Nesmrtelné adventury

Hledáte-li symbol pro žánr adventur, narazíte dříve či později na Sierru. Firmu, která nejen že v herním průmyslu ...


Hledáte-li symbol pro žánr adventur, narazíte dříve či později na Sierru.
Firmu, která nejen že v herním průmyslu přežila již téměř dvě dekády, ale navíc
podstatnou měrou přispěla k současné podobě toho, čemu říkáme adventury.
Mluvit o této společnosti má svůj smysl. Právě nyní totiž Sierra vydává hned
několik významných titulů, které navazují na herní série zasahující do počátku
90. či poloviny 80. let. Jsou to 8. díl Kings Questu, páté pokračování Quest
for Glory a pokračování Betrayal at Krondor Return to Krondor.
Pohled zpět
Píše se rok 1979. Roberta Williamsová, žena Kena Williamse a spoluzakladatelka
společnosti On-Line Systems, se zamilovala do textových adventure her, které
již téměř 10 let (přesněji řečeno od prvních krůčků Zorka v roce 1969) udivují
a baví počítačové nadšence. Rozhodne se, že napíše scénář pro vlastní
adventuru, která ale nebude obsahovat jen text, ale i grafiku. Přesvědčuje
svého muže, který nakonec souhlasí a programuje hru. 5. května 1980 je vydána
první grafická adventura pro počítač Apple II - mix krimi a hororu nazvaný
Mystery House. Brzy poté mění společnost název na Sierra On-line a postupně se
stále více soustředí na herní software. Vzniká tak nový fenomén grafických
adventur, jehož vůdčí osobností je právě Roberta Williamsová jedna z nemnoha
významných žen herní historie.
Adventury přežívají
Asi nejklasičtější novou advenurou je 5. pokračování Quest for Glory; hry,
která skloubila prvky adventury a RPG do zajímavého celku. I tentokrát se hráč
vydává v podobě bojovníka, mága či zloděje na cestu po Mordavii, zkoumat nové
záhady a plnit mnoho úkolů. Quest for Glory je skutečným návratem klasiky,
která nezůstala současné technologii nic dlužná a předvádí nádhernou grafiku,
zvuk i příběh ostatně na hře pracoval po několik let 70členný tým.
Zatímco Quest for Glory se stále drží osvědčených prvků, které se za posledních
10 let ve své podstatě nezměnily, 8. díl asi nejslavnější ságy Sierry Kings
Quest má jen málo společného se svými předchůdci. Roberta Williamsová se
rozhodla kompletně změnit herní styl a tak je Kings Quest 8: Mask of eternity
jedním z titulů, které se dočkaly 3. rozměru. Fandové klasických Kings Questů
a adventur tím možná mohou být zklamáni, ale hra se tím na druhou stranu
otevřela širokému publiku, které preferuje snazší hry či 3D zpracování.
Třetím titulem, jenž znamená návrat Sierry ke své dávné historii, je RPG hra
Return to Krondor. Příběh byl vytvořen i u nás známým fantasy spisovatelem R.
E. Feistem a je zasazen (stejně jako předchozí Betrayal at Krondor z roku 1993)
do bájného světa Midkemie. Return to krondor se sice svým zpracováním dost liší
od dílu prvního hra se odehrává v lokacích, ve stylu Alone in the Dark. Nic to
ale nemění na faktu, že se jedná o hru s báječným příběhem, spoustou náročných
soubojů a výbornou atmosférou. Fandové žánru sice opět trochu zapláčou nad
přílišnou jednoduchostí, průměrný hráč ale bude spíš spokojen.
Adventury jsou žánr dnes poněkud opomíjený. To je ale škoda, protože mohou být
báječnou zábavou zejména pro ty, kdo vládnou angličtinou. O to příjemnější je,
že se v poslední době objevilo několik titulů, které ukázaly, že adventury
stále své místo mezi hrami mají a snad si toto místo do budoucna i udrží.
Přinejmenším pokud bude existovat Sierra, firma, jež dala světu grafickou
adventuru.
9 0152 / or









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.