Nástup mobilů, pozvolné hubnutí portálů

Týden na Internetu Dění kolem Napsteru, serveru MP3.com a na poli digitální hudby obecně, pokračující doklady o prop...


Týden na Internetu
Dění kolem Napsteru, serveru MP3.com a na poli digitální hudby obecně,
pokračující doklady o propojení světa Internetu a mobilních telefonů, po delší
době nějaké oznámení představitelů Seznamu především takový byl minulý
internetový týden.
Začnu onou již dávno zmiňovanou integrací internetových technologií se světem
mobilních telefonů. AT&T a British Telecommunications nabízejí přes mobilní
telefon přístup k e-mailovým účtům v Outlooku. Populární virtuální hlasatelka
Ananova byla v době celkové nedůvěry investorů k internetovým firmám prodána za
skutečně slušnou částku. Důvod? Kupec, kterým je firma Orange, chce tyto
technologie zabudovat do svých bezdrátových portálů.
Dalším lehce lechtivým dokladem, že stěhování Internetu na mobily již skutečně
probíhá, může být i vzrůstající množství serverů s erotickým obsahem, které
nabízejí i wapovou podobu zajímavý článek na toto téma najdete např. na
webových stránkách časopisu Internet (http: //www.inetmag.cz). Vzhledem k tomu,
jak jsou dnes ještě možnosti grafiky ve formátu WBMP omezené, se erotickým
obrázkům na displejích můžeme asi spíše usmívat, než že by působily nějak
jinak. Přinejmenším zde ale máme další doklad lehce kuriózní hravosti a
současně nesporné virtuozity, podobně, jako tomu bylo dříve třeba v tzv. "ASCI
artu".
Dění kolem Napsteru a serveru MP3.com je dnes spíše záležitostí právní než
technologickou. Přesto se však zdá, že obě kauzy dospívají k jakémusi
kompromisu. Na jedné straně je samozřejmě důležité neklást zbytečné restrikce a
využít možnosti nových technologií, na druhé straně však k tomu nemůže natrvalo
dojít porušováním autorských práv a proti vůli hudebních skupin či velkých
nahrávacích a distribučních společností.
Po vlně síťových počítačů nastupují levná internetová zařízení. Svoji vizi NC
se tedy rozhodl oprášit i CEO Oraclu Larry Ellison a představil tzv. New
Internet Computer. Je samozřejmě předčasné dnes usuzovat, jak se projekt ujme,
nebo nad ním dokonce lámat v zárodku hůl. Rád bych se však zastavil u
pojmenování zařízení. Anketa z webových stránek Computerworldu a Linuxworldu
(viz titulní strana a komentář na str. 5) totiž ukazuje, že symboly příliš
často používané v názvech mohou působit i kontraproduktivně. Koneckonců, zdá
se, že i Dell se nakonec rozhodl raději skončit se svým označením WebPC.
Tuzemské dění
Pojďme se teď podívat na dění u nás doma. Z mediálního stínu po určitém čase
mlčení vystoupil Seznam. Zatímco servery Atlas a Centrum hýřily v poslední době
stále novými oznámeními o neustálém rozšiřování portfolia služeb, Seznam mlčel
a zdálo se, že žije spíše ze své minulosti.
V tuto chvíli Seznam nabízí opravdu méně služeb než jeho konkurence. Že to ale
nemusí nijak vadit, o tom byl i komentář shrnující internetové dění v minulém
vydání CW. Většina uživatelů chce stejně především vyhledávat, kurzy akcií nebo
zprávy o počasí návštěvnost nijak radikálně nezvednou zatímco bezplatný
webhosting či webový e-mail sice přilákají řadu zájemců, ale nejsou příliš
zajímavé pro inzerenty.
Mimochodem, z tohoto pohledu je nová hlavní stránka Seznamu pouze s jediným
bannerem nestandardního malého formátu zcela logická. Kdo by se chtěl
prezentovat na místě, kam chodí zcela nespecifikovatelný uživatel a odkud
stejně návštěvník velmi rychle uteče stejně jako z přestupní stanice? Podíval
jsem se na hlavní stránku Atlasu i Centra našel jsem zde pouze bannery
propagující další služby těchto portálů (což samozřejmě neznamená, že zde
nerotují i komerční bannery, ale o něčem to přesto vypovídá). I fakt, že hlavní
stránka Seznamu je v porovnání s konkurencí mnohem méně "nabalená" (portálová),
se nakonec kupodivu může ukázat předností.
Poslední věc: Stále se spekuluje o možnosti, že Amazonu mohou rychle dojít
peníze a internetový svět se otřese v základech. Znamená to snad, že jsou
internetové firmy dnes celkově v nějaké krizi? Nemyslím si to. Spíše se na ně
začínají uplatňovat kritéria jako na ostatní podnikatelské subjekty a cílem
podnikání není samozřejmě zvyšovat obrat za cenu velkorysého rozhazování
napumpovaného rizikového kapitálu, ale vytvářet zisk.
Myslím, že můžeme jen spekulovat, které odvětví (ať už v rámci IT, nebo obecně)
získá do budoucna takovou skoro bezmeznou důvěru investorů, jakou měly určitý
čas internetové firmy.
0 1969 / pahn









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.