Nejde o miliardu - Microsoft míří k ERP a CRM

Když časně zjara 1997 vstupovala firma Great Plains Software (GPSI) jako IPO na americkou burzu, proběhla tato událost v


Když časně zjara 1997 vstupovala firma Great Plains Software (GPSI) jako IPO na
americkou burzu, proběhla tato událost víceméně bez povšimnutí. Její obrat
tehdy představoval "maličkých" 42,3 milionu dolarů. Na sklonku minulého roku
koupil přitom Microsoft stejnou firmu vyrábějící účetně-finanční software za
1,1 miliardy dolarů. Jaké okolnosti ovlivnily tento až zázračný vzestup firmy?
Na konci roku 1997 ohlásila GPSI skoro dvojnásobný nárůst zisku na akcii IPO se
tedy povedlo a noví akcionáři mohli být spokojeni. O rok později se Great
Plains Software objevila společně s J. D. Edwards vedle IBM. Jednalo se přitom
o pokus, jak nabídnout zákazníkům outsourcovaný finanční software. Aplikace
měla být provozována mimo síť a správu zákazníka, ten měl odebírat jen
transakční služby a neměl se starat o provoz IT. V plánech IBM se objevil také
finanční software společností SAP a Oracle. Pravděpodobně šlo tehdy o příliš
široký partnerský záběr, celý projekt každopádně nebyl příliš úspěšný.
Druhý pokus učinila IBM s firmou Cisco. Oba subjekty společně nabídly celé
řešení v oblasti správy financí formou outsourcingu. Další aktivity na tomto
poli už však podniklo Cisco s Microsoftem.
Celkově tedy můžeme najít paralelu snah firem IBM a Microsoft na vytvoření trhu
s outsourcovanými finančními službami. Ovšem k tomuto trhu mají Oracle i IBM
mnohem blíže než Microsoft. Shrnuto: Samotná akvizice Great Plains Microsoftem
není zajímavá ani tak ne kvůli té miliardě, ale spíše proto, že se Microsoft
poprvé pouští do byznysu, který vyžaduje zcela odlišný obchodní přístup.
Ředitel českého Microsoftu Jiří Devát ještě dodává: "Je třeba říci, že akvizice
společnosti Great Plains Software firmou Microsoft nebyla dosud schválena.
Jisté je, že její dosah na podmínky českého trhu bude dlouhodobý a pozvolný."
Microsoft je jako prodejce standardního softwaru zvyklý na partnerský kanál.
Koupí GPSI však bude muset tento způsob prodeje významně změnit a firma se
dostane do podobně těžké situace jako IBM budou v ní existovat dva naprosto
rozdílné obchodní principy. Ano, v Microsoftu (i v tom českém) existuje sice
již dnes divize odpovědná za největší zákazníky, ale GPSI byla koupena proto,
aby se Microsoft nemusel dělit o trh s jinými ASP. Podobné divize, které
realizují a prodávají služby přímo zákazníkovi a nevyužívají sítě svých
partnerů, má Compaq, IBM, HP i největší současný rival Microsoftu, firma Oracle.
Otázka tedy zní: Jak se nyní postaví Microsoft ke svým partnerům, kterým hodlá
jaksi sebrat část jejich byznysu? Bude schopen se přeorientovat na jiný druh
obchodního modelu? Jiří Devát dodává: "K akvizici došlo v zájmu podpory vzniku
nových řešení na budoucí platformě Microsoft .NET." Microsoft však nemůže
nechat na holičkách ani své současné aplikační partnery. "I zde nadále budeme
podporovat vznik a nasazení řešení i dalších partnerů na českém a slovenském
trhu. Naopak tato akvizice otvírá nový prostor našim současným partnerům pro
budování nových řešení v prostředí Microsoft .NET na velmi silně integrované a
bohaté business platformě," říká Devát. Akvizicí Great Plains navíc Microsoft
vytvoří trh outsourcingu CRM, tedy služeb, které jsou velice zajímavým novým
trhem pro ASP partnery.

Akvizice Great Plains Software
Akcie GPSI se v den oznámení uzavření obchodu zvedly z 9,63 na 44,94 dolaru.
Microsoft se díky nově vytvořené divizi Great Plains Division bude snažit
získat větší tržní podíl především na úkor Oraclu.
Jedná se o významný krok Microsoftu, kterým získává dalšího partnera do
portfolia budovaného v rámci strategie .NET.
Konkurenční CRM produkty: Online (Oracle), Clarify (Nortel), eFinance (Siebel),
eCenter (PeopleSoft).
1 0389 / pah









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.