Návštěva u třetího operátora GSM

Londýnem bloumá skupina postav a křičí do svých mobilních telefonů cosi jako: "Wildfire, udělej mi laskavost. Jaké m...


Londýnem bloumá skupina postav a křičí do svých mobilních telefonů cosi jako:
"Wildfire, udělej mi laskavost. Jaké mám možnosti?" Co je to za lidi? Skupina
českých novinářů testující síť třetího mobilního operátora sítě GSM ve Velké
Británii. Operátora, který má ambice stát se třetím operátorem i v České
republice.
Ve Velké Británii stoupla během posledních dvou a půl let penetrace mobilních
telefonů z 12,2 % na 29,9 % (mobilní telefon tedy má nyní 29,9 lidí ze 100) a
svou síť GSM tu provozují 4 operátoři. Oním v úvodu zmíněným třetím operátorem
je společnost Orange, která má v Británii více než 3 miliony zákazníků a
současně nejrychleji rostoucí síť.
Čtveřici doplňují první Vodafone s cca 6 miliony, BT Cellnet s 5 miliony a
One2One s cca 2,5 miliony zákazníků. Od ledna tohoto roku funguje v Británii
přenositelnost čísel, což znamená, že si při přechodu od jednoho operátora ke
druhému můžete ponechat stávající číslo. To pochopitelně zvyšuje fluktuaci
uživatelů jednotlivých sítí a v úvodu zmíněná společnost Orange toho náležitě
využívá nabízí totiž svým zákazníkům nejen své tarify, ale také libovolný z
tarifů konkurence.
Orange vstupuje do klání o 3. licenci v České republice spolu s firmou GiTy,
která se zabývá dodávkami komplexních řešení v oblasti datových sítí a je také
provozovatelem veřejné datové sítě G-NET. GiTy má pobočky i v zahraničí.
Bezdrátová sekretářka
V úvodu jsme zmiňovali systém, který je schopen reagovat na hlasové povely
uživatele.
Jde o "osobní" bezdrátovou sekretářku" Wildfire, kterou společnost Orange
uvedla do provozu 16. června tohoto roku a se kterou má do budoucna velké plány.
V tomto okamžiku rozumí Wildfire pouze několika předdefinovaným frázím a umí
pracovat např. se zanechanými zprávami, zavolat zvolené osobě nebo spravovat
kontakty na další osoby. Do budoucna by se však mělo jednat o univerzálního
digitálního osobního asistenta, který je vám s mobilním telefonem kdykoli k
dispozici a je schopen nejen vytočit číslo, ale také uspořádat konferenční
hovor, přečíst došlou poštu nebo sdělit uživateli jeho denní plán. Důležitou
roli v této vizi pochopitelně hraje i miniaturizace mobilních telefonů do
podoby nenápadné náušnice.
Řada vizí společnosti se naplňuje v jejích laboratořích a v pokusném areálu v
Bristolu. V jedné testovací laboratoři, která přišla na takřka 20 milionů
dolarů, se testuje nejen infrastruktura od řady různých dodavatelů, ale také
všechny updaty softwaru pro síť. V celém areálu se testují systémy GPRS, které
jsou předstupněm ke 3. generaci komunikační sítě, i systémy skutečné 3.
generace, UMTS.
Zatímco služby GPRS by měly být zprovozněny v roce 2000, již letos se na
anglickém trhu zřejmě objeví první mobilní videotelefony. Zatím se jedná o
kombinaci PDA a videotelefonu, nabízejícího přenos 12 snímků/s (díky
speciálnímu kodeku pro rychlost přenosu 28,8 Kb/s). Zmíněné zařízení bude
využívat Windows CE 3.0, úhlopříčka displeje bude 10 cm a váha 350 g.
Zatímco videotelefon jsme ještě v provozu neviděli, novou Nokii 7110 s podporou
WAPu ano. Vyzkoušeli jsme různé aplikace tohoto protokolu, vč. možnosti čtení
aktualit, výsledků sportovních utkání, předpovědi počasí nebo televizního
programu. Velký rozmach této technologie lze očekávat u podnikových aplikací,
díky nimž bude možné například dálkově přistupovat ke kalendáři akcí, k
informacím o produktech firmy apod. WAP se také hodí pro nakupování po mobilní
síti nebo pro styk s bankou. A to vše v prostředí, které se čím dál tím více
přibližuje důvěrně známému Webu (nebo v této chvíli možná spíše Gopheru, ale s
možností přenosu a zobrazení grafiky).
Peníze zadarmo
Úspěch sítě nezajišťuje jenom vlastní vývoj, ale také (a zřejmě především)
kvalitní služby a výhodné tarify. Orange nabízí např. 1 minutu hovoru zdarma
navíc za každý přerušený hovor. Pokud se vám více líbí některý tarifní program
konkurence, Orange vám ho okamžitě nabídne i ve své síti. K dalším příjemným
nabídkám patří účtování hovoru po sekundách a možnost převodu neprovolaných
volných minut do příštího měsíce.
Pro podnikové uživatele je k dispozici nejen dnes už takřka samozřejmá možnost
příjmu faxů a dat, ale také Orange Assistant, který může osobně vyřizovat
přijímané hovory a vzápětí o tom podá textovou zprávu. Kdekoli ve Velké
Británii je navíc možno vyměnit nefungující telefon do 24 hodin, takže
nezůstanete bez spojení.
Další službou vhodnou nejen pro byznysmeny je "Every Phone". Tato služba
umožňuje přijímat hovory směřované na mobilní telefon na libovolném jiném
přístroji. Toto přesměrování lze přitom provést z mobilního telefonu Orange
nebo z jiného telefonu po zadání osobního hesla. Službu lze využít např. v
případě, kdy svůj mobilní přístroj někde zapomenete, když v něm dojdou baterie
nebo když ho potřebujete někomu půjčit třeba některému z členů rodiny. A když
už jsme u rodiny: Orange nabízí i možnost sdílení jednoho tarifu pro 2 telefony.
Za oponou
V Bristolu se kromě laboratoří nachází i síťové dohledové centrum a jedno z
callcenter, do kterého volá cca 70 tisíc lidí týdně. Celkový počet volání do
všech callcenter společnosti v Británii činí týdně více než 400 tisíc.
Zákazníci se tu dozvědí nejen informace o vlastní síti Orange, kterou mají
operátoři díky mapám pokrytí vč. jednotlivých BTS jako na dlani, ale i o
sítích, se kterými má Orange roaming. Tak jsme se mohli např. podívat na mapu
pokrytí České republiky EuroTelem a RadioMobilem a zjistit, co se o těchto
sítích dozvědí zahraniční návštěvníci České republiky. Nechyběly ani informace
o příslušných tarifech.
Ambice v České republice
Společnost Orange, jejímž největším vlastníkem je Hutchison Whampoa (44,8 %),
podniká nejen ve Velké Británii, ale s produkty označenými jejím logem je možné
se setkat i ve Švýcarsku, v Belgii, ve Francii, v Německu v Izraeli a v
Hongkongu.
"Když srovnám Českou republiku s ostatními zeměmi ve stejném regionu, pak ji
považuji za nejperspektivnější," uvedl při naší návštěvě Richard Moat,
International Group Director pro finance Orange. Atraktivitu naší země pro
provozování 3. mobilní sítě potvrzuje i počet účastníků výběrového řízení.
9 2121 / pen









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.