Největší kolekce E-hudby na světě

Budoucnost hudby je spojena s Internetem, s výměnnými sítěmi, s přenosnými přehrávači MP3 a dalších digitálních ...


Budoucnost hudby je spojena s Internetem, s výměnnými sítěmi, s přenosnými
přehrávači MP3 a dalších digitálních formátů, se streaming médii proudícími do
mobilních telefonů. I klasická CD jsou zbožím, které se svou povahou hodí spíše
do webových obchodních domů než do klasických kamenných obchodů. Otázkou však
zůstává, jaké budou distribuční modely budoucí hudby a zejména pak podoba
souvisejícího ekonomického modelu. Bude snad hudba zdarma a pro její tvůrce
zůstanou jedinými zdroji příjmů doprovodné služby (koncerty, tištěné
materiály...)? Jakou roli budou mít dnešní nahrávací a hudební společnosti? A
co tolik diskutované pirátství?
Pavel Houser
Nejviditelnější špičkou ledovce kvasu na poli digitální hudby jsou dnes
samozřejmě soudní spory. RIAA versus Napster, Metallica versus Napster, UMG
versus MP3.com, MPAA kontra Scour to je obrovská záplava zkratek a hrozí, že se
v ní člověk utopí (proto se v tomto článku budeme snažit jednotlivým detailům
těchto procesů spíše vyhnout) a tyto jednotlivé kauzy mu jaksi zastřou podstatu
věci. Tu lze přitom redukovat na několik otázek: Nakolik ovlivní Internet
současné modely distribuce hudby? Jaká bude role distribučních a nahrávacích
společností? Jak se změní cena za hudbu pro koncového posluchače? Bude hudba
představovat zdroj příjmu pro své tvůrce-hudebníky, a pokud ano, jakým
způsobem? Nakolik je trend Open Source softwaru aplikovatelný i na digitální
hudbu? Zrodí se snad nějaká obrovská centrální hudební databanka, za přístup k
níž budou uživatelé platit paušálně? Pokusíme se odpovědět zejména na poslední
otázku. Zajímavým problémem pak zůstává propojení obrovských hudebních kolekcí
s technologií peer-to-peer sítí. V tomto případě však konkrétní model hodně
závisí na výsledcích soudních sporů. Ve chvíli uzávěrky tohoto vydání
Computerworldu je kauza Napster versus RIAA projednávána u odvolacího soudu.

Loudeye:
Impérium o velikosti 150 000 CD
pavel houser
Zřejmě největší hudební společnost na světě, Universal Music Group (UMG), si
vybrala software od společnosti Loudeye, aby jím byla zašifrována její obrovská
kolekce 14 000 audiotitulů a více než 30 000 videoklipů.
Rozhodnutí UMG o volbě Loudeye (jako "prefered digital-media solutions
partner", nejedná se tedy ani z jedné strany o exkluzivní dohodu) znamená, že
během několika týdnů bude celý komplexní archiv k dispozici pro účely streaming
médií a dalších modelů distribuce. Loudeye získává také právo disponovat s
30sekundovými ukázkami z každé skladby a nabízet je pro reklamní účely na
serverech, kde se prodávají klasická CD.
"UMG pochopila, že Internet je klíčovou částí jejího bysnysu," komentoval
uzavřenou dohodu CEO společnosti Loudeye Martin Tobias. Společnost Loudeye se
dnes sama označuje jako "digital-media infrastructure provider" a podle všeho
bude hrát klíčovou roli v šíření elektronické hudby příštího desetiletí. O
významu Loudeye svědčí i to, že do ní svorně investovali dva největší rivalové
současného Internetu, Microsoft i America Online. Další finanční injekce
dostala Loudeye od Intelu a televizních společností CBS a NBC. O spolupráci s
ní nyní usiluje také Sony a v budoucích projektech se hodlá angažovat i AT&T,
která může dát k dispozici svou rozsáhlou telekomunikační infrastrukturu.
Pravděpodobně největší kolekci hudebních titulů v digitální podobě, tzv.
Musicbank zahrnující více než 150 000 CD, dnes společně vlastní UMG a BMG
Entertainment. Loudeye dnes zaměstnává asi 300 lidí a disponuje takovým
hardwarovým a softwarovým vybavením, které je schopné automaticky zakódovat 15
000 CD a 100 filmů týdně. I digitalizace ohromného souboru Musicbank je tedy
zvládnutelná o něco rychleji než za týden. Vytváření obrovských hudebních
archivů nestojí nic v cestě.
Co musí Loudeye nebo jiní partneři nahrávacím a distribučním firmám poskytnout?
Hudební společnosti mají kromě kódování do bezpečně distribuovatelné podoby na
své partnery ještě další požadavky, zahrnující víceméně "kompletní backend".
Sem patří např. schopnost distribuovat obsah v maximálním počtu streaming
formátů. Kromě předplacených kanálů by v budoucích obřích hudebních skladech
měly být uloženy i skladby, které si uživatelé zakoupili jednotlivě. V systému
budou pak svému majiteli přístupné odkudkoliv. Takto centralizovaná
architektura, podobná třeba systému hlasových schránek mobilních telefonů, je
jakýmsi protipólem současně se vyvíjejících peer-to-peer sítí. Zajímavým úkolem
do budoucna je obě tyto koncepce vhodně propojit.

Nejen formát pirátů
O tom, že MP3 neznamená jenom formát pirátů, se pokouší přesvědčit řada
zahraničních i tuzemských serverů. Jedním z nich je např. MP3Shop.cz, kde lze
najít zčásti zdarma a zčásti za peníze např. tolkienovské písničky Jima Čerta
nebo hudbu skupiny Tichá dohoda. Je třeba říct, že ceny jsou velmi mírné,
jednotlivé skladby vyjdou na 10 Kč, celé album ve formátu MP3 se pak prodává
kolem 170 Kč. MP3Shop navíc uzavřel i smlouvu s OSA (Ochranný svaz autorský pro
práva k dílům hudebním). Je to údajně první server tohoto typu v ČR, který má
podobnou dohodu.
Jako příklad legálních MP3 záznamů lze uvést i následující perličku: Světoznámá
rocková skupina Smashing Pumpkins při vydání své poslední desky nechala
distribuci alba čistě na aktivitě fanoušků. Muzikanti pouze vylisovali 25
gramofonových desek s hudebním záznamem a rozdali je několika příznivcům s tím,
ať je šíří dál výraz MP3 sice přímo nepadl, ale předpokládá se samozřejmě
kopírování především tímto způsobem.
MP3 jistě není tím jediným formátem, minimálně jsou zde multimediální
technologie společností Microsoft (platforma Windows Media Technologies) a
RealNetworks. Navíc MP3 je i přes variabilitu rozhraní některých přehrávačů
(skinovatelnost) a funkcí umožňujících vizualizaci hudby stále "jen" formátem
zvukovým. V budoucnu však omezení daná přenosovými kapacitami padnou a na
významu získá podoba klipů, tedy kombinovaný audio a videosignál. S tím, že
samozřejmě ne vždy (např. na mobilním telefonu) využijete obě složky.

Šifra za 10 000 dolarů
Už téměř měsíc probíhá netradiční hackerské klání o to, komu se podaří prolomit
nové způsoby kódování hudebních souborů. Vyhlašovatelem soutěže je Secure
Digital Music Initiative (SDMI), která se rozhodla rozdělit mezi úspěšné
hackery částku 10 000 dolarů.
Ještě před začátkem akce se objevil protest ze strany redaktora Linux Journalu
Dona Martiho. Vyzval všechny uživatele Linuxu k bojkotu akce, protože podle
jeho slov jde o využívání hackerů k tomu, aby uživatelům znemožnili pořizování
legálních kopií nahrávek. Marti v otevřeném dopise pořadatelům označil sám sebe
za uživatele, který poctivě platí za všechny pořízené nahrávky a v nutných
případech si vytváří jejich záložní kopie. V případě, že nahrávka toto
zálohování neumožní, půjde dle jeho názoru o zásah proti jeho právům.
Probíhající hackerská soutěž je jedním z důsledků toho, že nahrávací
společnosti v minulosti podcenily moc Internetu. S několikaletým zpožděním se
nyní pokoušejí nalézt způsob, jak uchránit své nahrávky před nelegálním
kopírováním. Snaha o vytvoření formátu, jenž by podobnému šíření zabránil, je
proto napjatě sledována.

MP3 v číslech
Na fenomén MP3 jsme se zeptali v několika anketách na našich webových stránkách
i ve spolupráci se společností AISA, která své dotazy směruje na obecnou
populaci. Obrovský rozdíl mezi výsledky obou anket ukazují grafy. MP3 lze tedy
s trochou nadsázky označit za formát "jen pro zasvěcené", který většina
obyvatel této země ani nezná jménem.

Další zdroje informací
Nahrávací a distribuční společnosti
http://www.riaa.com Recording Industry Association of America, RIAA
http://www.mpaa.org Moving Picture Association of America, MPAA
http://www.bmg.com BMG Entertainment
http://www.umusic.com Universal Music Group
http://www.sonymusic.com SonyMusic
http://www.timewarner.com Time Warner, společnost, která uzavřela dohodu o fúzi
s America Online
Některé výměnné peer-to-peer sítě
http://www.napster.com Napster
http://www.napigator.com Napigator
http://gnutella.nerherd.net Gnutella
http://www.aimster.com Aimster
Další zdroje:
http://www.osa.cz Ochranný svaz autorských práv ČR
http://www.cdnow.com CDNow, zřejmě největší internetová prodejna CD; i na ní se
však projevil propad akcií internetových firem a firma byla nakonec koupena
německým Bertelsmannem "jen" za zhruba 100 milionů dolarů.
http://www.amazon.com Amazon neprodává jen knihy, ale i CD
http://www.mp3.com server MP3.com, ideální rozcestník pro digitální hudbu,
poněkud neprávem známý především díky žalované službě My.MP3.com
0 2719 / pah









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.