Oběti nadějných trendů

Postupný konec společnosti M. I. A. pod křídly Českého Telecomu ukázal, že firmy nemusejí nutně "jít s dobou". Poku...


Postupný konec společnosti M. I. A. pod křídly Českého Telecomu ukázal, že
firmy nemusejí nutně "jít s dobou". Pokud někdo dobře funguje ve svém oboru
podnikání, není nikterak povinen sledovat každý hypermoderní trend jen proto,
že se o něm právě hodně mluví.
Agentura M. I. A. (ukončení její činnost oznámil Český Telecom jako 100%
vlastník oficiálně ke 31. 12. 2003), osud divize Imaginet, neúspěšný projekt
portálu Quick, zavřený Svět Namodro. Snaha telekomunikační firmy uspět jako
poskytovatel internetového obsahu či on-line reklamní agentura vyšla tedy
naprázdno.
Český Telecom ale zdaleka nepředstavuje jediný případ, kdy úsilí prezentovat se
v moderním hávu nepřineslo očekávané (ekonomické) výsledky. Podobné kroky snad
zlepšují image firmy a dobře se vyjímají v oznámeních určených pro tisk,
současně však fungují jako vysavač spolehlivě odsávající finanční prostředky.
Skutečná katastrofa nenastane často jen proto, že si bohatí telekomunikační
operátoři mohou podobné výstřelky dovolit.
Kvůli tomu, že termíny jako "portál", "B2B burza" či "e-commerce" vykazují
módní nadužívanost, se ještě nemusejí stát jádrem každé obchodní strategie.
Firemní kultura řady subjektů nebývá s hypermoderními způsoby podnikání často
vůbec konzistentní, konkurence je dravější a pružnější. Ani akvizice obvykle
nepřinášejí očekávané výsledky. Navíc je třeba přihlédnout i k tomu, že podobné
kroky mohou ohrozit i stávající byznys třeba tím, že firma náhle začne
konkurovat svým zákazníkům.
Český Telecom se svými on-line aktivitami nijak nevybočuje z řady třeba
Contactel svého konkurenta kopíroval podobně koncipovaným a podobně neúspěšným
projektem portálu Red Box. Rakouský Telekom koupil společnost Czech Online před
3 lety za stěží uvěřitelnou částku 8 miliard Kč. Německý Telekom sice dokázal
dostat T-Online nakonec do provozního zisku, ovšem finanční úsilí, které musel
vynaložit, bylo neúměrné výsledkům.
Ale to jsou stále investice vcelku skromné. Snaha být moderní a "sledovat
trendy" vedla také k nepodařené fúzi America Online-Time Warner. Internetová
firma byla díky ceně akcií papírově dokonce kupcem a výsledkem měl být gigant
velikosti poloviny Microsoftu, ale skutečnost se vyvinula úplně jinak. Firma
dnes najímá manažery ze staré školy, pokorně se vrací k názvu Time Warner a
možná ani to nebude stačit k odvrácení katastrofy. Když už padla zmínka o
Microsoftu ani jeho projekt Microsoft Network nepřináší firmě zatím důvod k
radosti.
Firmy jsou samozřejmě téměř nuceny neustále růst, expandovat, a tedy i
vstupovat do oblastí, které dosud stály stranou jejich podnikání. Slovo
konvergence zní až magicky. Jenže to je současně důvodem k ostražitosti.
Příklad Googlu ukazuje, že podnikat lze i v jedné úzce vyhrazené oblasti,
kterou firma zvládá. Uvidíme, jak bude třeba právě Google se svým úspěchem
nakládat dál.









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.