Otázka definic

Tisková zpráva o posledních ekonomických výsledcích Seznamu hrdě oznamovala, že zatímco ještě před rokem tvořila ...


Tisková zpráva o posledních ekonomických výsledcích Seznamu hrdě oznamovala, že
zatímco ještě před rokem tvořila bannerová reklama 90 % příjmu společnosti,
nyní se toto číslo pohybuje okolo 10 %. Vzhledem k častým tvrzením o krizi
internetové reklamy jde jistě o impozantně působící tvrzení, co se ale za ním
ve skutečnosti skrývá? V první řadě další nejasnosti. Ve chvíli, kdy
internetová reklama už není představována pouze proužky o klasických rozměrech,
zůstává totiž otázkou, co vlastně do ní počítat. Jsou formáty nestandardních
velikostí či úvodní reklamní obrazovky serverů bannerem? Jak je to v případě
vyskakujících oken a jak v případě různých objektů, které sledují uživatelovu
myš? Ale ještě nejsme u konce: Pokud portál nabízí v určitých kategoriích
předplacené odkazy, jak tento příjem označit? Bannerová reklama to jistě není,
ale on-line reklama asi ano, že?
Jestliže se tedy zamyslíme nad příjmy serverů, které opravdu do kategorie
"reklama" nespadají, pak zde zůstává placený obsah a přímý prodej. České
portály takto prodávají např. letenky, u Seznamu jsou obdobně koncipovány
služby zaměřené na prodej aut či realit. Jinou možností je nabídka finančních
derivátů na serveru zaměřeném na osobní finance. Ovšem i v tomto případě nelze
nevidět, že vlastní aplikace je obvykle dílem partnera. Portál se tedy na
prodeji podílí především tím, že poskytne své často navštěvované stránky pro
propagaci a tudíž svému partnerovi nabízí vlastně opět reklamu, byť se v tomto
případě vyčíslí ne na počet zhlédnutí, ale zřejmě jako podíl z uskutečněného
obratu.
Nelze tedy říct, že internetová reklama je na ústupu. Navštěvované servery jsou
stále živé především díky svému marketingovému potenciálu, pouze jeho konkrétní
využití se přesouvá do méně viditelných forem. Dokonce i stav, kdy portál
funguje jako výkladní skříň softwarového řešení, spadá do této kategorie.
Ve chvíli uzávěrky tohoto CW máme k dispozici několik poněkud nesouvisejících
informací: Roční obrat Seznamu i Atlasu a lednové výsledky iAuditu, ve kterém
Centrum předstihlo Atlas a skončilo druhé za Seznamem. Bilancování souboje
českých portálů proto prozatím odložíme.









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.