O polovinu méně

I přes předvánoční shon, který se u nás odehrává spíše v obchodních řetězcích, se v oblasti IT děje řada zaj


I přes předvánoční shon, který se u nás odehrává spíše v obchodních řetězcích,
se v oblasti IT děje řada zajímavých věcí. Dalo by se dokonce říci, že se trh
informačních technologií otřásá v základech pod náporem významných událostí.
Například minulou středu Microsoft připustil, že by mohl zpřístupnit
konkurentům své patenty a zdrojové kódy. Zdá se, že gigant z Redmondu volí
liberálnější politiku licencování svého "duševního vlastnictví". Analytici
hodnotí tuto iniciativu jako další krok Microsoftu v úsilí zlepšit vztahy se
svými konkurenty. Že by Microsoft chtěl v čase vánočního klidu a míru ukázat
současně americkým i evropským regulátorům trhu, že se chová jako zodpovědný
partner a ne jako bezohledný monopol?
Konkurenti a antimonopolní úřady již léta tvrdí, že Microsoft omezuje přístup
ke svým softwarovým technologiím, čímž limituje možnosti svobodné volby
produktu počítačových uživatelů. I letos několikrát konkurenční dodavatelé
softwaru potvrdili, že se Microsoft neřídí požadavkem amerického
antimonopolního nařízení, aby poskytoval rozumný přístup ke svým technologiím,
zajišťujícím konkurenčním produktům plnou kompatibilitu s operačním systémem
Windows. V dosud neuzavřené stížnosti u evropského antimonopolního úřadu se
uvádí, že Microsoft omezuje přístup k určitým informacím, čímž znevýhodňuje
konkurenty, jako např. Sun Microsystems a Novell, v oblasti síťových operačních
systémů. V oblasti tvorby softwaru evoluce dorazila do éry pročištění trhu.
Avizovaný vstřícný krok Microsoftu tak již pro některé softwarové výrobce může
přijít pozdě. Podle aktuální studie společnosti Gartner totiž do dvou let
zanikne či se sloučí s jinými více než polovina z dnes fungujících softwarových
společností.
Nyní existuje více než 2 300 softwarových společností, jejichž akcie jsou
obchodovány na světových burzách. Gartner tvrdí, že se většina softwarových
společností snaží vyrábět navzájem konkurenční produkty, které nabízejí shodné
či velmi podobné služby. Díky tomu je stále složitější takový software
prodávat, zvyšovat zisk a udržet životaschopnost firmy jako nezávislého
subjektu. V důsledku tohoto vývoje a díky postupné konsolidaci softwarového
trhu dojde podle zmíněné studie i k ukončení cenové války konkurentů.
I ve světě tradičních dodavatelů hardwaru se dějí zajímavé věci.
Hewlett-Packard chce ve spolupráci s Dellem a dalšími společnostmi konkurovat
službě iTunes od Applu. Koho by před pár lety napadlo, že giganti světa
výpočetní techniky budou fušovat do řemesla hudebním vydavatelům.
Služba iTunes umožňuje nakupovat hudbu přes internet. HP a Dell si od zavedení
podobného internetového obchodu slibují následné zvýšení prodejů svých
hudebních přehrávačů. Příští rok HP zahájí provoz svého internetového hudebního
obchodu a současně začne prodávat nový model kapesního přehrávače digitální
hudby. Krok je to asi rozumný, protože společnost Apple po zprovoznění služby
iTunes razantně zvýšila prodej svého přehrávače iPod.









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.