O umění naštvat veřejnost

Vedení Českého Telecomu dosáhlo odvolání generálního ředitele Eurotelu, Terrence Valeskiho, z pozice jednatele firmy....


Vedení Českého Telecomu dosáhlo odvolání generálního ředitele Eurotelu,
Terrence Valeskiho, z pozice jednatele firmy. Jen těžko lze naprosto objektivně
posoudit, zda jde o krok odůvodněný, či nikoli. Jedno je ale zřejmé: Telecom
opět ukázal, že se dokáže prezentovat v tom nejhorším světle.
Oficiálním důvodem odvolání měly být problémy Eurotelu s povolením provozovat
datovou síť CDMA 450, do které již bylo podle dostupných informací investováno
kolem 400 milionů korun. O tom, že jde o pravý důvod, lze jistě s úspěchem
pochybovat. Bez zajímavosti ovšem není, že si vedení Telecomu vybralo jako
záminku zrovna službu toužebně očekávanou značnou částí veřejnosti. Eurotel si
v minulosti (především díky úspěšné službě Data Nonstop) vydobyl image
průkopníka zajímavých datových služeb a Telecom toho nyní využil ve svůj
neprospěch.
Reakce na poslední spory vedení obou firem se mnohdy soustředily na otázky, kdo
z generálních ředitelů je schopnějším manažerem (Gabriel Berdár nebo Terrence
Valeski?), který z nich má lepší kontakty, kdo z nich prosazuje jaké zájmy.
Jakékoli závěry vytvořené bez hluboké znalosti problému nelze považovat za jiné
než povrchní. Svět není černobílý a nic jako boj čistého dobra s krystalickým
zlem neexistuje. Co ale naopak existuje, je schopnost prezentovat sama sebe
jako ono dobro anebo zlo.
A prezentace Telecomu? Zdražování telefonních služeb, opožděné a předražené
ISDN, podivně zapomenuté AO/DI (Always On Dynamic ISDN), drahé, nekvalitní a
nedostupné ADSL (mimochodem víte, že podle ITU činila cena širokopásmového
připojení v roce 2003 v Japonsku 1,1 % průměrného měsíčního příjmu domácnosti,
v Německu 1,6 % a v USA 1,8 %?) a nyní boj proti datové síti CDMA.
Dominantní operátor zdědil miliony uživatelů a možná jen dovedně využívá své
pozice k dosažení maximálních krátkodobých zisků. Základní ekonomická poučka
zní, že každý se snaží maximalizovat svůj užitek (nemusí ale jít vždy jen o
peníze) a po vedení Telecomu tedy nikdo nemůže chtít, aby bylo výjimkou.
Otázkou ovšem je, zda jeho rozhodnutí vedou také ke spokojenosti zákazníků,
dlouhodobé prosperitě a maximalizaci tržní ceny firmy. Telecom se zjevně snaží
široké okolí vytrvale přesvědčovat, že rozhodně nikoli. Co za tím jen může být?









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.