Nevyzpytatelné formy on-line reklamy

Na českém Internetu se objevují nové formy reklamy, diskutuje se o bezpečnosti webových freemailů, změny nastávají v...


Na českém Internetu se objevují nové formy reklamy, diskutuje se o bezpečnosti
webových freemailů, změny nastávají v oblasti šíření digitální hudby a v té či
oné podobě pokračuje celá řada dalších kauz. Po "vstupní", neproklikávací
reklamě se na serveru Lupa začala objevovat inzerce zcela nového typu objekt,
který se "volně" pohybuje po stránce.
Proti tomuto druhu on-line reklamy se jistě zvedne poměrně ostrá kritika,
protože objekt má vlastně "celostránkovou" působnost. Osobní názor: Zhlédnutí
reklamy je jednou z věcí, kterými se tvůrcům serveru můžete odvděčit za jejich
práci. Proto mi přijde v jistém ohledu nevhodné používat antibannerový
software. Na druhé straně: Výhoda klasických proužků byla v tom, že měly přesně
vymezenou plochu, a šlo tedy snadno odlišit inzertní obsah od původního článku.
Nové formy internetové reklamy budou zcela v pořádku, pokud si zachovají tuto
vlastnost. Je zřejmě třeba vytvořit "standardizované" prostředí, které by
dokázalo oddělit inzerci od vlastního obsahu. Není třeba příliš pochybovat o
tom, že takové prostředí také skutečně vznikne. Aktuální se opět stala otázka
bezpečnosti webové pošty. Z hlediska bezpečnostních chyb na českých freemailech
vycházelo Centrum dosud s čistým štítem. Nyní se jedna závada projevila i zde
za určitých, ovšem velmi speciálních okolností (odeslání URL stránky po
přihlášení) bylo možné číst cizí poštu. Kauza s sebou samozřejmě nese celou
řadu otazníků. Například: Nakolik jsou za podobné problémy zodpovědní samotní
uživatelé (to se týká mj. i otázky virů, volby hesla, kontrolních otázek...)?
Každopádně však řada lidí využívá freemailů jako přesměrování na "vlastní"
adresu, a přes webový mail tedy mohou procházet i skutečně citlivá data.
Podstatné změny se odehrávají i v oblasti elektronické hudby. Universal, jedna
z firem z velké hudební pětky, pohltila servery EMusic a MP3.com. Napster dnes
patří do skupiny, kterou kromě velkých nahrávacích společností "zastřešuje" po
softwarové stránce RealNetworks. Otázkou je samozřejmě i budoucnost
zabezpečených formátů a technologií, které prosazuje Microsoft či IBM.
Každopádně se zdá, že zlatá éra formátu MP3 je u konce. V tuto chvíli je ovšem
složité předpovídat, co nakonec vzejde z komplikovaných vztahů firem Microsoft,
RealNetworks, America Online, IBM a velkých nahrávacích společností. Napster
dnes už navíc není jedinou peer-to-peer sítí, takže i zde se ještě můžeme
dočkat nejednoho překvapení. V tuto chvíli se však zdá, že situace na trhu
on-line hudby se stabilizuje a vedoucí roli zde postupně přebírají velké firmy
bez ohledu na to, zda je primárním předmětem jejich podnikání hudba nebo
software.
Jen stručně stojí za zmínku některé další události, o nichž zčásti píšeme na
jiných místech Computerworldu: Český Internet samozřejmě reflektoval další
jiskření na poli Microsoft Open Source (představitelé Microsoftu tentokrát
přilili oleje do ohně tím, že otevřený kód označili rovnou za rakovinu),
pokračující příběh serveru ss-mann.cz či www.dagmarhavlova.cz (v době psaní
tohoto komentáře byly obě adresy nefunkční). Za pozornost stojí i fakt, že
sdružení na obranu spotřebitelů tvrdí, že převažující část českých
internetových obchodů porušuje zákon. Pro většinu výše uvedených sporů však dle
mého názoru platí, že jsou v jistém ohledu "uzavřené do sebe", argumenty se
pohybují v již mnohokrát vyřčených vzorcích a jaksi v bludném kruhu. Přesto
však jakousi výpovědní hodnotu mají. Ukazuje se, že i český Internet začíná
stále více reflektovat okolní svět, a tak se namísto sporu mezi PHP a ASP
postupně stávají dominantou třeba průzkumy politických preferencí uživatelů
Internetu (právě podnikla např. firma Taylor Nelson Sofres). Zda je ono
"rozmetání hranic" stávající virtuálního ostrůvku důvodem k radosti nebo
povzdechu, se neodvažuji posoudit.
1 0984 / pah









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.