O umění přesvědčovat - Vysvětlit vedení firmy nebezpečí "bomby milénia" nebývá snadné

Ještě před třemi lety měl John Hanaberry, šéf informatiky u Browna & Williamsona velké problémy vysvětlit svým nad


Ještě před třemi lety měl John Hanaberry, šéf informatiky u Browna &
Williamsona velké problémy vysvětlit svým nadřízeným, že problém Y2K je
skutečně vážný. Staré zlaté časy. Dnes ho denně otravují lidé s věčně se
opakujícími otázkami "Jsme opravdu připraveni na rok 2000?", "Budeme ještě po
1. lednu 2000 fungovat?", a samozřejmě taky s tou klasickou "Máme mít strach?"
A to jsou jenom některé z dotazů, které musí vedoucí IT denně poslouchat od
svých obchodních partnerů, zákazníků a zaměstnanců. Jejich frekvence stoupá s
tím, jak se ono magické datum přibližuje. Už to není jen technický problém, jde
i o problém komunikační. Nejdůležitější je totiž, jak říká Hanaberry, vysvětlit
problematiku posluchačům tak, aby ji dokázali pochopit. Pouhé ujištění o tom,
že všechno je v pořádku, lidem nestačí.
"Vysvětlovat, vysvětlovat, vysvětlovat. Do zblbnutí," tvrdí Hanaberry. To je
jediná šance kterou máme, abychom mohli provést svou firmu frontovou linií
konce tohoto tisíciletí.
Mluvit s vedením
Bylo to v polovině roku 1996, kdy Hanaberry poprvé varoval své kolegy před
riziky Y2K. To načasování vypadalo správně: tři roky příprav zaručovaly
společnosti Brown & Williamson dostatek času k tomu, aby v klidu připravila
plán pro přechod organizace na rok 2000. Ale jakmile Hanaberry nakousl tuto
otázku před ostatními vedoucími pracovníky firmy, nikdo ho neposlouchal.
"Rok 2000 ještě vůbec nebyl v dosahu jejich radarů," říká Hanaberry. "Bylo to
až za 3 roky a to všem připadalo jako věčnost. Zavedl jste na to řeč a jejich
oči se propadly do bezvědomí." V tu chvíli přestal Hanaberry s vysvětlováním
kódů, Cobolu a vnitřních hodin a začal se svými kolegy hrát hru Co by se stalo
kdyby? Co by se stalo, kdyby zhroucení počítačů způsobilo, že by továrna musela
na několik dní přerušit výrobu? Co by se stalo, kdyby dodavatelé A a B tři
neděle nedodávali svou produkci? Najednou se do tváří kolem stolů vrátil výraz.
Najednou si všichni uvědomili, že problém roku 2000 není jen technický problém,
že je to především problém obchodní.
Mluvit se světem
Když se Hanaberrymu a jeho lidem podařilo získat podporu vedení, obrátili
pozornost za hranice firmy. Stejnou strategii, jakou použili vůči šéfům své
společnosti, začali uplatňovat i vůči podnikům, se kterými Brown & Williamson
spolupracoval. Jednak všechny partnery ujistili, že firma je připravena na rok
2000. Zároveň se ovšem sami chtěli přesvědčit, že stejně dobře se na přechod do
nového tisíciletí přichystali i klíčoví partneři Brown & Williamson.
Některé odpovědi partnerských firem na otázku připravenosti na rok 2000
přicházely v natolik právnických termínech, že bylo jasné, kam dopis okamžitě
po otevření míří k firemnímu právníkovi. Firmy si připravovaly půdu pro
případné budoucí právní spory a vyžadovaly stoprocentní garanci, že Brown &
Williamson nezpůsobí žádné obchodní problémy v souvislosti s Y2K. Firma může
slíbit, že učiní všechny kroky k tomu, aby minimalizovala případné negativní
účinky bomby milénia.
Byly i jiné odpovědi. Firmy Hanaberryho ujišťovaly, že na rok 2000 připraveny
budou. V prosinci 1999.
"Taková odpověď mě vždycky dokázala vytočit," říká Hanaberry. "Znamená to
jasně, že v této společnosti budou mít potíže. Vůbec totiž nepočítají s možným
zdržením a absolutně si nenechávají čas na alespoň dvojnásobné nebo trojnásobné
testování systému."
Když taková odpověď přišla, většinou zvýšila příjemci adrenalin. Ale rozčilení
není řešení. "S našimi klíčovými partnery jsme aktivně spolupracovali a
pomáhali jsme jim vyřešit tuto záležitost," říká Hanaberry. Mluvit se
zaměstnanci
Hanaberry se ujistil, že pracovníci Brown & Williamson nepracují v informačním
vakuu, pokud jde o problém Y2K. Všichni zaměstnanci věděli o co jde a věděli,
že firma v tomto směru podniká příslušné kroky. Každý pracovník firmy dostal do
svého počítače vzkaz, že i když společnost nahradila všechna PC takovými, která
jsou připravena na rok 2000, může se stát, že bomba tisíciletí poškodí vaše
soukromé aplikace, které jste si nainstalovali. Pro případ, že si lidé vzkaz
nepřečtou, nebo mu nevěnují pozornost, navštívil každého zaměstnance ještě
jeden z Hanaberryho lidí a osobně ho na zmíněnou zprávu upozornil. John
Hanaberry se rozhodně za poslední tři roky naučil jednu věc naučil se
přesvědčovat lidi všech možných profesí a funkčních zařazení o riziku spojeném
s Y2K. A naučil se to dobře.
9 0437 / jafn









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.