Od myšlenky k realizaci

Převratná a přitažlivá myšlenka bývá většinou důležitým předpokladem úspěchu, v žádném případě však nen...


Převratná a přitažlivá myšlenka bývá většinou důležitým předpokladem úspěchu, v
žádném případě však není jeho zárukou. O této skutečnosti nás denně přesvědčují
zprávy o zajímavých projektech, které si těžce razí cestu na výsluní zájmu
uživatelů. Velmi výmluvným příkladem jsou peripetie kolem satelitního
telekomunikačního systému Iridium, který se velmi nešťastně minul s potřebami
potenciálních uživatelů a je otázkou příštích měsíců, zda se jej podaří
reinkarnovat do nové podoby.
V uplynulém týdnu mě zaujaly informace o několika projektech, které by mohly
zajímavým způsobem ovlivnit další vývoj informačních technologií. Prvním z nich
je pokus o nahrazení klasického adresářového ukládání datových souborů, tak jak
je známo z většiny současných operačních systémů, novou strukturou. Autor této
myšlenky, počítačový vědec a podnikatel David Gelertner tvrdí, že v souvislosti
s ohromným růstem objemu informací v elektronické podobě je zánik starého a
nepřehledného adresářového systému zejména v podnikové sféře nevyhnutelný. Ve
své knize s názvem Mirror Worlds, kterou vydal v roce 1991, popsal Gelertner
nový systém ukládání a vyhledávání informací. Za účelem jeho realizace pak
založil o sedm let později společnost Mirror Worlds Technologies, výsledkem
jejíhož snažení je dnes produkt Scopeware.
Technologie Scopeware prezentuje uživateli data jako souvislý tok informací.
Veškerá data jsou v něm zařazena chronologicky od nejnovějších po nejstarší.
Při hledání konkrétního dokumentu tak uživatel prochází seznam, v němž jsou
e-maily, textové soubory, tabulky nebo webové stránky prezentovány náhledovými
ikonami. Při výběru konkrétní ikony se objeví větší obrázek, z nějž je možné
zjistit, zda dokument obsahuje požadovaná data. Celý seznam lze navíc
zredukovat pomocí výběru klíčových slov.
Scopeware je napsán v Javě a je tedy použitelný prakticky na všech serverových
operačních systémech. Když přijde do systému nový soubor nebo e-mail, je
zaindexován, je pro něj vytvořena nová náhledová ikona a dokument je uložen v
interní metadatabázi produktu Scopeware. Jak by to mohlo celé vypadat v praxi?
Např. marketingový informační tok může být tvořen e-maily lidí z oddělení
marketingu, jejich dokumenty a adresami partnerských webových stránek.
Gelertner si od svého produktu slibuje především vyšší přehlednost a
produktivnější práci. Otázkou ovšem je, zda na tento koncept budou ochotni
konzervativní uživatelé přistoupit. Druhá myšlenka je ze zcela jiného soudku a
předznamenává možnou spolupráci společností Sun Microsystems a General
Electric. Už jste jistě slyšeli o internetové ledničce či mikrovlnce. A co
takhle internetová žárovka či zářivka? Tedy zářivka se zabudovaným jednoduchým
čipem a vlastní IP adresou, která provádí autodiagnostiku a včas upozorní
dodavatele nebo údržbáře na svou budoucí poruchu. Na první pohled se jedná o
prkotinu, která však může přinést pohodlí uživatelům a více než zajímavé zisky
výrobcům. Možná právě v podobných aplikacích je ukryta budoucnost informačních
a komunikačních technologií.
Od zasíťovaných zářivek už je jen krůček k představě inteligentního domu
budoucnosti, jaký představuje návštěvníkům v Redmondu Microsoft nebo jaký právě
buduje skupina výzkumníků ve spolupráci s firmami Intel, Mitsubishi a Motorola
v Atlantě. Právě v Atlantě by měl vyrůst prototyp domu prošpikovaného více než
60 videokamerami a 48 síťovými přípojkami. Jeho tvůrci se z demonstračních
důvodů rozhodli použít nejmodernější síťové technologie a cena stavby se tak
vyšplhá na úctyhodných 750 000 dolarů, a to ještě bez počítačového vybavení.
Počítá se však s tím, že ceny komponent půjdou rychle dolů a navíc zdaleka ne
každý bude ve svém domě nezbytně potřebovat tak košatou a výkonnou
infrastrukturu. Inu, uvidíme...
1 0726 / Maf









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.