Nástup "m-commerce"

Když byli v dubnu loňského roku dotázáni představitelé operátorů sítí mobilních telefonů, kde očekávají nejvě...


Když byli v dubnu loňského roku dotázáni představitelé operátorů sítí mobilních
telefonů, kde očekávají největší rozvoj obchodních příležitostí pro letošní
rok, více než 20 % z nich odpovědělo "mobilní obchodování". Podle odhadů
zveřejněných společností Logica bude v roce 2000 nakupovat pomocí mobilních
telefonů více než 5 milionů Evropanů, kteří by měli celkem utratit přes 2,7
miliardy liber.
Zákazník potřebuje užívat zařízení tam, kde právě je a nebýt vázán na pevný
bankomat nebo pevnou telefonní linku, a zároveň nechce za toto zařízení znovu
platit právě těmto požadavkům vychází vstříc mobilní obchodování. Realizaci
podobného projektu umožnila teprve expanze používání mobilních telefonů, rozvoj
čipových karet schopných nést více aplikací zároveň, zahájení výroby
speciálních mobilních aparátů a rozvoj softwarových aplikací. A samozřejmě
dosažení dohod o standardech.
Mobilní obchodování je také názorným příkladem, jak rychlá může být cesta od
první myšlenky k využití produktu v běžném životě. Když v roce 1997 Logica a
provozovatel sítě mobilních telefonů Cellnet oznámily založení Globálního fóra
pro mobilní obchodování (Global Mobile Commerce Forum GMCF), nebyla k dispozici
dokonce ani přesná definice nového oboru. Ještě v témže roce zahájila Motorola
prodej dvouslotových aparátů, kam je možno pod telefonní kartu uložit ještě
čipovou bankovní kartu. Uživatel takového aparátu se spojí se svou bankou, zadá
PIN a z aparátu se může stát přenosný bankomat. První aplikace umožňovaly pouze
informovat se o stavu hotovosti, v projektu, který v loňském roce společně
realizovaly Cellnet, Logica a výrobce karet DeLaRue si zákazník může přečerpat
prostředky z konta na "elektronickou peněženku" umístěnou na téže kartě. další
možnosti otvírá schopnost čipových karet nést řadu aplikací, zároveň zákazník
by si mohl kupovat jízdenky, lístky do kina či třeba platit u benzinové pumpy.
Rozvoj mobilního obchodování se zrychluje: úmysl uvést na trh vlastní
dvouslotový mobilní telefon již oznámil Siemens, provoz dalšího systému
mobilního obchodování zahájil japonský operátor NTT DoCoMo... Vše nasvědčuje
tomu, že prognóza o 2,7 miliardách liber se splní. Mimochodem, právě
zveřejňování těchto odhadů bylo podstatnou součástí strategie, kterou GMCF pro
propagaci nového oboru zvolilo. Přibývá totiž bank i obchodních řetězců, které
si uvědomují, jak mohutným distribučním kanálem směrem k zákazníkům se čipové
karty ve spojení s mobilními telefony mohou stát. Konec konců, komu se podaří
umístit bankomat přímo do kapsy zákazníka?
9 0567 / darn









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.