O novátorech a skupinových pracovnících

Narůstající počet společností je veden novátorskými generálními řediteli. Není divu, že vedení obyčejných prac...


Narůstající počet společností je veden novátorskými generálními řediteli. Není
divu, že vedení obyčejných pracovníků takovými lidmi k novátorství nedopadají
na úrodnou půdu. Po vedoucích IT se zase žádá, aby simultánně racionalizovali
více podnikových procesů a zároveň přicházeli s inovacemi. Opět není divu, že
dobře funguje právě jen racionalizace procesů. Podívejme se na pár faktů. Téměř
veškerá práce IT organizace je vysoce strukturalizovaná, disciplinovaná a
poháněná kontrolovanými procesy. IT podniky jsou sdružovány okolo kontrolních
bodů, jako jsou projektové kanceláře. Měříme výkonnost a provádíme správu s
cílem ji zlepšit. Pomalu, ale jistě navrhujeme dobře designovanou, komplexní
systémovou základnu. To je to, čím se my, lidé z IT, zabýváme, a to, co nám
jde. Nic z toho však nevede přímo k inovaci. Charles Handy, britský správní
teoretik, hovoří o čtyřech typech organizačních jednotek. První je jednotka,
která se formuje kolem síťových řešení hodně rychlých konverzací, telefonátů a
e-mailů. Druhá se buduje okolo procesů ta je celá o řízení. Pak je tu jedna,
která se staví okolo projektů, a poslední, jejíž doménou jsou individuální
přispěvatelé, z nichž je každý oceňován pro jiné vlastnosti.
Každý z nás má svůj osobitý styl. Ten se obyčejně skládá z dominantního a
vedlejšího stylu do určité míry jej tedy lze ovlivnit. Nejlépe se však cítíme v
našem dominantním stylu a je nejpravděpodobnější, že se udržíme v organizacích,
které s ním korespondují. Pro inovace potřebujete individuální přispěvatele a
skupinové pracovníky. Ideální je složit skupinu z lidí, kteří jsou dominantně
individuálními přispěvateli a sekundárně skupinovými pracovníky, se zbytkem,
který to má naopak. Lze inovovat s tím, co máme? Do určitého bodu zní odpověď
ano. Musíme se však dívat skrz oddělení, na samotné jedince. Můžeme se tak
spolehnout na konkrétního přispěvatele/projektujícího člověka (pravděpodobně
architekt), skupinového pracovníka/procesního člověka (nejspíše obchodní
analytik nebo Relationship Manager), nebo třeba jednotlivého přispěvatele/
procesního člověka (asi onen hrdina, který udržuje celé místo v chodu třeba i
do tří hodin ráno).
Inovace není projekt, jde o proces. Musíme být v neustálém spojení s
potenciálními novátory, abychom mohli těžit z jejich nápadů a směrovat jejich
snahy. Je třeba monitorovat výkony těchto lidí, aby dobré inovace nešly do
ztracena, nebo se na ně zkrátka nezapomnělo.
Konečně je třeba říci, že novátory musíte ochraňovat. Ve zbytku IT organizace
si totiž, ať už budou úspěšní, nebo ne, nutně nadělají nepřátele. Razantní
změny se většině z nás přece jen nelíbí, a proto je tak těžké novátory vůbec
najít.









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.