná ptát těch
okolních, zjišťovat, který z nich je právě on-line a jaká je jeho aktuální
nabídka. Každý z těchto tázaných počítačů je opět připojen k několika dalším,
kterým přeposílá dotazy.
Objevují se již první nesmělé náznaky vyhledávacích strojů, které využívají
tuto decentralizovanou architekturu, např. tzv. InfraSearch. Servery, které se
budou chtít stát součástí celé sítě, u sebe instalují kus kódu, jenž bude
dotazy předávat dál. Protože bude prohledávána přímo databáze serverů a nikoliv
jen statické stránky, odpadnou navíc problémy současných vyhledávacích služeb,
které se mnohdy nemohou dostat k dynamicky generovanému obsahu (výsledek
odpovědi serverů na specifické dotazy apod.).
Změní se i e-business
Gnutella nepředstavuje tedy jen problém hudebního průmyslu, ale i výzvu a časem
zřejmě i útok proti stávajícím internetovým velmocem typu Yahoo. Nejde o to, že
by nové technologie měly nějak zahubit elektronický byznys právě naopak. Např.
možnost dostat se co nejrychleji k aktuálním nabídkám elektronických obchodů či
aukcí dodá e-businessu nové možnosti. Každý právě připojený počítač se bude
moci stát něčím na způsob aukčního serveru. V tomto smyslu se jako první o
pozitivním přínosu programů pro sdílení informací vyjádřil zakladatel
společnosti Netscape Marc Adreessen.
Nové technologie jsou zde: kdo přijde jako první nejen s idejemi, ale i přímo s
použitelnými produkty a službami, získá nezanedbatelnou konkurenční výhodu. Z
tohoto hlediska se jeví možná ne právě šťastný postup firmy America Online.
Neudělala chybu, když dala od Gnutelly ruce pryč?
Marc Andreessen již u AOL (kam se dostal po akvizici Netscapu) nepracuje a
otázka, kdo a jak jako první využije "pirátské" technologie v e-businessu,
zůstává otevřená...
0 0157 / pahn









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.