Nastává soumrak bezplatného Internetu?

Americká internetová ekonomika v poslední době skomírá a táhne s sebou dolů i jednotlivé obchodní modely, na kterýc...


Americká internetová ekonomika v poslední době skomírá a táhne s sebou dolů i
jednotlivé obchodní modely, na kterých firmy až donedávna stavěly své byznys
plány. Zdá se, že jedním z pochybných modelů, který byl založen na získávání
masivní klientské základny za cenu vlastní provozní ztráty a ohromných
investic, jsou služby bezplatných poskytovatelů přístupu k Internetu. Americký
Internet zdarma
Vlnu pochybností na toto téma rozpoutala tradiční dot.com firma Yahoo 13.
listopadu 2000. Plánovanou fúzi v objemu milionů dolarů, k níž mělo dojít mezi
partnerským bezplatným ISP Spinway s dalším poskytovatelem Internetu zdarma,
společností 1stUp.com, vedení Yahoo stornovalo. Nově vzniklá aliance
Spinway-1stUp měla přitom disponovat 10 miliony registrovaných uživatelů a
poměrně renomovanými partnery společnostmi Costco Wholesale, Excite@Home a
Yahoo. Na americkém trhu zatím zbývají tři poslední firmy nabízející určité
formy bezplatného přístupu k Internetu BlueLight.com LLC, Juno Online Services
a NetZero. Během uplynulých dvou let byl model bezplatného přístupu k Internetu
velice módní záležitostí a jedním z nejrychleji rostoucích internetových
byznysů, počet "bezplatných" uživatelů Internetu dosáhl 14 milionů. Cíl těchto
ISP byl jednoznačný získat rozsáhlou klientskou základnu a vydělávat na jejich
e-komerčních aktivitách a příjmech z reklamy. Pád celého dot.com sektoru však
udělal své.
"Byli jsme jako plně naložený Boeing 747, který vzlétal ke své cestě přes
Pacifik," prohlásil Steve Seabolt, bývalý generální ředitel společnosti
Spinway, která disponovala 6 miliony uživatelů, než po neuskutečněné fúzi s
Yahoo ukončila svoji působnost. "V podstatě jsme neměli dostatek paliva a
nedostali jsme příležitost ho doplnit ani během letu. Naše zdroje docházely
příliš rychle, takže nebyl čas ani zastavit nebo provést korekci kurzu," dodal
dále. Závazky společnosti Spinway tak v prosinci 2000 převzala BlueLight,
on-line divize firmy K--mart. Již v druhé polovině února však oznámila svůj
záměr přejít na placený přístup k Internetu. Generální ředitel společnosti
BlueLight, Mark Goldstein, se však o bezplatném Internetu vyjádřil přesto
poměrně optimistickými slovy: "Internet zdarma je v podstatě jako mléko, nikdo
na něm přímo nezbohatne, ale je uloženo až v levém rohu prodejny, takže
potenciální zákazníci musejí projít kolem dalšího zboží, které si možná i
zakoupí."
Jak se daří ostatním hráčům na tomto trhu? Společnost Juno začala poskytovat
bezplatný e-mailový účet v roce 1996 a bezplatný přístup k Internetu o dva roky
později. I když tyto služby stále nabízí, současní zájemci o Internet zdarma
byli upozorněni, že Juno má pouze omezené kapacity a dostali na výběr: Buď
platit, nebo mít přístup pouze v nevytížených hodinách (brzy ráno), nebo počkat
na časově nijak nespecifikovaný nárůst kapacity sítě společnosti Juno. "O
ztrátu potenciálních zákazníků byste se neměli příliš strachovat, toto je
byznys a ne dobročinná organizace," komentoval současnou situaci generální
ředitel Charles Ardai. Poslední výše zmíněnou firmou je NetZero, která i přes
své trvalé ztráty (33,5 milionu dolarů za poslední čtvrtletí) a stagnující
příjmy dále sází na stávající obchodní model. V prosinci 2000 společnost
nicméně získala 1,6 milionu nových uživatelů především od bankrotující
konkurence. Mark Goldston, generální ředitel firmy NetZero, na adresu
konkurence říká: "Spinway neměla žádné příjmy, žádnou reklamu ani žádné
patenty, poměrně velké procento svých příjmů musela odevzdávat a všechny
náklady hradila sama. Neskončili kvůli tomu, že nabízeli služby zdarma, ale
proto, že se dělili o své příjmy se svými partnery." Kromě několika chytrých
obchodních tahů získala NetZero také investici ve výši 200 milionů dolarů. Ani
zde však není zřejmě všechno tak růžové, jak proklamuje vedení společnosti. V
současné době dokonce NetZero začíná nabízet svým zákazníkům nadstandardní
přístup zhruba za deset dolarů měsíčně.
Evropané a bezplatní ISP...
Kromě mnoha jiných témat byla na GSM konferenci ve francouzském Cannes
projednávána otázka bezplatného přístupu k Internetu a to jak prostřednictvím
tradičních metod, tak i s využitím 3G technologií typu GPRS či UMTS.
"AltaVista byla mojí chybou," zaznělo z úst předsedy konference, Listera Parka,
ředitele Free Internet Group, v souvislosti s propadákem britské pobočky
AltaVisty, která nabízela přístup k Internetu za paušální poplatek. Celý model
však ztroskotal 50 liber ročně bylo z hlediska příjmů prostě příliš málo.
S vlastními zkušenostmi se dále podělil Ajaz Ahmed, zakladatel Freeserve, která
již nyní patří pod francouzské Wanadoo. Freeserve začal působit jako ISP divize
firmy Dixons, distributora spotřební elektroniky. Přístup k Internetu byl
nabízen zdarma a měl být pokryt poplatky za telefonní hovory. Zvolený obchodní
model se však stal další neúspěšnou vizí. Mraky se však zatahují nejen v
Británii. S velkou pompou vstupovala na německý ISP trh firma T-Online, dceřiná
společnost Deutsche Telecom. O to horší ekonomické výsledky však zažívá za
fiskální rok 2000 předběžná ztráta ve výši 125 milionů euro v porovnání v 17,6
milionu euro zisku za rok 1999 je poměrně velký propad. Tyto negativní výsledky
jsou zčásti přičítány působení na zahraničních trzích, ale také nabídce
paušálních poplatků. Za rok 2000 příjmy společnosti činily 797,2 milionu euro.
Jediným pozitivním atributem těchto krachů zůstává fakt, že mohou sloužit jako
odstrašující příklad pro ostatní. "Na evropském kontinentě jsme si z příkladu
Freeserve vzali lekci neprofitovat z poplatků za telefonní hovory," prohlásil
Simon Hampton, ředitel společnosti AOL Europe pro styk s veřejností. "Zjistili
jsme, že bychom se měli vrátit k paušálnímu modelu a nechat naše zákazníky
zůstat on-line tak dlouho, jak oni chtějí," dodal dále. "Bezplatný" Internet u
nás
Situace na českém trhu je poněkud jiná: V současném extrémně konkurenčním
prostředí, kdy všichni přímí konkurenti Českého Telecomu žijí v očekávání úplné
liberalizace, není vůbec pravděpodobné, že by se stávající bezplatní
poskytovatelé odvážili poplatky za přístup k Internetu požadovat. Těžko však
říct, co nás v tomto ohledu očekává v budoucnu.
1 0443 / pah









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.