O provozování systému mýtného se v ČR utká řada společností

e-Road (Český Telecom, Siemens a T-Systems), Fela/Ascom/IBM a konečně TransToll, které je aktivní především v asijsko...


e-Road (Český Telecom, Siemens a T-Systems), Fela/Ascom/IBM a konečně
TransToll, které je aktivní především v asijsko-pacifické oblasti. Pojďme si
dosavadní řešení některých z nich blíže představit.

Systém společnosti Kapsch, který je postaven na bázi komunikace mikrovlnných
jednotek OBU s pozemními vysílači umístěnými přímo nad dálnicí, funguje v
Rakousku více než rok. Mikrovlnná komunikace je přitom realizována na frekvenci
5,8 GHz, jež je v Evropě standardizovaná.
V Rakousku je zpoplatněno asi 2 000 km dálniční sítě pro vozy těžší než 3,5
tuny. Realizace systému mýtného byla zahájena v červenci 2002, přičemž pozemní
práce včetně výstavby bran trvaly asi půl roku. Celkem bylo postaveno 475
mýtných stanic a také asi 120 kontrolních stanovišť. K dispozici je i 30
vozidel pro mobilní kontroly výběru mýtného.
Pro placení existuje okolo 330 platebních míst a také 100 prodejních automatů.
Jednotka OBU (On-Board Unit), která slouží v aktivaci započítávání mýtného, je
pro řidiče povinná, přičemž její cena nepřesahuje 5 eur a doba instalace zhruba
1 minutu. Pokud už řidič OBU potřebovat nebude, je možný její opětovný odkup.
Průměrná cena mýtného je 22 eurocentů, tedy přibližně 7 korun za kilometr.
Provozovatel podle svých slov učiní asi 538 milionů transakcí ročně a denně
utrží asi 2 miliony eur. Za první rok tak bylo v Rakousku vybráno okolo 761
milionů eur. Roční provozní náklady nepřesáhnou podle představitelů firmy
Kapsch 12 % celkových výnosů a úspěšnost výběru mýtného se pohybuje okolo
99,5%. Projekt prý byl zaplacen z vybraného mýta během prvního roku.

Německý TollCollect
Řešení, které představilo sdružení e-Road, vychází z německého systému, který
provozuje společnost TollCollect. To je založeno na principu snímání polohy
vozu pomocí satelitního navigačního systému, přičemž v určitých intervalech
jsou informace z této jednotky posílány na ústředí provozovatele, který na
jejich základě vystavuje faktury. Zákon o mýtném na dálnicích v Německu
předpokládá poplatky od 9 do 14 eurocentů za kilometr. Zpoplatněno je celkem 12
tisíc kilometrů dálniční sítě, v níž je přibližně 2 200 nájezdů a výjezdů a
také 251 křižovatek. Německá vláda předpokládá, že se jí podaří ročně vybrat až
tři miliardy eur. Ty mají být z poloviny využity pro rozšiřování a udržování
dálniční sítě a další prostředky prý půjdou na podporu železnic a vodních cest.
Celá dálniční síť 12 tisíc kilometrů je rozdělena do asi 5 200 úseků, které
jsou jednotlivě zpoplatňovány. Veškeré informace o síti dálnic jsou umístěny
přímo v jednotce, takže kolem dálnic budovat fyzická stanoviště není nutné.
Jednotka OBU může být osazena i modulem DSRC, který dokáže komunikovat s
kontrolními stanovišti umístěnými na asi 300 místech dálnice pomocí
infračerveného světla. Modul DSRC má být podle provozovatelů schopen
spolupracovat i dalšími evropskými systémy pro vybírání mýtného, například výše
zmíněným od Kapsche.
Podíl nákladů na celkovém výnosu je u satelitního systému vyšší, a to okolo 20
%.

Fela/Ascom/IBM
Konsorcium Fela/Ascom a IBM chtějí nabízet společné řešení, jehož základním
principem bude vzájemná slučitelnost s existujícími modely mýtného, které již
fungují či budou v brzké době uvedeny do provozu v Rakousku, Německu a Velké
Británii.
"Do výběrového řízení na dodávku elektronického mýta jsme připraveni společně
velmi rychle dodat řešení, které bude nejlépe reflektovat místní specifické
dopravní podmínky a současně bude dostatečně pružné a otevřené vůči dalšímu
vývoji modelů výkonového zpoplatnění v rámci Evropské unie," řekl k výběrovému
řízení v České republice Martin Beneš z konsorcia Fela/Ascom.
V oblasti systémů na výběr mýtného společnost Fela zastřešovala vývoj a
výstavbu systému ve Švýcarsku (tam je zpoplatnění postaveno na bázi čipových
karet) a jako dodavatel se podílela také na výběrových řízeních v Německu a
Rakousku. Na Tchaj-wanu vyhrálo konsorcium, jehož je Fela členem, výběrové
řízení na dodávku systému elektronického mýta pro celou zemi. V konečné fázi
výběru je uvedené konsorcium i ve Velké Británii.
IBM má také zkušenosti v oblasti zavádění dopravních informačních systémů mimo
jiné v Hongkongu, Stockholmu či Edinburgu, například při projektu Pay As You
Drive, který IBM zavedlo ve Velké Británii pro pojišťovnu Norwich Union.

Závěrem
Podle ČTK Evropská unie uvažuje o tom, že od roku 2008 by měly všechny evropské
systémy výběru mýtného přejít na satelitní systém Gallileo, který v té době
bude spuštěn. Podle některých expertů by se v případě příklonu k mikrovlnnému
systému muselo později uhradit dalších asi pět miliard korun. Jiní však
poukazují zase na to, že systém mikrovlnného zpoplatňování je levnější v
implementaci, má vysoký stupeň spolehlivosti výběru mýtného a že je pro
koncového uživatele finančně nenáročný. Satelitní systém však podle expertů
navíc dovoluje velice snadno přidávat další placené úseky a umožňuje také
nabídnout jiné pokročilé telematické služby, jako je například lokalizace vozů,
pomoc při nehodách apod. Kapsch však tvrdí, že jeho systém to dokáže také.
Konečný vítěz a provozovatel našeho systému výběru mýtného na mnoho let dopředu
tedy bude znám ve druhé polovině tohoto roku. Jisté je však to, že s nasazením
řešení se nesmí příliš otálet. Jak si můžete snadno odvodit z našich
doprovodných obrázků, které nám poskytla společnost T-Systems, provoz po
dálnicích České republiky se po vstupu do Evropské unie a po zavedení mýta v
Německu a Rakousku neúměrně zvýšil.
Je však otázkou, zda se to někdy zmenší. Se zlepšujícím se stavem naší dálnice
bude volit Česko jako tranzitní zemi stále více řidičů, zvláště, pokud všechny
okolní státy stejnou metodu placení přijmou také. Proč by měly také jezdit
jinudy, když je to přes Česko tak jednoduché?









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.