Notebooky bez baterií

I technologii napájení čekají revoluční změny. Dvě zajímavé zprávy přitáhly v minulém týdnu naši pozornost k na...


I technologii napájení čekají revoluční změny.
Dvě zajímavé zprávy přitáhly v minulém týdnu naši pozornost k napájení
přenosných zařízení. Zatímco první z nich se týká možného nahrazení baterií
kondenzátory, druhá slibuje palivovým článkům přístup na paluby letadel.
Vědci z MIT (Massachusetts Institute of Technology) se v uplynulých dnech
pochlubili výsledky vývoje takzvaných NEU (Nanotube-Enhanced Ultracapacitor),
superkondenzátorů (v češtině se označují též slovy ultrakondenzátor nebo
ultrakapacitor) využívajících technologie nanotrubiček.
"Řada elektronických zařízení používá komerčně dostupné superkondenzátory již
nyní pro některé speciální funkce," vysvětlil Joel Schindall, profesor katedry
elektrického inženýringu a počítačových věd na MIT. Jako příklad uvedl Palm
III, kde je tato součástka využita pro uchování dat v paměti při výměně baterií.
Současné superkondenzátory jsou ovšem daleko větší než baterie se stejnou
kapacitou, takže jsou v praxi jako náhrada baterií jen těžko využitelné. Tento
problém by měla vyřešit právě technologie z MIT, která využívá ohromné plochy
povrchu nanotrubiček. Kapacita kondenzátoru je totiž přímo úměrná povrchu jeho
elektrod. Během 3 až 5 let by se tak prý měly NEU stát novým zdrojem energie,
jehož největší výhodou zřejmě bude schopnost nabití během několika sekund.
Dokud však nebudou vyráběny masově, lze u nich očekávat výrazně vyšší cenu než
u současných řešení napájení.
V minulém týdnu také IEC (International Electrotechnical Commission)
publikovala bezpečnostní specifikaci pro palivové napájecí články. Produkty,
které jí odpovídají, bude podle ICAO (International Civil Aviation
Organization) možné od příštího roku bez problémů přepravovat na palubách
letadel. Teď už zbývá jen zajistit, aby se tyto články ocitly v běžných
nabídkách prodejců.









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.