Nic nového pod sluncem

Položili jsme otázku dvěma zástupcům významných telekomunikačních operátorů působících v České republice, kter...


Položili jsme otázku dvěma zástupcům významných telekomunikačních operátorů
působících v České republice, která zněla: Co si myslíte o problémech WorldComu
a jaký předpokládáte další vývoj?
Osobně nejsem překvapen finančními problémy telekomunikačních firem. Je ovšem
pravda, že jsem neočekával takovou rychlost a hloubku. V každém případě je
třeba si uvědomit, že konsolidace nastala minimálně již v loňském roce. Dříve
platilo pravidlo (a to nejen u negativních jevů), že co nastalo v Americe, se
dostalo do Evropy za cca 2 roky, a další 2 roky trvalo, než se to dostalo k
nám. Později se Česká republika přiblížila Evropě. Ale telekomunikace a zejména
wholesale a mezinárodní carrier operátoři neznají hranice ani časová pásma. Můj
osobní odhad je, že konsolidace trhu bude trvat ještě minimálně několik měsíců.
Přežijí firmy, které budou splňovat zejména následující body:
- Vlastnictví infrastruktury snižuje významně operační (režijní) náklady.
- Nízká zadluženost umožňuje pokračovat v investicích, vývoji nových služeb a
nových řešení.
- Dlouhodobý plán majitelů působit v telekomunikacích a investovat dále v oboru
- ne se přesunout do oblasti, kde návratnost investic může být rychlejší.
- Neprodávat svoje služby pod cenou, jestliže firma nechce mít jen krátkodobou
strategii rozvoje...
Před pár lety byly během "dotcomové" mánie telekomunikace pokládány za zlaté
vejce. Obrovské investice a přetlak nabídky přinesly rychlé vystřízlivění.
Bohužel, řada majitelů extrapolovala výsledky, a jelikož první roky rostou
exponenciálně, pak nikdo nechtěl ukázat stagnaci nebo dokonce pokles obratu. Po
odchodu menších lokálních firem z trhu (v ČR například Zephyr, Kiwwi apod.)
byli samozřejmě zasaženi i velcí hráči. Obzvlášť pak americké firmy. Nerad bych
však paušalizoval tyto problémy jen a pouze na telco - nezapomeňte na Enron,
Xerox a kdo bude dále...
WorldCom je (byl) jedním z největších hráčů na trhu. Tlak majitelů, ale i
konkurentů byl asi obrovský. Manažeři předních firem byli konfrontováni s
výsledky především WorldComu, ten zase musel být lepší než konkurence, a to vše
na globálním hřišti, kde zákazníci (někteří) byli ochotni přeskočit k jinému
dodavateli jen pro o desetník lepší cenu. Dnes již cena není jediným ani
primárním ukazatelem, finanční stabilita začíná být jedním z nejdůležitějších
parametrů. Problémy WorldComu jsou dokladem toho, že ani velkým a zdánlivě
neotřesitelným telekomunikačním obrům se nevyhýbají existenční problémy. A není
to jenom důsledek selhání konkrétních manažerů. Příčinu lze také nalézt ve
vítězství krátkodobých rozvojových strategií (získání tržního podílu za každou
cenu), tj. rezignace na dlouhodobý (sice pomalejší, ale o to stabilnější)
rozvoj firmy. Osobně doufám, že budoucí vývoj nebude směřovat k dalšímu
podbízení se klientům dumpingovými cenami, protože si zákazníci sami uvědomí
neperspektivnost takto jednajících operátorů. Věřím, že u uživatelů dříve či
později začne vítězit nabídka s vyšší přidanou hodnotou.









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.