PC: Rozhodne zákazník

Co je pro vás nejdůležitější při nákupu nového PC? Velký plochý monitor? Nebo je to výkonný procesor, rychlá pam...


Co je pro vás nejdůležitější při nákupu nového PC? Velký plochý monitor? Nebo
je to výkonný procesor, rychlá paměť, či spousta místa ne pevném disku? Možná
tohle všechno tedy pokud kupujete jednotlivý kus pro svou osobní potřebu. Pokud
však nakupujete po desítkách, stovkách nebo dokonce po tisícovkách, budou pro
vás nejspíš hrát daleko důležitější roli úplně jiné vlastnosti.
Řada studií ukazuje, že pořizovací cena nového počítače představuje pouze onu
pověstnou viditelnou část ledovce tvořeného celkovými náklady spojenými s jeho
provozem a údržbou. Lidé nakupující PC pro velké podniky si to většinou již
stihli uvědomit a při svém rozhodování o dodavateli stále více upřednostňují
taková kritéria, jako je jednoduchá správa systému nebo rozsah a kvalita
výrobcem poskytované podpory tedy věci, které mezi hardwarovými součástkami
počítače nenajdete. Právě na tomto poli však probíhají mezi počítačovými
výrobci bitvy, které rozhodnou o budoucí podobě trhu PC. První zásada používaná
při nákupu říká: solidní výkon za přiměřenou cenu. Málokterá komerční firma
bude své počítače využívat pro mapování lidského genomu nebo pro plánování letů
na Mars. Místo toho budou jejich uživatelé psát obchodní korespondenci,
vytvářet excelové tabulky nebo pořizovat vstupy do databází a dalších systémů.
K tomu není v zásadě potřeba o mnoho víc, než spolehlivě fungující operační
systém. Právě jeho hromadné upgrady bývají tou největší noční můrou podnikových
administrátorů. Nově počítače by tedy měly již v době nákupu splňovat všechny
hardwarové požadavky nejen na stávající předinstalovaný operační systém, ale i
na jeho případný upgrade v horizontu plánované životnosti stroje, která
zpravidla představuje období 3 až 5 let. Druhým výrazným požadavkem je
konektivita. Naprostou nezbytností jsou síťové karty a další prvky, umožňující
zapojení počítače do sítě LAN, do firemního intranetu i do Internetu.
Samozřejmostí se dnes stává vybavení pro bezdrátovou komunikaci, která může
ušetřit mnoho starostí s projektováním a realizací kabeláže.
Velkou popularitu získávají v řadě dynamicky se rozvíjejících firem notebooky,
které mnohdy nahrazují stolní počítače. Pro systémového administrátora i pro
jednotlivé zaměstnance je v tomto případě jednodušší pracovat s dobře
nakonfigurovaným notebookem, který lze snadno zapojit do sítě kdekoli v podniku
a není jej problém v případě potřeby vzít s sebou domů nebo na cesty. Pokud jde
o servis a služby poskytované dodavatelem, velcí zákazníci nejsou zvědaví na
půlhodinové prostoje po zavolání na linku technické podpory. Ideální v tomto
případě je, pokud dodavatel umožní některému ze zaměstnanců zákazníka získat
např. formou internetového školení certifikát opravňující jej k provádění
rychlých a autorizovaných servisních zásahů.
I v případě, že tento model "udělej si sám" funguje ku spokojenosti obou stran,
není k zahození, když dokáže dodavatel udržovat se svými významnými zákazníky i
nadále dostatečně úzké vztahy, v jejichž rámci tyto lidi neustále přesvědčuje o
kvalitě svých produktů a služeb. V případě nadnárodních firem, které jsou vždy
velmi ceněnými zákazníky, hrají nemalou roli při výběru také globální aktivity
dodavatele, ať už proto, že se o nákupu rozhoduje v ústředí firmy, nebo proto,
že globální dodavatel dokáže poskytnout zaměstnancům zákazníka odpovídající
služby při jejich cestách kdekoli na světě.
Na trhu s osobními počítači právě zuří cenová válka a cena PC jde výrazně dolů.
Pokud bude tlak konkurenčního prostředí v tomto směru pokračovat, bude poněkud
paradoxně hrát pořizovací cena počítače stále menší roli a při rozhodování o
nákupu poroste význam výše uvedených kritérií. Nakonec tak nemusí vyhrát ten
dodavatel, který srazí ceny svých PC absolutně nejníže, ale ten, kterému zbude
i přes cenovou válku dostatek prostředků na poskytování požadovaných služeb.
1 0758 / Maf









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.