nVidia GeForce 2 vs. 3dfx Voodoo 5500 grafika bez kompromisů

V posledních měsících se na trhu objevují stále rychlejší a rychlejší grafické karty. Téměř současně se objevi...


V posledních měsících se na trhu objevují stále rychlejší a rychlejší grafické
karty. Téměř současně se objevila novinka firmy 3dfx Voodoo 5500 a nejžhavější
kousek výrobce nVidia GeForce 2. Proto se přímo nabízí možnost postavit tyto
karty proti sobě a podrobit je opravdové zkoušce ohněm.
GeForce 2
Nebude určitě na škodu věci zopakovat si nejdůležitější vlastnosti obou karet.
Stručné porovnání parametrů naleznete také v příslušné tabulce. Vzhledem k
tomu, že procesor GeForce256 jsme na stránkách Computerworldu již několikrát
popisovali, vysvětlíme si zde jen novinky a vylepšení v novém GeForce 2.
Nový čip poznáte už podle označení NV15 namísto starého NV10. NV10 je vyráběn
0,25mikronovou technologií a je taktován na 120 MHz. Teoretická dosažitelná
fillrate činí 480 megapixelů. Naproti tomu GeForce 2 (0,18 mikronu) pracuje na
frekvenci 200 MHz a dosahuje teoretické hodnoty fillrate až 800 megapixelů.
Rozšíření doznaly také instrukce hardwarové T&L a jsou nyní označovány jako
druhá generace. Výrazně vylepšena byla podpora vstupů a výstupů obrazu. Čip je
vybaven videovýstupem, DVI výstupem pro digitální displej a také videovstupem
pro nahrávání třeba z videokamery. Změnami prošla i správa paměti karty.
Procesor je nyní schopen obsloužit až 128 MB paměti DDR SDRAM.
Testování bylo konkrétně provedeno s akcelerátorem 3D Blaster GeForce 2 GTS
firmy Creative. Ten je osazen 32 MB DDR SDRAM paměti na 166 MHz (533 MHz).
Voodoo 5500
Konkurent z dílen firmy 3dfx využívá procesoru VSA-100. Na kartě Voodoo 5500
pak naleznete tyto procesory hned dva. Při renderování je výkon rozdělován
podobně jako u SLI konfigurace Voodoo2. Procesory zde však nerenderují liché a
sudé řádky, ale každý různou část obrazu podle toho, jak který tu svoji zvládá.
Čipy jsou taktovány na 166 MHz. Každý čip má 2 vykreslovací jednotky, které
mohou za jeden takt vykreslit pixely 2 nebo 1 dvojitě texturovaný. Takto
akcelerátor dosahuje teoretické fillrate až 667 megapixelů za sekundu. Na
rozdíl od předešlé karty je zde použita paměť SDR, která je podobně jako oba
čipy taktována opět na 166 MHz. Kapacita paměti činí 64 MB každý čip má k
dispozici vlastních 32 MB. Podporováno je AGP 4X, avšak bez AGP texturování.
Jako menší omezení se může ukázat velikost karty. V některých skříních totiž
můžete mít problémy s nedostatkem místa. Dvojice procesorů vyzařuje poměrně
značné množství tepla a vysoká spotřeba energie s sebou přináší nutnost
samostatného napájení.
Implementována byla řada nových funkcí. Především je zde hardwarový
anti-aliasing celé obrazovky (na výběr máte několik možností nastavení),
8bitový stencil buffer, 24bitový Z-buffer a soubor efektů s názvem T-buffer.
Ten obsahuje funkce jako Soft Shadows a Reflections, Motion Blur a Depth nebo
Field Blur (T-buffer přispívá ke kvalitě obrazu). Při výběru barevné hloubky
již nejste nijak omezeni a můžete zvolit i 32bitové barvy. Přehrávání DVD je
rovněž podpořeno hardwarovými instrukcemi.
Akcelerátory Voodoo s čipy VSA-100 pocházejí přímo z dílen firmy 3dfx (na
rozdíl od nVidie, jejíž čipy využívá ve svých kartách více výrobců uvedený
Creative, Elsa, Leadtek a další). Podrobnější informace o Voodoo 5500 lze
nalézt na www.3dfx.com.
Jak jsme testovali
Výkonnostní testy jsme provedly na počítači osazeném procesorem Intel Pentium
III 500 MHz a 256 MB operační paměti na 100 MHz. Komponenty běžely na základní
desce Asus s čipovou sadou Intel BX. Pravdou ovšem je, že procesor na 500 MHz
je spíše "ještě přijatelné minimum" dá se předpokládat, že bude-li někdo chtít
investovat do akcelerátoru, který se pohybuje na vrcholu cenové hladiny, nebude
pak zřejmě šetřit na celém systému. Pokud by byl použit procesor s vyšším
výkonem, výsledky by zcela jistě podaly více informací o výkonu karet.
K měření výkonu bylo použito 3 aplikací. Jako základní nástroj byl použit
3DMark 2000 a jeho standardní testovací sada. Hra Quake III Arena měřila výkon
karet v OpenGL. Kvalita obrazu byla vždy nastavena na maximum a změny v
jednotlivých testech se vždy týkaly pouze rozlišení a barevné hloubky. Použito
bylo standardní Demo1, které je součástí Quake3A. Unreal Tournament prověřil
výkon v Direct3D. Pro úplnost byly přidány i výsledky v rozhraní Glide. Měření
opět probíhalo v maximálních detailech v různých rozlišeních a barevných
hloubkách. Tentokrát jsme však použili vlastní, za tímto účelem nahrané demo.
Překvapí-li vás nízké hodnoty FPS, pak vězte, že 3minutové testovací demo se
odehrávalo v poměrně malém levelu Fractal (prakticky jeden větší sál), ve
kterém se řezalo 16 botů mezi sebou. Při všech těch výbuších, laserech a
poletujících končetinách byly akcelerátory extrémně vytíženy.
Výsledky
Při testech s 3DMark 2000 byla karta GeForce 2 evidentně lepší a tento náskok
se při rozlišení 1 600 x 1 200 ještě více prohloubil. Toto rozlišení je v grafu
zastoupeno pouze 16bitovou barevnou hloubkou, neboť ani jedna z testovaných
karet neměla dostatečný objem paměti pro test ve 32 bitech. K celkově lepším
výsledkům GeForce mu jistě napomohla i hardwarová T&L akcelerace. Z grafu je
však zřejmé, že při změně barevné hloubky ze 16 na 32 bitů se výkon Voodoo
nesnížil tolik jako u GeForce.
Ve hře Quake III Arena si GeForce 2 udržoval vcelku stabilní náskok (i když
tentokrát už nikterak velký), ale v největším rozlišení jej Voodoo začalo
dotahovat. Příčinou mohly být i ovladače Voodoo, které v době testu zřejmě
nebyly ještě úplně vyladěny. Novější ovladače a rychlejší CPU by pravděpodobně
zajistily rovnocennější výsledky.
Výkony v Unreal Tournamentu jsou poměrně vyrovnané. Opět si dovolím poznamenat,
že silnější procesor by znamenal větší rozdíly, ale pravděpodobně ve prospěch
Voodoo. UT je pro rozhraní glide velmi dobře optimalizován. Musíte ale počítat
s omezením na 16bitovou barevnou hloubku. Pro úplnost graf ze stejných důvodů
jako u 3DMarku 2000 neobsahuje rozlišení 1 600 x 1 200 ve 32 bitech.
Závěr
Dojmy z testování obou karet lze stručně shrnout následujícím způsobem:
Akcelerátor Voodoo 5500 sice přichází s novými efekty, ale ty zatím bohužel
nejsou příliš podporovány. Absence hardwarové T&L akcelerace a vysoké nároky na
procesor počítače už dnes také nepatří k příliš vyhledávaným vlastnostem. V
současné době bych proto spíše doporučil levnější první verzi karet GeForce
GeForce256. Vyžadujete-li však maximální (a to ve většině aplikací) výkon, pak
doporučuji raději GeForce 2. Jediným opravdu pádným důvodem pro koupi Voodoo
jsou hry, vyžadující rozhraní glide. A těch už dnes mnoho nenajdete.
0 1935 / wepn
Parametry a vlastnosti karet
Parametry3DfX Voodoo 5500 AGPnVidia GeForce2 GTS
Instalovaný čip
(frekvence)2x VSA-100 SLI (166 MHz)GeForce2 GTS (200 MHz)
Velikost paměti
(frekvence)64 MB SDR (166 MHz)32 MB DDR (166 MHz)
AGP4X (nepodporuje AGP texturing)4X
Max. 2D rozlišení2 048 x 1 536 24 bit 85 Hz2 048 x 1 536 32 bit 60 Hz
Max. 3D rozlišení1 600 x 1 200 32 bit1 600 x 1 200 32 bit
Fillrate667 Mpixel/s800 Mpixel/s
RAMDAC350 MHz350 MHz
Podpora DVDanoano
T&L akceleraceneano
Podporovaná APIDirect3D, OpenGL, GlideDirect3D, OpenGL
OvladačeWindows 95/98Windows 95/98/2000

SHRNUTÍ
Creative 3D Blaster GeForce 2 GTS
Nejvýkonnější grafický akcelerátor
lPlus: vysoký výkon, softwarové vybavení, připravenost na budoucí aplikace
lMinus: cena
lZapůjčil: Actebis Computer
Na Radosti 399
155 00 Praha 5
lCena: 14 692 Kč (včetně DPH)
lZáruka: 3 roky
3dfx Voodoo 5500 AGP
Výborný grafický akcelerátor bez některých funkcí, ale s podporou starších her
lPlus: vysoký výkon a podpora starších her
lMinus: cena, velikost karty a nutnost samostatného napájení
lZapůjčil: Abacus Computer
Koněvova 51
130 00 Praha 3
lCena: 14 175 Kč (včetně DPH)
lZáruka: 1 rok









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.