Nová modla pro grafiky: GeForce 6 na scéně

Středa 14. dubna byla dnem, kdy nVidia oficiálně představila novou generaci grafických čipů a karet GeForce, když evro...


Středa 14. dubna byla dnem, kdy nVidia oficiálně představila novou generaci
grafických čipů a karet GeForce, když evropský "launch" se tentokrát konal
poněkud netradičně v Ženevě (přesněji na břehu a hladině Ženevského jezera). V
následujícím textu vás seznámíme s tím, co tato nová série čipů v oblasti 3D
zobrazování přináší, a nabídneme vám rovněž výsledky testů jednoho z dostupných
vzorků.
Grafické procesory či, chcete-li, GPU NV40 a NV38 uváděné v první fázi, jsou
určeny pro nejvýkonnější karty série GeForce 6 6800 a 6800 Ultra. Plánovány
jsou pochopitelně i levnější karty stejné série, které budou disponovat
identickými funkcemi, díky nižší pracovní frekvenci či menšímu počtu obvodů
(zejména grafických potrubí) v grafickém procesoru budou ale nabízet nižší
výkon. Zatímco 6800 a 6800 Ultra by se měly dostat do prodeje během dvou až
čtyř týdnů od oficiálního uvedení, na levnější karty si pravděpodobně bude
nutné počkat do začátku léta.

Turbulence pixelů
S každým uvedením nové generace grafických čipů se zdá prakticky nemožné
dosáhnout v budoucnu dalšího výrazného zrychlení. GeForce 6 6800 Ultra přesto
nabízí v některých hrách až dvojnásobný reálný výkon než doposud nejvýkonnější
GeForce FX 5950. Není snad třeba zdůrazňovat, že nárůst výkonu je nejvýraznější
u nejnáročnějších her a benchmarků, jakými jsou Far Cry (nejnovější akční 3D
titul) či 3DMark 2003. V případě graficky méně náročných her je nárůst
rychlosti menší. S nejnovějšími či připravovanými hrami souvisí už tradičně
nové funkce, které byly do grafického čipu přidány. Jedná se zejména o
výpočetní jednotky vertex a pixel shader verze 3.0 jakési speciální koprocesory
pro výpočty související s geometrií, respektive obrazovými efekty. Obvody pixel
a vertex shader se poprvé objevily u grafických čipů podporujících DirectX 8.0.
Jejich novější verze 2.0, podporovaná v DirectX 9.0, byla obohacena o možnost
provádění výpočtů v plovoucí čárce a s tím související větší přesnost. Verze
3.0 (podporována v nejnovější revizi DirectX 9.0c) pak přináší další vylepšení
programy napsané pro "stínovací" jednotky mohou být delší, přidána byla
kontrola toku a podpora větvení i další prvky díky kterým mohou shadery do
značné míry fungovat jako nezávislé procesory. V praxi to znamená, že karty z
řady GeForce 6 budou opět o něco lépe zvládat vykreslování složitých scén,
budou schopny přesněji reprodukovat různé vizuální efekty, jako je odraz
světla, přesvícení a zejména stíny či dynamicky promítané světlo tyto efekty
nyní mohou mít rozostřené okraje, mohou být barevné a navzájem se překrývat
(tyto i další efekty podporuje kupříkladu Unreal 3 engine, který využívá hned
několik připravovaných her).

Skrytá síla
Nejvýznamnější změnou, kterou mohou uživatelé zaznamenat okamžitě, je
pochopitelně již zmíněný nárůst hrubého výkonu, za který karta vděčí zejména
mnohem většímu počtu vykreslovacích jednotek (potrubí) v procesoru GeForce 6800
Ultra jich je celkem šestnáct, "obyčejná" GeForce 6800 jich pak má dvanáct.
Výrobci grafických karet se tak už tradičně soustředí na tvorbu komplexnějších
procesorů (čip NV40 má bezmála 120 milionů tranzistorů) zatímco pracovní
frekvence zůstává na 400 MHz prakticky nezměněna (přesněji řečeno je o něco
nižší než u předchozí generace), počet grafických operací, které může čip
zvládnout během jediného pracovního cyklu, se prakticky zdvojnásobil. Zvýšena
byla ovšem pracovní frekvence paměti čtvrt gigabajtu paměti GDDR-3 (speciální
typ DDR paměti určený pro grafické karty) pracuje na efektivní frekvenci 1 100
MHz (550 MHz DDR). Díky této hardwarové výbavě dosahuje GeForce 6800 Ultra
skóre okolo 12 000 bodů v benchmarku 3DMark 2003.
Vedle vyššího výkonu jsou grafické čipy pro karty série GeForce6 vybaveny
novými obvody pro zpracování (dekódování i kódování) videa ve formátech MPEG-1,
2 a 4. Podporována jsou pochopitelně i rozlišení pro HDTV (včetně nejvyššího 1
920 x x 1 080 bodů), k dispozici jsou standardně dva výstupy (DVI či kombinace
VGA a DVI) s rozlišením 2 048 x 1 536/
/85 Hz pro každý monitor, případně též televizní výstup či Vivo. Nové karty
jsou prozatím určeny výhradně pro sběrnici AGP. PCI Express varianty budou
používat speciální čip pro překlad volání PCI-E a AGP, karty s nativní podporou
nového PCI Express rozhraní se objeví až koncem roku.

Potřebuje chlazení
Vlastní grafická karta je v referenční verzi vybavena vysokým a rozměrným
chladičem typu turbínky, který zvyšuje její hmotnost na relativně přijatelných
400 gramů (konkrétní řešení chlazení se ale u jednotlivých výrobců často značně
liší). O něco větší problém mohou představovat dva napájecí konektory, které je
nutné zapojit do samostatných přívodních kabelů není proto divu, že nVidia
doporučuje zdroj o výkonu 480 W (prakticky cokoliv pod 400 W bude v kombinaci s
výkonným procesorem nejspíše nepoužitelné).
Nová GeForce 6 představuje významný krok kupředu jak po stránce výkonu, tak
díky novým obvodům a funkcím integrovaným v grafickém procesoru. 550 a 350 eur
za 6800 Ultra, respektive za 6800 ale dávají jasně najevo, že nové grafické
karty jsou určeny výhradně pro nejnáročnější uživatele a hráče. Většina z
potenciálních kupců si však pravděpodobně počká na levnější verze GeForce 6,
které by se měly objevit v průběhu léta.









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.