Multimédia: pohled do budoucnosti

Před pár lety mě u kamaráda počítačového fanatika při pohledu na jeho malý pokojík s počítačem a dvěma monitory...


Před pár lety mě u kamaráda počítačového fanatika při pohledu na jeho malý
pokojík s počítačem a dvěma monitory a navíc velkým televizorem a
nepostradatelnou hi-fi věží napadlo, zda by se tahle všechna, na první pohled
nesourodá zařízení nedala nějakým způsobem spojit do jednoho univerzálního
zobrazovače a přehrávače.
Kamarád si nad mojí laickou otázkou pouze zaklepal na čelo s tím, že se
správnou kartou a jednoduchým propojením udělá stejně jedno z druhého a naopak
a hudbu si může pustit, kde chce. Proto jsem se po letech v duchu zatetelil nad
zprávou Microsoftu, který se rozhodl sestrojit něco obdobného domácí centrum
zábavy. O této poslední a ještě náležitě horké multimediální novince a o řadě
dalších inovacích ve světě multimédií se můžete dočíst v našem článku.
Co vlastně předcházelo dnešním vysoce výkonným multimediálním PC? A co to vůbec
multimédia jsou? Ve svém prapůvodním smyslu slova byla multimédia považována za
sjednocení textu, obrázků, grafiky, zvuku, animace a videa za účelem
zprostředkování nějaké informace. První náznak vzniku multimédií můžeme datovat
do doby asi tak před 25 lety, kdy se počítače přestaly používat pouze k
výpočtům a zpracování jednoduchých textů, ale také k práci s grafikou. Ovšem
bouřlivý rozvoj nastal až o celé desetiletí později, kdy se dostala ke slovu
tzv. média dynamická, do kterých patří video, audio či animace.
Dnes již multimediální zařízení využívají většinu našich smyslů zrak, sluch,
hmat a jsem sám zvědav, kdy budou náležitě využity i čich a chuť.

Tři slunce na nebi
Nedávná novinka mezi grafickými kartami Matrox Parhelia je zajímavá už tím, že
se v podstatě jedná o první 512bitový grafický čip. Ten je vyroben
0,15mikronovou technologií (stejně jako čipy ATI Radeon a nVidia GeForce4).
Kromě vysokého výkonu, který vám zajistí nezapomenutelné zážitky z počítačových
her, je tato karta výjimečná především tím, že podporuje tři zobrazovací
zařízení. Což souvisí s jejím pojmenováním slovo "parhelia" totiž znamená
náhodný atmosférický jev, kdy se pozorovateli na zemi zdá, že vidí hned tři
slunce najednou. Ve spojení s funkcí Surround Gaming, která umí roztáhnout
obraz do stran a dovolí širokoúhlý pohled na scénu, tak můžete ve 3D akcích
výrazně umocnit zážitek ze hry, neboť ji můžete sledovat také periferně na dvou
vedlejších monitorech (viz obrázek). Karta je proto vybavena dvěma DVI-I
konektory. To by vám na všechny tři monitory pochopitelně nestačilo, a tak je
ke kartě ještě přibalen speciální kabel s redukcemi na VGA, jenž rozbočí jeden
vývod z karty na dva. Nově také přichází Parhelia s rozlišením 10 bitů na
barevný kanál (RGB), zatím co se v běžné PC technice používá osmibitové. Díky
tomu stoupá nejen celkový počet současně zobrazitelných barev z 13 milionů na
celou jednu miliardu, ale hlavně dává grafickému systému dostatečnou rezervu
při výpočtu scény. Tím dochází k výrazně nižší barevné degradaci. Desetibitové
rozlišení je zachováno také ve výstupu na monitor a TV výstup.

Modrý paprsek
Již delší dobu se připravuje devět IT supergigantů (Hitachi, LG, Matshushita,
Pioneer, Philips, Samsung, Sharp, Sony a Thomson) na nový standard
velkokapacitních optických záznamových médií, který se nazývá Blu-ray disc. Ten
na první pohled zaujme předpokládanou kapacitou až 27 GB (případně přes 50 GB
na dvojvrstvém Blu-ray disku). Důležitou a podstatnou vlastností by mohl být
také přenos dat rychlostí 36 MB/s. Takto vysoké kapacity má být dosaženo jednak
díky kvalitnějším dvanácticentimetrovým médiím, ale především díky modrému
laseru (odtud také název), který pracuje na vyšší frekvenci a tedy dokáže číst
hustší záznam. Jen pro úplnost tloušťka jeho laseru je o pětinu menší než dnes
používaného červeného v DVD mechanikách. Tento krátkovlnný laser a ochranná
vrstva dovolují dosáhnout lepší čitelnosti a vyšší hustoty záznamu, přičemž
rozteč stop Blu-ray disku je pouhých 0,32 mm.
Blu-ray disk využívá všeobecně rozšířeného standardu komprese záznamu MPEG-2
Transport Stream. Na disk lze zapisovat videozáznam o vysokém rozlišení a
současně i jiná data. Kapacita nového média umožňuje uložení až třinácti hodin
záznamu v současném formátu, nicméně se počítá s nasazením pro digitální
televize s vysokým rozlišením, a tedy dobou záznamu na zhruba dnešní úrovni při
výrazném zvýšení kvality. Ovšem zůstává otázkou, v jaké cenové hladině se bude
Blu-ray disc pohybovat a zda se zákazníkům vyplatí investovat do "modré"
kvality. Licencování nového formátu má začít na jaře a s produkcí se počítá až
na přelomu let 2003 a 2004.

PlayStation 3
IBM, Sony a Toshiba v současnosti spolupracují na novém multimediálním
procesoru zatím nazývaném "Cell", který by se měl v budoucnosti stát jádrem
videoherní konzole Sony PlayStation 3. Na komerční produkci procesoru Cell však
nedojde dříve než koncem roku 2004. Pokud se podíváme blíže na již prozrazené
technické parametry, mluví se o schopnosti biliónu výpočtů za sekundu nebo o
síle jednoho teraflopu (přibližně 100x rychlejší než procesor Pentium 4 na
frekvenci 2,5 GHz). Navíc bude Cell odlišný od současné tradiční architektury
mikroprocesorů, podle posledních informací by mělo jít o několik jader
nezávisle pracujících na různých operacích, jako je například renderování
grafiky, soustředění se na zvukovou část nebo spravování širokopásmové
komunikace.

Mobil jako herní konzole?
Další trend, na který bychom rádi upozornili, se týká našich mobilních miláčků.
Kromě toho, že si na nich můžete dnes zahrát několik jednoduchých her, budete
si možná moci brzy zahrát na tramvajové zastávce bez problémů 3D hru jako třeba
Doom. Britská společnost TTPCom si totiž při jedné své zakázce všimla, že až 80
procent světové produkce telefonů má stejné čipy, jako herní konzole Game Boy
Advance, na které běhá celá řada 2D a 3D her. Pokud TTPCom celou problematiku
dotáhne do konce, stanou se mobilní telefony nejenom komunikačním zařízením s
integrovanou kamerou a digitálním fotoaparátem, ale také takovým mobilním
centrem zábavy či přenosnou malou "herní konzolí". Vše bude také záležet na
přístupu hlavních výrobců mobilních telefonů, protože důležitá bude i kvalita a
velikost používaného displeje. Ovšem oblast her a zábavy patří mezi ty
nejlukrativnější v marketingovém portfoliu, takže se můžeme domnívat, že
mobilní 3D hry by se mohly objevit již koncem příštího roku.

Centrum zábavy
Máte také na stolku ve vašem obývacím pokoji zmatek s ovladači? Chcete zapnout
televizi a mačkáte tlačítka na ovladači vaší hi-fi věže? Už na začátku příštího
roku budete mít možnost pořídit si od společnosti Microsoft nový operační
systém Windows XP MediaCenter Edition (MCE), který vám umožní mít "vše v
jednom". Dodáván by měl být spolu s MCE kompatibilními počítači, které budou
vyráběny několika společnostmi, například Hewlett-Packard či Samsung.
Microsoftu se tak možná "podaří", že se počítač za pár let skutečně stane
běžnou součástí domácnosti a každý člen rodiny ho bude používat úplně stejně
jako ledničku nebo mikrovlnku. Vývojářům asi nedala spát možnost spojit
především výhody televize a přednosti počítačů do jednoho subjektu.
Tento operační systém pro chvíle volna a zábavy by měl spolu s vaším osobním
počítačem nahradit televizor, CD přehrávač, DVD či videorekordér. Samozřejmostí
je také promítání a editování vlastního videa nebo prohlížení, úprava a
uspořádávání vašich fotografií do alb. Vytvoříte si prostě vlastní domácí
multimediální centrum. Otázkou zůstává, kolik zákazníků se otočí k této
multimediální centralizaci zády, už kvůli tomu, že nebudou chtít poslat do
důchodu své současné elektronické miláčky (hi-fi věže, videorekordéry). Nebo se
jednoduše budou obávat, že při poruše centrálního PC si prostě nepustí ani
televizi, ani hudbu. S počítačem s nainstalovaným systémem MediaCenter Edition,
který vychází z Windows XP, bude dodáván také multimediální dálkový ovladač.
Ten vám nahradí myš i klávesnici zároveň.
Počítače s domácím operačním systémem Windows XP MediaCenter Edition jsou již
intenzivně testovány, v prodeji by se PC měly objevit nejdříve v Japonsku, do
Evropy asi dorazí až v průběhu příštího roku. Kromě toho připravuje Microsoft
také tzv. Media Pad s kódovým názvem Mira, což je v podstatě jakýsi tablet,
pomocí kterého budete moci ovládat centrální počítač (s nímž je tablet propojen
bezdrátově) z jakékoliv místnosti. Neodbytně se tedy blíží časy, kdy se vaše
centrum zábavy propojí s ledničkou, pračkou a myčkou nádobí a vznikne jakési
centrum domácnosti, ale to už by bylo téma pro jiný článek.









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.